InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat is een manueel therapeut?

Wat is een manueel therapeut?

Wat is een manueel therapeut? Manuele therapie wordt toegepast wanneer er problemen zijn opgetreden aan de gewrichten, of wanneer iemand een slechte houding heeft of verkeerde bewegingen maakt. De manueel therapeut houdt zich bezig met het bewegingsapparaat, en geeft advies, instructies en begeleiding om gezond te kunnen bewegen. Hier een overzicht van wat manuele therapie inhoudt, wat een manueel therapeut moet kunnen en tot in hoeverre manuele therapie wordt verzekerd.

Manuele therapie

Manueel betekent "met het gebruik van de handen" en dit is dan ook wat veelal wordt toegepast binnen de manuele therapie. Pijn in botten, gewrichten en spieren wordt verholpen door hierop te duwen en zo ook een verkeerde houding aan te passen. Het effect is vaak al snel te bemerken van deze paramedisch behandeling.

Manuele therapie valt onder de alternatieve geneeswijzen, omdat er geen algemeen aanvaard wetenschappelijk bewijs voor is gevonden en kan dus ook uit worden gevoerd door iemand die geen arts is. In 2008 bleek dat ongeveer 1,2% van de bevolking in de twaalf maanden van dat jaar een behandeling is ondergaan van een manueel therapeut.

Manuele therapie is net zoals bekkenfysiotherapie een vorm van fysiotherapie (oftewel kinesitherapie) dat is gespecialiseerd op het gebied van neuromusculoskeletale aandoeningen (dit worden ook wel locomotorische aandoeningen genoemd: te maken met de musculatuur en het skelet), en gaat dus over de vorm, beweging, stabiliteit en ondersteuning van het lichaam.

Problemen kunnen zijn:
  • Pijn aan nek en hoofd, met vaak slechte beweging van wervelkolom
  • Klachten aan nek en schouders, uitstraling naar armen
  • Rugklachten van lage rug, eventueel met uitstraling naar benen
  • Rugklachten van hoge rug, eventueel met ribpijn of borstpijn
  • Duizeligheid bij beweging van nek
  • Heupklachten
  • Kaakklachten

Meer specifieke voorbeelden van aandoeningen:
  • Tennisarm
  • Tenniselleboog
  • Artrose
  • Spit
  • Hernia
  • Blokkade van de nek
  • Hoofdpijn vanuit de nek

Oorzaken van het probleem

Een verkeerde houding kan over de jaren zijn aangemeten, omdat je niet besefte dat je het deed. Het evenwicht kan verstoord zijn door een ongeluk, doordat je een verandering hebt ondergaan in de werkhouding, door ongewone arbeid, door bepaalde kleding, et cetera. Ook kan er een psychische oorzaak zijn.

Het bewegingsapparaat

In het bewegingsapparaat van de mens zijn enkele factoren van groot belang:
  • Mobiliteit: Wanneer dit niet in orde is, treden klachten op van pijnlijk bewegen, stijfheid en moeite met bepaalde handelingen.
  • Stabiliteit: Wanneer dit niet in orde is, treden klachten op van instabiliteit, uit balans zijn, en slechte aansturing van de spieren.
  • Houding: Wanneer dit niet in orde is, treden klachten op van overbelasting van spieren en gewrichten. Een verkeerde houding is dan aangemeten en deze moet worden aangepast.

Klachten aan het bewegingsapparaat hebben te maken met de pezen (verbinding tussen spier en bot), spieren, gewrichten (overgang tussen twee botten), banden (vezelachtige band om gewricht te versterken) en kapsels (bindweefsel aan binnenzijde van de gewrichtsbanden).

Manueel therapeut

Vaardigheden van de manueel therapeut:

  • Informeren, adviseren en begeleiden van patiënten
  • Diagnosticeren van functiestoornissen van gewrichten
  • Lichamelijk onderzoek: beoordeling van houding, bewegingen en gewrichten
  • Het geven van advies over houding
  • Inzicht geven in gezond bewegen
  • Bieden van massages

Belangrijk is dat er manuele handelingen plaatsvinden: op zachte wijze wordt door de manueel therapeut de bewegingsstoornis weggenomen of gereduceerd. Naast het gebruik van handen, wordt ook vaak gebruik gemaakt van gewrichtsbandjes (bij gewrichtklachten).

Vergoeding door verzekeraar

Al vanaf januari 2006 wordt manuele therapie op dezelfde manier vergoed als fysiotherapie. Dit hangt dus gedeeltelijk af van de aandoening en voor vergoeding kan het beste worden gekeken naar een aanvullende verzekering. In andere gevallen worden maximaal negen behandelingen per jaar vergoed. Een verwijzing van de huisarts kan noodzakelijk zijn, maar dat hoeft niet.
Gerelateerde artikelen
Manuele Therapie - Wat is het en wanneer heb je het nodig?Wat is manuele therapie? Wie mag zichzelf manueel therapeut noemen? Wanneer is het verstandig manuele therapie te volgen…
Manuele therapie, kosten en vergoedingManuele therapie, kosten en vergoedingManuele therapie is een alternatieve geneeswijze. Dit is een geneeswijze waarvan geen wetenschappelijk bewijs van effect…
Urine therapie, een alternatieve geneeswijzeUrine therapie, een alternatieve geneeswijzeBij urine therapie zullen de meeste mensen in eerste instantie gek opkijken, deze therapie word echter in veel landen en…
Gestalt therapie, ervaren in plaats van pratenGestalt therapie, ervaren in plaats van pratenGestalttherapie is ontstaan na onvrede van Fritz en Laura Perls over psychoanalyse. Fritz was zelf psychiater en vond da…
De relatie of huwelijk in therapieDe relatie of huwelijk in therapieMensen met een relationele twijfel: “Blijven? Uit elkaar gaan? Of gaan scheiden?” kunnen bijzonder goed geholpen worden…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Alternatieve_geneeswijzen
  • http://nvmt.fysionet.nl/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Manuele_therapie

Reageer op het artikel "Wat is een manueel therapeut?"

Infoteur: Moneyq89
Gepubliceerd: 22-11-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!