InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Relatieproblemen: communicatie en duidelijkheid

Relatieproblemen: communicatie en duidelijkheid

Relatieproblemen: communicatie en duidelijkheid De oorsprong van relatieproblemen zijn vaak terug te vinden in de problemen met de communicatie tussen de partners. Wat is de basis van een goede relatie? Maar liefst 70% van de Nederlanders geeft aan dat hij of zij relatieproblemen hebben (gehad). Een verbetering van de relatie kan ontstaan door beter met elkaar te communiceren. Goede communicatie begint bij goed te luisteren naar elkaar. Wat zegt de ander en beter zelfs: wat zegt de ander juist niet tijdens de communicatie?

Relatie

Wat is de basis van een goede en gezonde relatie met je partner? De basis van een goede en gezonde relatie is:
  • Eerlijkheid,
  • Vertrouwen,
  • Communicatie,
  • Leven samen delen.
Ongeacht hoeveel je van de ander houdt, zonder eerlijkheid, vertrouwen, communicatie en je leven samen delen kan er geen sprake zijn van een goede relatie.

Communicatie

Een heel groot probleem binnen de relatie of het huwelijk is de communicatie. Vrouwen en mannen communiceren op verschillende manieren en is een bekend man/vrouw probleem. De man hoort een probleem aan van de vrouw en denkt oplossend gericht. De vrouw wil graag het probleem tot in de details bespreken. De een praat veel makkelijker dan de ander of de ander luistert niet. De ene partner heeft rust nodig bij thuiskomst, de ander wil niets liever dan gezellig de dag doornemen. Kortom, iedereen heeft zijn eigen manier van communiceren. Enkele tips voor een betere communicatie:
  • Goed communiceren, begint vooral met goed luisteren naar elkaar: wat zegt de ander, of liever: wat zegt de ander juist niet?
  • Als de ander praat, probeer diegene niet te onderbreken of in de rede te vallen,
  • Communiceer niet met de ander als deze boos is,
  • Praat niet te lang achter elkaar, geef de ander ook de ruimte om te communiceren,
  • Pas de ABC formule toe tijdens het communiceren met je partner: “Wanneer jij A doet in situatie B, dan voel ik me C,” De A van de ABC formule slaat op het specifieke gedrag van de ander, de B slaat op de situatie waarin het gedrag van A plaats vond en C slaat op het gevoel dat de spreker van het geheel kreeg.
  • Accepteer dat de ander anders is, ook met communiceren, en dat niemand dat kan veranderen.

Relatietherapie

Zonder goede communicatie ontstaan vroeg of laat relatieproblemen. Oorzaken van relatieproblemen ontstaan vaak met misverstanden. Misverstanden die zijn oorsprong vinden in een probleem met de communicatie met elkaar. Bijvoorbeeld: de basis van een goede en gezonde relatie is (o.a.) eerlijkheid en vertrouwen. Wat is jouw definitie van eerlijkheid en vertrouwen? Is jouw definitie van eerlijkheid en vertrouwen dezelfde definitie als van je partner? Kortom: hebben jullie dezelfde ideeën over vertrouwen en eerlijkheid en hebben jullie dat samen gecommuniceerd? Is er over gesproken? Zonder een duidelijke vorm van communicatie, of zelfs grote problemen met de communicatie binnen de relatie, kan relatietherapie een zeer grote hulp zijn om zowel de communicatieproblemen als de relatieproblemen te verhelpen. Goed en effectief communiceren is van groot belang binnen de relatie.

Wat delen jullie nog samen?

Behalve te kijken naar de problemen binnen de relatie en met de communicatie, is het voor de relatie van groot belang om vooral ook te kijken naar wat jullie nog samen delen. Wat is namelijk nog wel goed binnen de relatie? Wat delen jullie nog samen in de relatie? Hoe ervaren jullie de normen en waarden binnen jullie relatie? Hoe is de emotionele balans binnen jullie relatie? Hoe is de balans tussen afhankelijkheid en onafhankelijk binnen jullie relatie? Hoe beleven jullie de relatie? Geldt het volgende ook voor jullie relatie: hoe langer de relatie, hoe minder problemen? Als jullie nog genoeg samen delen, zijn de relatieproblemen het oplossen waard.

Oplossing

Wat is nu de oplossing van relatieproblemen? Een oplossing van relatieproblemen die zijn oorsprong vinden in de communicatie, is leren communiceren. Bij de bronvermelding staan een aantal sites waar iedereen kan leren communicaren. Desnoods met deskundige hulp via een relatietherapie. Een andere oplossing is vooral: duidelijkheid. Zeg wat je wilt! De een weet niet wat de ander wil zonder duidelijk te communiceren.
Gerelateerde artikelen
Tips om een Huwelijk met Huwelijksproblemen te reddenTips om een Huwelijk met Huwelijksproblemen te reddenEen huwelijk zonder huwelijksproblemen bestaat niet. Er kunnen zich echter relatieproblemen voordoen waardoor het huweli…
Relatieproblemen: Hoe red ik mijn relatie?Relatieproblemen: Hoe red ik mijn relatie?De eerste paar maanden van een relatie lijken allemaal zo leuk en aardig te zijn, tot je elkaar echt leert kennen. Sommi…
Voel jij je schuldig om je partner te verlaten?Voel jij je schuldig om je partner te verlaten?Lang geleden heb je besloten om je partner te verlaten en je relatie of huwelijk te verbreken. In de praktijk doe je ech…
Seksuoloog, seksuologie en de seksualiteit specialistSeksuoloog, seksuologie en de seksualiteit specialistWat is een seksuoloog? Wat doet een seksuoloog? Voor welke seksuele problemen kan je terecht bij een seksuoloog? Kan je…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/communicatie/7772-communicatie-problemen-top-10.html
  • http://www.relatieproblemenadvies.nl/
  • http://www.relatie-problemen.nl/communicatie.html
  • http://www.relatie-problemen.nl/Home.html
  • http://www.sochicken.nl/liefde/de_oplossing_tot_veel_relatieproblemen_duidelijkheid.html
  • http://www.lerencommuniceren.nl/
  • http://www.leren.nl/rubriek/persoonlijke_vaardigheden/communiceren/

