InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Urine therapie, een alternatieve geneeswijze

Urine therapie, een alternatieve geneeswijze

Urine therapie, een alternatieve geneeswijze Bij urine therapie zullen de meeste mensen in eerste instantie gek opkijken, deze therapie word echter in veel landen en door veel mensen toegepast al rust er wel een taboe op. In tegenstelling tot wat veel mensen denken bevat urine in principe geen afvalstoffen, in dit artikel leest u alles over urine therapie.

Wat doet men met de urine?

Men doet het op bijvoorbeeld wondjes ter genezing, op voeten tegen voetschimmel of bijvoorbeeld op de huid voor een mooiere huid. Buitenom het aanbrengen op de het lichaam word urine ook gedronken. Dit gebeurd meestal in een kuur van een bepaald aantal dagen ter genezing van iets. Het is de bedoeling dat je de middenurine op vangt, dus u laat eerst wat urine lopen, vervolgens vangt u urine op en de rest laat u ook gaan. U kunt het direct na het opvangen in principe weer drinken.

Afvalstoffen

Veel mensen denken dat urine enkel afvalstoffen bezit echter is dit wetenschappelijk bewezen onjuist. De werking van de urine therapie als geneeswijze is overigens niet wetenschappelijk bewezen. Urine bestaat voornamelijk uit water verder bestaat het uit ureum en een mengsel van enzymen, mineralen, zout en hormonen. De afvalstoffen worden door de lever gefilterd, deze worden uitgescheiden door het ademen en zweten.

Ayurvedisch

Dit is een hindoeïstische gezondheidsleer met eigen handleidingen en geneeswijzen. Er zijn ongeveer 200 biochemische mengsels in onze urine gebestudeerd echter gaan zij er van uit dat er nog duizenden te onderzoeken zijn. Coen van der Kroon is beoefenaar van deze gezondheidsleer en heeft er in 1998 een boek over uitgebracht genaamd 'De gouden fontein'.

De goede stoffen

  • Ureum - zit ook in veel huidcremes, hierdoor blijft de huid soepel en het voorkomt uitdroging ook werkt ureum antibacteriël
  • Allantonine - zit onder andere in Aloë vera en Comfrey die zorgen voor genezing van wonden, voorkomen brandwonden en Comfrey is een beenderhesteller
  • Melatonine - zorgt voor een kalmerend effect
Gerelateerde artikelen
Anurie: nieren maken geen urine aanAnurie: nieren maken geen urine aanWanneer de nieren heel weinig tot geen urine meer aanmaken, heet dit een anurie. Een anurie heeft verschillende oorzaken…
Enkele ziekten van de nieren en urinewegenDe nieren liggen ter weerszijden van de wervelkolom achter de buikholte ter hoogte van de laatste twee borstwervels en d…
Geneeskundig methodiek: Chronische nierinsufficiëntieIk heb hier de ziekte chronische nierinsufficientie uitgewerkt. Nierinsufficiëntie is een aandoening waarbij de nieren h…
Urine (afvalstoffen)Urine bestaat uit alle afvalstoffen uit het bloed die het lichaam niet nodig heeft. Via de nieren belandt de nattigheid…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Urine therapie, een alternatieve geneeswijze"

Reacties

Engelina, 04-08-2017 18:03 #3
Ik heb urine op mijn handen ingesmeerd, vanwege ernstige artrose en botontkalking. Ik ga het uitproberen. Baat het niet dan schaadt het niet. Heeft iemand met deze klachten ervaring met deze vorm van urinetherapie?

Guus, 06-01-2016 03:33 #2
Ik heb het een periode gedaan. Geen effecten. Doet niets, maar ik drink het gewoon omdat het heerlijk is. Urine van mijn kat, smeer ik op mijn gezicht. Laat ik inweken voor 5 min en spoel ik niet uit. Voor mij is het geen taboe. De westerse wereld weet gewoon niet, wat genieten is en leven met urine, zij plassen het slechts uit. Ik maak er gebruik van.
Alleen doe ik niets met poep, want poep moet in de grond. Daar groeien plantjes uit voor de dieren en de mensen. Als ik moet plassen dan doe ik dat in een emmer, hierin bewaar ik al mijn urine, die ik ook weer hergebruik. Ik ben een man van 78 jaar en soms wandel ik in het bos met een fles vol urine. Deze drink ik op als ik dorst heb.

Cees, 20-10-2014 11:18 #1
Of alle geneeskracht die aan urine wordt toegewezen waar is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het vaak gewoon lekker smaakt. Daarom drink ik het, tenzij ze niet te donker is. En dat doe ik als ik er zin in heb. Dus in de ochtend of avond.

Maar nu de vraag: Moet ik de urine direct drinken of kan ik ze ook nog even laten staan? Hoe lang blijft het steriel? Als ik ze in de koelkast zet kan ik ze dan na twee uur ook nog drinken.

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 01-03-2011
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!