InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Anurie: nieren maken geen urine aan

Anurie: nieren maken geen urine aan

Anurie: nieren maken geen urine aan Wanneer de nieren heel weinig tot geen urine meer aanmaken, heet dit een anurie. Een anurie heeft verschillende oorzaken en kan leiden tot uitval van weefsel en organen.

Urine produceren

Het lichaam produceert 1 tot anderhalve liter urine per dag. Urine bestaat uit water met hierin afvalstoffen. Urine wordt door de nieren geproduceerd. De nieren filteren afvalstoffen uit het bloed en voegen dit aan water toe. Met regelmaat verlaten de afvalstoffen via de blaas het lichaam. Wanneer een mens minder dan 50 ml urine per dag produceert, dan spreekt men van anurie.

Anurie

Bij anurie is er sprake van een minimale hoeveelheid tot het helemaal afwezig zijn van urine. De nieren maken dus geen of weinig urine aan. Er zijn verschillende oorzaken voor anurie. Allereerst kan dit veroorzaakt worden door een groot vochtverlies, zoals bij diarree. Maar ook een ernstige bloeding heeft veel vochtverlies tot gevolg. ook kunnen de nierslagaders afgesloten raken. Een afsluiting van de nierslagader kan voorkomen door een stolsel, en gebeurt geleidelijk aan. Maar ook door een verwonding aan de buik kan een nierslagader plots afgesloten raken.

Nierbuisjes kunnen ook verstopt raken. Dit kan gebeuren door een poliep dat er groeit en de nierbuisjes gedeeltelijk afsluit. Maar ook kunnen de nierbuisjes beschadigd raken om verschillende redenen, waardoor ze verstopt raken. Een verstopping van de nierbuisjes komt ook voor na een bloedtransfusie met het verkeerde bloed. De bloedkleurstof veroorzaakt dan deze verstopping. Verder veroorzaken verschillende nierziekten ook wel eens anurie.

Nierstenen zijn het meest voorkomend. Ze kunnen vast koen te zitten waardoor er geen urine meer door kan. Nierstenen komen normaal gesproken na een tijd vanzelf in de blaas terecht waar ze uitgeplast worden. Maar in sommige gevallen zijn ze zo groot dat ze in het lichaam achterblijven. Dit veroorzaakt anurie.

Behandeling

De oorzaak van de anurie moet opgespoord worden. Er wordt gekeken naar de urine: de hoeveelheid, de afvalstoffen die erin zitten, of er bloed geplast wordt etc. Pijn in de buik en de flanken moet worden gemeld. Vaak wordt er een echo gemaakt van de nieren en/of de blaas.

Wanneer er sprake is van veel vochtverlies, moet het vocht worden aangevuld, Belangrijk is om bij ziekte voldoende te blijvend drinken, want vaak dan gaat dit gepaard met veel vochtverlies. Ook bij nierstenen moet men voldoende blijven drinken om te voorkomen dat er nieuwe nierstenen ontstaan. Nierstenen die vastzitten kunnen verwijderd worden door middel van een vergruizer of een operatie waarbij ze in het geheel worden weggehaald.

Met een katheter kan met nierdrain worden aangelegd. Deze wordt via de rug aangebracht. De urine kan nu probleemloos worden afgevoerd. Soms moet de niet gedwongen worden om vocht uit te scheiden. Hiertoe worden er medicijnen toegediend. De nier moet zo snel mogelijk urine gaan afscheiden. Wanneer dit niet het geval is, is het belangrijk om op de voeding te blijven letten. Eet weinig eiwitten. In sommige gevallen helpt geen enkele behandeling. Men kan dan besluiten om een kunstnier te zetten. Deze neemt de functie van de eigen nier over.

Gevolgen van anurie

Wanneer een anurie niet wordt behandeld, blijven de afvalstoffen in het lichaam achter. Deze zullen zich steeds meer opstapelen en uiteindelijk de weefsels en organen gaan beschadigen. Hierdoor kunnen deze hun werk niet meer goed verrichten waardoor er nog meer klachten ontstaan.

Doordat er geen urine meer wordt uitgescheiden, zal er zich vocht in het lichaam gaan ophopen. Het gevolg hiervan is dat de longen en het hart beschadigd kunnen raken en er uiteindelijk helemaal mee kunnen gaan stoppen. Om deze redenen is het belangrijk om een anurie altijd te behandelen. Wanneer je dus vermoed dat er sprake is van een anurie, of wanneer je wel erg weinig urine uitscheidt, ga dan naar een arts.

Mensen die weinig drinken scheiden vaak toch 1 tot 1.5 liter urine per dag uit. Deze urine is vaak geconcentreerd en dus donkerder van kleur. Weinig vocht drinken is geen reden tot het produceren van weinig tot geen urine. Helemaal geen vocht meer tot zich nemen kan wel een anurie tot gevolg hebben (of zoals eerder gezegd, een teveel aan vochtverlies)
Gerelateerde artikelen
Vocht vasthouden: wat kun je er tegen doen?Vocht vasthouden: wat kun je er tegen doen?Het kan zijn dat je een ring plotseling niet meer past, of dat je enkels opgezwollen zijn. Toch weet je zeker dat je nie…
Urine en plassen: aandoeningen, klachten en uiterlijkNormaal produceert een persoon ongeveer 2 liter urine per dag. Dit gebeurt vooral overdag, ís nachts wordt weinig geplas…
Nefrose of nefrotisch syndroom, symptomen en behandelingNefrose of nefrotisch syndroom, symptomen en behandelingDe nieren zijn twee belangrijke organen die aan de rugzijde van het lichaam liggen. Met één nier kan je goed leven, maar…
Waarom moet men vaak plassen als men alcohol nuttigt?Waarom moet men vaak plassen als men alcohol nuttigt?We kennen het bijna allemaal wel. Je drinkt op een gezellige avond een paar glaasjes alcoholische dranken en dan opeens…
Wat betekent een donkere en troebele urine?Wat betekent een donkere en troebele urine?Je kunt verbaast op kijken wanneer je een donkere of troebelere urine hebt. In de meeste gevallen zal dit het gevolg zij…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Anurie
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Urine

Reageer op het artikel "Anurie: nieren maken geen urine aan"

Reactie

Erica Witjes, 08-03-2012 18:32 #1
Hallo,
Ik plas steeds minder en mijn buik wordt steeds dikker, terwijl ik niet meer snoep en gezond eet. Ik heb geen urine-retentie. Drukpijn rechts en links onder de navel.
Kan het zijn dat vocht zich in de buik opstapelt?

Vriendelijke groeten,
Erica

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 09-06-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!