InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Relatietherapie, helpt het?

Relatietherapie, helpt het?

Als je in je relatie tegen problemen aan loopt waar jullie beide niet meer uit kunnen komen is relatietherapie een mogelijkheid om te proberen eruit te komen. Er moet wel de wil zijn bij beide partners om dit te doen. Er moet zeg maar een hulpvraag aanwezig zijn. Als dat zo is dan biedt relatietherapie mogelijkheden.

Wanneer ga je naar een relatietherapeut?

Als de relatie die je hebt al langere tijd niet lekker loopt kun je kiezen om in therapie te gaan. Signalen van ernstige relatieproblemen zijn frequente hevige ruzies en het uit elkaar groeien. Als je het gevoel hebt er niet meer zelf uit te kunnen komen kan een relatietherapeut je hierbij helpen.

Hoe lang duurt relatietherapie?

De mate van problemen en de behandeling daarvan zijn maatgevend voor de duur van de therapie. Gemiddeld genomen duurt een wekelijkse therapie tussen de 10 en 20 weken. Het is ook mogelijk om tweewekelijkse sessies te volgen. Na deze periode zouden bepaalde veranderingen zichtbaar moeten zijn.

De relatietherapeut

Een relatietherapeut is een persoon die de problemen in een relatie, samen met de partners, in kaart brengt. Vaak heeft een relatietherapeut een psychologische achtergrond, waardoor het mogelijk is de ‘echte’ problemen in een relatie op tafel te krijgen. De therapie bestaat uit een reeks gesprekken waarin de problemen worden besproken. Bij deze gesprekken zijn beide partners aanwezig. Het doel van de sessies is om de negatieve spiraal van de relatie te doorbreken. Beide partners moeten veel energie steken in het proberen te herstellen van de relatie.

Relatietherapie is te vergelijken met een systeemtherapie

Een systeemtherapie gaat in op het sociale systeem waarmee de problemen verband hebben. In dit sociale systeem bevinden beide partners zich. Soms zijn andere personen, bijvoorbeeld kinderen, uit dit systeem op de een of andere manier ook betrokken bij de relatieproblemen. Tijdens de sessies komt dit vanzelf naar voren als hier sprake van is. Een systeemtherapeut kan dus ook relatieproblemen behandelen.

Hoe werkt relatietherapie?

Als je begint aan relatietherapie heb je beide hetzelfde doel: nader tot elkaar komen om de beschadigde relatie te herstellen. In de basis is de therapie bij iedere therapeut dus hetzelfde. Maar omdat iedere therapeut handelt vanuit zijn of haar eigen (psychotherapeutische) visie kan de inhoud van een behandeling verschillen per therapeut.

Verschillende soorten relatietherapie

Vanwege de inhoudelijke diversiteit in behandelingen door therapeuten bestaan er verschillende soorten relatietherapie. Het doel is bij iedere vorm hetzelfde, alleen worden de accenten anders gelegd. Dit zijn enkele vormen van relatietherapie:

Psychoanalytische relatietherapie

Bij deze therapievorm ligt het accent op onverwerkte emotionele conflicten uit de kindertijd. De therapeut gaat op zoek naar verdrongen emoties uit het verleden. Het doel daarbij is deze emoties op te halen en te verwerken. De relatie kan zo gezonder worden gemaakt doordat een bepaalde negatieve emotie nu niet meer in de weg staat.

Gedragstherapie

Gedragstherapie gaat in op het gedrag van beide partners. Er wordt gekeken naar de invloed die partners op elkaar uitoefenen door middel van bepaalde gedragingen. Partners leren bij gedragstherapie elkaars emoties beter herkennen. Ook leren ze beter met de emoties van de ander om te gaan.

Therapie gericht op oplossingen

De focus bij deze therapievorm ligt op de gewenste onderlinge verhoudingen in de relatie. Er wordt dus gekeken naar een relatie die goed loopt. Middels sessies wordt er gewerkt aan veranderingen in de huidige relatie om te komen tot de gewenste relatie.

Online relatietherapie

Relatietherapie kan ook via internet. Voor sommige mensen met relatieproblemen is dit werkbaar. Afhankelijk van de achtergrond van de therapeut kunnen de problemen op verschillende manieren worden aangepakt.

Ervaring met relatietherapie?

Heb je positieve of negatieve ervaringen met relatietherapie? Je kunt onderaan dit artikel een reactie achterlaten om anderen te informeren.
Gerelateerde artikelen
Relatietherapie, van deze tijd of toch niet?Relatietherapie, van deze tijd of toch niet?Relatietherapie wordt nog steeds gezien als relatief nieuw en menigeen is sceptisch over de effectiviteit. Veel mensen b…
De relatie of huwelijk in therapieDe relatie of huwelijk in therapieMensen met een relationele twijfel: “Blijven? Uit elkaar gaan? Of gaan scheiden?” kunnen bijzonder goed geholpen worden…
Hoe relatieproblemen oplossen? Tips om je relatie te reddenHoe relatieproblemen oplossen? Tips om je relatie te reddenEen relatie die dreigt stuk te lopen: het is voor beide partners een erg pijnlijk besef. Soms voel je onbewust dat het n…

Reageer op het artikel "Relatietherapie, helpt het?"

Reacties

Caroline, 08-09-2010 21:15 #2
Mijn vriend en ik zijn naar een relatieweekend geweest waar we veel over onszelf hebben geleerd. We begrijpen elkaar nu een stuk beter. Het weekendje was heel relaxed, op een beautyfarm.

Helma, 08-09-2010 21:05 #1
We zijn een half jaar geleden naar een relatietherapeut in Arnhem geweest. Onze relatie loopt nu een stuk beter. We zijn weer aardig tegen elkaar. Het helpt echt!

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 25-08-2010
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 2
Schrijf mee!