InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Urine en plassen: aandoeningen, klachten en uiterlijk

Urine en plassen: aandoeningen, klachten en uiterlijk

Normaal produceert een persoon ongeveer 2 liter urine per dag. Dit gebeurt vooral overdag, ís nachts wordt weinig geplast, dit komt doordat er ook niet gedronken wordt ís nachts. Er zijn veel mensen die problemen hebben met hun urine, hetzij met de hoeveelheid er van, hetzij met de kleur of geur.

Klachten in verband met plassen

Er zijn verschillende soorten klachten bij het plassen. Enkele klachten met betrekking tot hoeveelheid, al dan niet ophouden en eventuele pijn;

Pollakisurie

Veel vaker op een dag moeten plassen dan normaal en vaak maar hele kleine beetjes per keer. De blaaswand is hierbij erg geprikkeld, waardoor hij bij het kleinste beetje urine al prikkels geeft om naar het toilet te gaan.

Strangurie

Dit is pijn bij het plassen, vooral in de onder buik. Ook kan er sprake zijn van een branderige straal urine.

Nycturie

Dit komt vaak voor bij zwangere vrouwen, mensen met hartaanvallen of mannen met prostaatkanker. Hierbij moeten mensen, in tegenstelling tot wat ik net schreef, wél vaak ís nachts naar het toilet. Eigenlijk houdt dit in dat er ís nachts zelfs meer geplast moet worden dan overdag.

Incontinentie

De meeste mensen kennen dit begrip wel. Als iemand incontinent is heeft hij/zij er moeite mee de urine in de blaas te houden. Het komt er dan vaak op ongepaste tijden uit. Oorzaken voor incontinentie zijn er heel veel, vaak zijn het neurologisch oorzaken.
De vorm van incontinentie die ik hierboven beschreef moet niet verward worden met stress-incontinentie. Hierbij is iemand alleen een beetje incontinent als hij/zij moet hoesten, niesen, tillen etc. Dit komt veel vaker voor, vooral bij vrouwen als de baarmoeder verzakt is.

Overloopblaas

Het woord zegt het al, hierbij is er sprake van dat de blaas vol kan lopen zonder dat iemand daar Ďlastí van heeft, maar hij stroomt wel met kleine beetjes tegelijk over. Het ontstaat vaak bij een ontsteking van de urinebuis of bij mannen met prostaatkanker. Door alcoholisme kan het ook zijn dat de signalen waarmee de blaas kenbaar maakt dat je naar het toilet moet verstoord worden.

Bedwateren

Dit komt bij kinderen voor. Ze plassen dan, meestal zonder oorzaak, ís nachts in bed. Het verdwijnt vanzelf bij het ouder worden.

Klachten bij hoeveelheid urine

Er zijn stoornissen waarbij mensen meer (polyurie) of juist veel minder (oligurie of anurie) urine produceren op een dag.

Oorzaken voor het produceren van meer urine:

  • Veel drinken
  • Alcoholgebruik
  • Drinken van veel koffie
  • Suikerziekte
  • Afwezigheid van hormoon ADH; de nier kan hierdoor geen water vasthouden

Oorzaken voor het produceren van minder urine:

  • Uitdroging
  • Shock
  • Uitvalverschijnselen van de nieren

Uiterlijk van de urine

Normaal is urine helder en de kleur is lichtgeel. De urine kan van kleur veranderen door voeding en/of medicijnen, maar ook door bepaalde ziektes/aandoeningen;

Hematurie

Soms is er sprake van bloed in de urine. Komt het bloed hoog uit de urinewegen dan is het goed vermengd met de urine, is er sprake van slierten bloed dan komt het ergens lager vandaan. Dit moet natuurlijk niet verward worden met de menstruatie van een vrouw.

Leukocyturie

De urine is witachtig-troebel, door de aanwezigheid van witte bloedcellen. Soms is het ook zo dat er gewoon neergeslagen urinebestanddelen aanwezig zijn, dit kan verder geen kwaad.

