InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > De echtscheiding in Belgie

De echtscheiding in Belgie

Helaas beslissen heel wat getrouwde stellen om na verloop van tijd hun eigen weg in te slaan. Ze kiezen voor een echtscheiding en ontbinden zo hun huwelijk. Hoe verloopt een echtscheiding in Belgie? Jaarlijks vragen in Belgie zo'n 30.000 koppels de echtscheiding aan. Ze willen niet langer met elkaar door het leven en gaan hun eigen weg, zonder nog verbonden te zijn aan de ander.

Oude echtscheidingsprocedures

Tot 2007 waren er 3 soorten echtscheidingen:
  • Echtscheiding op grond van onderlinge toestemming
  • Echtscheiding op grond van feiten
  • Echtscheiding op grond van feitelijke scheiding

Het belangrijkste element in de oude scheidingsprocedure was het schuld- of foutbegrip. De echtscheiding werd uitgesproken als bewezen was dat één van beide partners een onvergefelijke fout had gemaakt, zoals overspel. Dat was de tijd waarin gerechtsdeurwaarders om 5u 's morgens aan het bed gingen voelen, om overspel vast te stellen, zodat de bedrogen partner de echtscheidingsprocedure kon aanvatten.

Sinds 2007 is de wetgeving omtrent echtscheidingen in België grondig veranderd. De wetgever besliste om nog slechts 2 vormen van echtscheidingsprocedures te hanteren: Echtscheiding op grond van onherstelbare ontwrichting van het huwelijk, en echtscheiding door onderlinge toestemming.

Echtscheiding op grond van onherstelbare ontwrichting van het huwelijk

De echtscheiding op grond van onherstelbare ontwrichting, vaak afgekort tot EOO, is een procedure die meestal door 1 van beide partners wordt ingezet.

De partner die wil scheiden, moet bewijzen dat het huwelijk onherstelbaar ontwricht is. Dit kan met alle wettelijke bewijsmiddelen. Een partner kan bijvoorbeeld aantonen dat de andere echtgenoot gewelddadig is waardoor samenleven onmogelijk gemaakt wordt.

De EOO kan ook uitgesproken worden op basis van vermoedens. In dat geval zal geen van beide partners bewijs moeten aanvoeren dat hij of zij niet meer met de ander kan samenleven. Dit is van toepassing wanneer de partners al geruime tijd feitelijk gescheiden leven. Onder geruime tijd wordt verstaan:

  • Een feitelijke scheiding van minstens 6 maanden als het verzoek tot echtscheiding van beide partijen komt
  • Een feitelijke scheiding van minstens 1 jaar als het verzoek tot echtscheiding van 1 partij komt

Een verzoek tot echtscheiding op grond van onherstelbare ontwrichting moet door een advocaat opgesteld worden, en wordt gevolgd door een dagvaarding voor de Rechtbank van Eerste Aanleg, die exclusief bevoegd is voor echtscheidingen.
Als er dringende beslissingen genomen moeten worden omtrent bijvoorbeeld de kinderen, zullen deze genomen worden door een rechter in kortgeding.
Na uitspraak van de echtscheiding zal de beslissing aan de andere partij betekend worden door een gerechtsdeurwaarder, om de beroepstermijn te doen ingaan.

Echtscheiding door onderlinge toestemming

Een tweede echtscheidingsvorm in België is de echtscheiding door onderlinge toestemming. Beide partners kunnen een verzoek tot echtscheiding indienen wanneer zij het erover eens zijn dat ze het huwelijk willen laten ontbinden, en wanneer ze zelfstandig tot een regeling kunnen komen omtrent hun vermogen en de kinderen. In tegenstelling tot vroeger zijn er geen voorwaarden meer omtrent de leeftijd van de gehuwden en de duur van hun huwelijk, om de echtscheiding aan te vragen.

De beide echtgenoten moeten in dat geval een overeenkomst opmaken waarin zijn duidelijke afspraken maken over de verdeling van de goederen en de schulden, de gezinswoning, de levensverzekering, maar ook over de verblijfsregeling van de kinderen, het omgangsrecht en het eventuele alimentatiegeld.

Nadat de partijen tot deze overeenkomst gekomen zijn, kunnen zij een verzoek tot echtscheiding indienen. Beide echtgenoten zullen tijdens een rechtszitting worden gehoord. Na drie maand moeten zij nogmaals voor de rechtbank van Eerste Aanleg verschijnen. Als zij dan nog steeds akkoord zijn om uit de echt te scheiden, zal de scheiding uitgesproken worden door de rechter en is het huwelijk ontbonden.
Gerelateerde artikelen
Echtscheidingsprocedure startenIn dit artikel leest u hoe een echtscheidingsprocedure verloopt. Welke stappen moet u ondernemen als u wilt scheiden? Ho…
Scheiding van tafel en bedScheiding van tafel en bedWanneer een stel het niet meer ziet zitten, maar eigenlijk niet wil scheiden, zal men overgaan tot een scheiding van taf…
Eenzijdige scheiding: eenzijdig verzoek tot echtscheidingEenzijdige scheiding: eenzijdig verzoek tot echtscheidingEen echtscheiding is een vervelende gebeurtenis. Nog vervelender is het wanneer alleen de man wil scheiden, of alleen de…
Scheiden, hoe doe je dat?Scheiden, hoe doe je dat?Bij een echtscheiding voeren woede en verdriet vaak de boventoon. Toch moeten er tijdens zo'n nare periode veel belangri…

Reageer op het artikel "De echtscheiding in Belgie"

Reactie

Chris Jonker, 20-11-2013 12:33 #1
In Nederland kennen we het echtscheidingsconvenant, eventueel aangevuld met het ouderschapsplan als er kinderen zijn. Hoe is dat in België geregeld? Zijn kinderen partij? Bijv. in het ouderschapsplan staat meestal een zinsnede hoe de kinderen bij het scheidingsproces betrokken zijn, bijv. 'Met de kinderen is de echtscheiding besproken'.

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 16-02-2011
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!