Reageer op het artikel "Relatieproblemen: communicatie en duidelijkheid"

Reacties

Els, 28-12-2014 16:33 #4
Ik weet niet hoe ik me tegenover mijn partner moet en kan uitdrukken. Kan me niet uiten als men partner vragen stelt. Verkeerde uitdrukkingen of woorden gebruiken op een verkeerd moment. Grootste probleem dat ik me niet echt kan uiten naar hem toe. Wil hiervoor graag een oplossing. Wil niet dat men relatie stuk loopt doordat ik niet echt kan praten en kan antwoorden op zijn vragen.
Vriendelijke groeten Els

Dennis van Dalen, 28-07-2012 13:06 #3
Hey, ik ben 8 jaar samen geweest waarvan 2 jaar getrouwd ( nog steeds ), ik hield heel veel van mijn vrouw maar ik kwam na 2 jaar huwelijk een oude vlam tegen die ik 10 jaar niet meer gezien had en had was een donderslag bij heldere hemel. Zij gaf mij ook dat gevoel en ik heb 1 week ziek thuis gelegen met een maagzweer hoe ik mijn vrouw moest zeggen dat ik verliefd was op een ander. Hier is ze dan toch achter gekomen omdat ik me anders gedroeg en at dan normaal en heb haar gezegd dat ik verliefd ben geworden op een ander. Dit was voor haar een mokerslag maar dan ook echt hard. Ik ben dan naar mijn moeder gegaan en ben wat begonnen met die ander. Mijn gevoelens werden bevestig van beide kanten en ik had misschien wel de leukste maand van mijn leven wat betreft de liefde. Wij waren alle 2 precies hetzelfde op het feit na dat ze al 2 kinderen had en ik niet. ( ik ben 29 en zij 29 en mijn vrouw 31 ). maar na 15 weken begon ze zich terug te trekken opeens en ik denk omdat ze elke dag de kinderen naar haar ex bracht en haalde en hij op haar flink inspeelde zodat ze ging twijfelen over ons. Toen ben ik ook gaan twijfelen over mijn keuze en besefte dat ik toch nog wel heeel erg veel van mijn vrouw hield dan ik dacht en niet wist wat te doen. En opeens zomaar kwam ze mij vertellen dat ze voor haar ex koos ivm kinderen en dat ze toch nog wat voor hem voelde en dacht dat dat het beste zou zijn. Ik was dus spreekwoordelijk in de aap geloseerd maar ook weer niet want ik wist toen ook al wat ik wilde en dat was mijn vrouw. Ik was nu 5 weken van huis weg en ik hield ook nog veel van mijn vrouw maar niet op die manier zoals ik van haar hou / hield. Mijn enigste kans nu is om mijn vrouw voor me terug te winnen zodat mijn leven niet helemaal afstort want ik had het zeker niet slecht bij mijn vrouw. Ik heb mijn vrouw nooit bedrogen of wat dan ook zolang ik bij haar was op de communicatie na met die ander. Ik weet dat ik het niet verdienen dat ik super stom was om dat te doen maar mijn buikgevoel was zo sterk voor die ander op dat moment dat ik me tot deze actie heb late verleiden en nu ben ik ook sterk op de koffie gekomen met misschien alle gevolgen van dien.
Mijn vraag is wat en hoe ik mijn vrouw voor mij terug kan winnen en haar kan vertellen hoeveel ik van haar hou en hoeveel ik haar mis en dat ik niet meer zonder haar kan etc etc etc? Ik kan haar wel mailtjes sturen en ze wil ze ook lezen enz maar ze heeft tijd nodig en die wil ik haar ook graag geven. Wat nu?

Tim, 04-06-2012 11:32 #2
"Accepteer dat de ander anders is, ook met communiceren, en dat niemand dat kan veranderen."
&
"Een oplossing van relatieproblemen die zijn oorsprong vinden in de communicatie, is leren communiceren."

Tegenstrijdig.

Psycholoog Jan Schrans, 27-02-2011 13:09 #1
Ik denk inderdaad dat communicatie een heel belangrijk asspect en oorzaak is van relatieproblemen. Vaak ook is het onderzoeken van wat aanleiding gaf tot deze communicatieproblemen een begin van oplossing.

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 14-02-2011
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 4
Schrijf mee!