Glucosurie en proteïnurie

Bij glucosurie is er glucose aanwezig in de urine. Dit kan vooral bij suikerziekte het geval zijn, maar ook als iemand de dag ervoor veel gesnoept heeft.

Bij proteïnurie is er sprake van teveel eiwit in de urine. De oorzaken hiervan liggen voornamelijk in de nieren.

Verder

Als één van deze dingen je bekend voorkomt omdat je daar zelf, of iemand in je naaste omgeving, last van heeft dan is het aan te raden om hiermee naar de huisarts te gaan.
Gerelateerde artikelen
Blaasontsteking, wat zijn de oorzaken en hoe voorkom je het?Een blaasontsteking is erg vervelend. Je hebt bij een blaasontsteking vooral last van een brandend gevoel bij het plasse…
Blaassteen, wat is dat?Blaassteen, wat is dat?Blaasstenen zijn (kleine) steentjes die in de blaas zitten. De afmeting kan variëren van enkele millimeters tot wel enke…
Problemen tijdens het plassen - veel voorkomende klachtenProblemen tijdens het plassen - veel voorkomende klachtenWe staan er niet altijd bij stil, maar onze blaas is een belangrijk orgaan waar we zorg voor moeten dragen. Alhoewel je…
Pijn als je moet plassenPijn als je moet plassenNiets zo vervelend als pijn tijdens het plassen, of pijn voelen wanneer er aandrang is tot plassen. Pijn is altijd een t…
BlaasontstekingBlaasontstekingWanneer je een blaasontsteking hebt is het zo dat het slijmvlies van de blaas ontstoken is. Ook de urinebuis kan hierbij…

Reageer op het artikel "Urine en plassen: aandoeningen, klachten en uiterlijk"

Reacties

A., 05-04-2015 23:14 #20
Ik kan soms een paar weken achter elkaar maar heel weinig plassen. Ik heb ook niet veel aandrang om te plassen. Ik kom in deze dagen wel twee tot drie kilo aan. Daarna gaat het weer een tijdje beter, maar dan komen de klachten weer terug. Ik heb geen blaasontsteking. Ik ben 59 jaar en ik gebruik anti depressiva. Moet ik naar de huisarts?

Marcel, 22-02-2011 04:39 #19
Ik heb pas blaasontsteking gehad (voor de 2 de keer na 3 maanden) en heb hier Antibiotica voor gekregen. Ik heb de kuur pas afgemaakt maar merkte ineens dat mijn urine wit en troebel was, maar ik denk echter niet dat het Leukocyturie is maar dat dit een verhoogde eiwit-uitscheiding is wat veroorzaakt word door mijn nieren. Ik ben dus bang dat mijn nier(en) straks niet meer goed functioneert/functioneren.

Martijn, 03-08-2010 23:30 #18
Geachte h. sanders. ik ben een kliniscb chemisch analist ( oftewel labmedewerker in het ziekenhuis) als er nitriet in uw urine positief heeft u inderdaad een urineweg/blaas ontsteking.

Ronnie, 24-06-2010 00:47 #17
Ik moet ook vaak plassen, soms wel meer dan 20 keer per dag. Tot overmaat van ramp plaste ik wel vaak maar produceerde ik te weinig urine. Na veel onderzoekjes heb ik o.a. diuretica voorgeschreven gekregen en ineens voel ik mij stukken beter dan de jaren hiervoor. Ik heb minder jeuk, minder puisjes, ben niet meer kortademig en ik heb geen kramp meer in mijn benen/tenen. Alles goed zou je denken, niet waar! Ik had voorheen al wat last van incontinentieklachten, dat is nu erger geworden waardoor ik ondanks alle andere verbeteringen toch weer aan huis ben gebonden. Ik heb last van urge incontinentie en na diverse onderzoeken heb ik incontinentiemateriaal voorgeschreven gekregen, door al mijn medicijnen is het onbehandelbaar. Ik kan zonder incontinentiemateriaal het huis niet meer uit, met materiaal is niet prettig en zonder ook niet. Wie kan hierover meepraten…?

