InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Tekenen en signalen van een aankomende relatiebreuk

Tekenen en signalen van een aankomende relatiebreuk

Tekenen en signalen van een aankomende relatiebreuk Het vermoeden bestaat dat de ander, je partner, bij je weg wil. Enkele tekenen en signalen op een rij gezet die kunnen duiden dat de ander inderdaad weg wil. Komt er een scheiding? Gaan jullie binnenkort uit elkaar? Of is er iets anders aan de hand? De volgende signalen kan je vertellen dat de ander jullie relatie of huwelijk wil beëindigen.

Toekomst

Je beseft dat de ander het al een flinke tijd niet met je over de toekomst heeft gehad. Dat, terwijl tot voor kort er wel regelmatig over de toekomst werd gepraat. De toekomst van jullie relatie. Erger nog: als jij tegenwoordig het onderwerp aan snijdt, verandert de ander snel van onderwerp, geeft ontwijkende antwoorden en vermijdt iedere actie om samen aan de toekomst te werken. Er is geen sprake van een investering in de toekomst: de ander wil niet samen een huis kopen, geen kinderen, wil niet samen trouwen en heeft geen enkele toekomstdroom met jou.

Discussies en misverstanden

Binnen een relatie kunnen vele discussies plaatsvinden. Je beseft dat je partner al een flinke tijd iedere vorm van discussie uit alle macht probeert te vermijden. Erger nog: er wordt geen enkele moeite meer gedaan om misverstanden of onbegrip tussen jullie uit de weg te ruimen, terwijl tot voor kort er alles aan gedaan werd om misverstanden tussen jullie wel uit de weg te ruimen. De ander reageert onverschillig over misverstanden of onbegrip tussen jullie.

Zwijgzaam

Binnen een vaste relatie moet er ruimte zijn voor de partners om alleen te kunnen zijn. Er moet ruimte zijn om je te kunnen afzonderen. Je beseft dat de ander eigenlijk niets anders meer doet dan alleen willen zijn. De ander zondert zich steeds af en erger nog: de ander is bijzonder zwijgzaam. Dat, terwijl tot voor kort je partner zich nooit terugtrok, alleen wilde zijn of zwijgzaam was. De ander deelt zijn (of haar) leven niet meer met je. Op vragen wat er aan de hand is, krijg je nietszeggende antwoorden.

Liefde

Je partner vertelt je al lange tijd niet meer:”Ik houd van je,” terwijl voorheen dat regelmatig liefdevol tegen je werd gezegd. Ook zoekt je partner je niet meer op in bed, wil niet meer met je knuffelen en geeft je amper nog een zoen. Dat, terwijl voorheen in jullie relatie, wel regelmatig liefdevol werd geknuffeld en gezoend! Als jij vraagt of de ander nog van je houdt, wordt er onverschillig gereageerd, wordt er weggekeken of het onderwerp wordt veranderd.

Samen leuke dingen doen

Je beseft plotseling dat het heel lang geleden is geweest dat jullie samen leuke dingen deden: weekendjes weg, uit eten gaan, samen met vrienden op stap, en enz. Terwijl jullie vroeger geregeld samen leuke dingen deden, komt je partner tegenwoordig met allerlei smoesjes aanzetten om maar niet samen met jou op stap te hoeven. Zaken die jullie vroeger samen deden (bijvoorbeeld: wandelen, fietsen, tuinieren, boodschappen doen, de auto wassen en enz.) doet de ander nu liever alleen. Je partner heeft te kennen gegeven jou hulp niet nodig te hebben.

Scheiden

Plotseling worden er zaken binnen jullie relatie of huwelijk gescheiden:
  • De nieuwe tv is van de ander, niet meer van jullie, geregeld laat de ander uit zijn mond vallen dat de nieuwe tv echt van de ander is, niet van jou,
  • De hond die van jullie samen was, blijkt plotseling alleen van de ander te zijn, geregeld laat de ander uit zijn mond vallen dat jullie hond echt van de ader is, niet van jou,
  • Herhaaldelijk vertelt de ander jou welke bezittingen van de ander zijn,
  • De ander stelt voor jullie gezamenlijke bankrekening op te heffen en de financiële zaken gescheiden te houden.

Kritiek

Sinds kort heeft je partner op vrijwelalles watje doet kritiek. Onnodige en harde kritiek. Als de ander deze kritiek ook gaat uiten in het bijzijn van anderen, zouden er grote alarmbellen moeten afgaan.

Signalen

Zijn alle bovengenoemde signalen van toepassing? Dan is de kans zeer groot aanwezig dat jullie relatie binnenkort wel eens beëindigd kan zijn. Wil jij je relatie nog redden, dan moet er heel snel actie worden ondernomen! Zijn niet alle besproken signalen van toepassing, maar enkele wel? Hier kan sprake zijn dat je partner niet goed in zijn vel zit. Je partner kan veel maken hebben met stress en misschien zelfs depressieve trekjes vertonen. Houd je partner goed in de gaten als je vermoed dat de redenen van het veranderde gedrag van je partner wel eens een medische oorzaak kan hebben.
Gerelateerde artikelen
Relatie is te slecht om er mee door te gaanRelatie is te slecht om er mee door te gaanWat doet het gevoelsmatig met je als je beseft dat je relatie of huwelijk te slecht is om er mee door te gaan? Welke emo…
Voel jij je schuldig om je partner te verlaten?Voel jij je schuldig om je partner te verlaten?Lang geleden heb je besloten om je partner te verlaten en je relatie of huwelijk te verbreken. In de praktijk doe je ech…
Tips om een Huwelijk met Huwelijksproblemen te reddenTips om een Huwelijk met Huwelijksproblemen te reddenEen huwelijk zonder huwelijksproblemen bestaat niet. Er kunnen zich echter relatieproblemen voordoen waardoor het huweli…
Gevolgen scheiding van tafel en bedGevolgen scheiding van tafel en bedEen scheiding van tafel en bed is niet een volledige echtscheiding, omdat het ook weer ongedaan kan worden gemaakt. Er k…
Bronnen en referenties
  • http://www.trendystyle.net/relatieproblemen/scheiding-op-komst.html
  • http://www.nu.nl/lifestyle/2351700/kans-relatiebreuk-voorspellen.html

Reageer op het artikel "Tekenen en signalen van een aankomende relatiebreuk"

Reactie

Kim, 07-05-2014 21:50 #1
Heel herkenbaar artikel. Ik had 16 jaar een relatie waarvan de laatste 4 dit gedrag bij mijn partner was ontstaan. Ik was maar aan het uitzoeken wat er was met hem, ieder verklaarde me voor gek. Hij deed toch normaal? Toch bleek hij een tijd met een ander bezig te zijn. Nu twee jaar nadat we uit elkaar zijn wil hij me terug! Gelukkig heb ik er toen meteen een streep onder gezet en ben heel gelukkig nu, na zware tijd.

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 14-02-2011
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!