H. Sanders, 30-05-2010 21:58 #16
Moet de laatste dagen zeer vaak plassen, als ik net ben geweest heb ik weer aandrang. Heb het gevoel beurs te zijn van onderen. Urine ziet er helder uit. Bovendien was het nitriet gehalte roze gekleurd bij de urine test en lees net dat dit op een ontsreking kan duiden. heb ik nu een blaas ontsteking of niet

Sascha, 20-04-2010 22:34 #15
Nou ik heb hetzelfde probleem als Sjoukje. Het is erg vervelen en het beheerst ook wel mijn leven. Als ik een beetje nerveus word, een lange reis maak of ergens heen moet waarvan ik niet weet waar de wc is dan kan mijn blaas zo binnen 5 minuten vol zijn. Ook al drink ik niets! En dan zit hij ook gelijk zo vol dat er echt niets meer bij kan. En het vervelende is nu dat ik een leuke vakantie toegemoed ga. Maar alleen mijn probleem verpest het nu al. Ik ben al heel wat jaren niet meer op vakantie geweest en wil ook erg graag, maar ik weet niet wat ik aan mijn probleem moet doen… :-(

Nona, 31-01-2010 18:34 #14
De afgelopen maanden heb plas ik erg veel. Ik werk 8 uur per dag, en op mijn werk alleen al moet ik zeker 8 keer… Het word nou zo erg dat ik, als ik bijv een dagje de stad in ben, of boodschappen ga doen, op en neer moet naar huis omdat ik het anders niet meer volhoud. Nou drink ik de afgelopen maanden wel erg veel groene thee (dit omdat het het verbranden van vet stimuleerd) maar het word wel erg vervelend. Is dit omdat ik gewoon veel drink, of kan er een andere reden zijn, en wat zou ik eraan kunnen doen (los van minder drinken?)

Sjoukje, 24-11-2009 15:19 #13
Ik ben een vrouw van 53 jaar. Zolang ik me kan herinneren moet ik dageklijks wel 15 keer plassen. Op m'n werk of thuis is het geen probleem, maar reizen of winkelen zorgt altijd voor problemen. Ik drink niet veel.
Om 06.30 uur begin ik met een halve kop koffie. Ivm de reis van 35 km naar m'n werk, durf ik niet een hele kop te nemen. Vanaf het opstaan tot zeg maar 9 uur ben ik minimaal al 5 keer gaan plassen. Het is al vaak voorgekomen dat ik onderweg langs een benzinestation moest omdat ik het anders niet zou redden. Ondertussen zou ik een boek kunnen schrijven met situaties waar ik door mijn plasprobleem in terecht ben gekomen. Het goede nieuws issssss dat ik sinds m'n 4e jaar nog nooit weerin m'n broek geplast heb:-). Maar alle benauwde momenten die ik wel heb en heb gehad gun ik niemand. Zijn er nog meer van die "zeikerds" zoals ik?

Rudi, 25-08-2009 10:35 #12
Mijn echtgenoot heeft al een tijd last van duizeligheid voor en na het plassen en dit vooral 's nachts. Na het plassen 's nachts treden en er ook maagklachten op. Hierbij heeft hij ook een ellendig gevoel. Heeft dit te maken met zijn bloeddruk of duidt dit op iets anders.

Saskia, 02-04-2009 21:09 #11
Hoi, ik heb mijn urine afgelopen dagen in de gaten gehouden het is vooral sochtends bruin en troebelig, verder heb ik geen pijn of branderig gevoel bij het plassen ook hoef ik niet vaker dan normaal naar de wc. Dit is voor het eerst in mijn leven dan mij urine er zo uitziet. Wat zou het kunnen ziijn?

Maureen, 07-02-2009 10:33 #10
Mijn dochter Tiffany heeft last op het einde van haar urine wat zou de oorzaak zijn en maakt koorts, dokter geeft antibiotica maar het gaat niet over.

Rian, 13-11-2008 19:44 #9
Hoe komt het dat urine naar amoniak gaat ruiken als het een tijdje blijft staan?

Thijs 12-11-2008, 12-11-2008 19:13 #8
Moet tegenwordig vaak plassen zeker een keer pere uur had dit eerst nooit

Benny, 09-11-2008 19:37 #7
Ik heb sinds enige tijd tijdens het urineren een troebele uitzicht in het water dat ik urineer, het is volledig troebel, ik drink niet, ik eet normaal, ik neem geen drugs of dergelijke, wat moet ik hiermee, kan dit kwaad of is dit normaal, kan dit op een ziekte wijze? Reactie infoteur, 10-11-2008
Lever even wat urine in bij de huisarts, deze kan het controleren op allerlei dingen.

Jeanine, 08-11-2008 08:06 #6
Mijn urine is grijs. Eerste dagen troebel dan weer normaal, maar nu is het echt troubel donker grijs.
Ik voel me goed maar ga over een paar dagen toch wel even naar de dokter.
Waar wijst dit wellicht op?

G. vd Kaayman, 30-10-2008 22:52 #5
Ik heb vandaag na mijn plas beurt een langhoudende straal met witte urine geplast dit was dus na mijn plasbeurt. Na de keer heb ik er nog 2 keer last van gehad vandaag, ook deed mijn uitgang van de plasbuis erg zeer. Kan iemand mijn helpen voordat ik met iemand dalijk naar bed toe gaat en ik wat overdraag. De site geeft aan dat het met mijn bloedcellen te maken heeft. EN dat ik nergens bang voor hoef te zijn. Ik ben 18 jaar. Bedankt Reactie infoteur, 31-10-2008
Ik raad je aan om even langs je huisarts te gaan. Het hoeft niets ernstigs te zijn, maar het lijkt me toch verstandig!

Groet,
Lobke

D. van Schagen, 29-09-2008 10:01 #4
Ik heb af en toe, eens in de twee of drie maanden dat ik wittere plas produceer dan normaal, en aan het einde van de plasbeurt doet het pijn aan de plasbuis. De volgende dag zie ik opgedroogde wit spul in de plasbuis, wat is dit. Witte bloedcellen? Misschien uitdroging? Ik drink nooit, maar rook wel in het weekend wiet, heeft het misschien daar mee te maken? Ik ben 19 jaar. Alvast bedankt!

Ym Busink, 16-09-2008 10:10 #3
Ik heb al maanden last, van dat ik s'nachts wel drie a vier keer plassen moet, dus ik slaap niet ene nacht door. Heb een plasstoel bij het groene kruis gehuurt om dat ik boven slaap, en ik dan niet ieder keer de trap af hoeft. Is dit normaal en wat doe ik hier aan. Of dat ik nu weinig drink of wat meer maakt niet uit. Ben 63 jaar oud, drink geen alcohol alleen water of wat vruchtensap. Kunt u mij astublieft vertellen wat ik moet doen, want ik wordt er zo moe van. Reactie infoteur, 16-09-2008
Het lijkt mij verstandig dat u met deze klacht even naar de huisarts gaat!

Sali, 10-01-2008 13:42 #2
Hallo, ik heb een vraag ik heb een opdracht gekregen waarbij ik moet zoeken hoe een patient urine kN opvangen. De stappen die een patient doet voordat hij naar de praktijk gaat met een potje urine.

Alvast bedankt en met vriendelijk groet,
Sali

Annemarijn, 18-10-2007 21:23 #1
Is hier nog meer informatie van? Ik doe verpleegkunde en ik moet een verslag maken over urine en ontlasting etc. Alle informatie is welkom! :-) Reactie infoteur, 19-10-2007
Hoi Annemarijn,

Ik weet niet of je het geneeskunde boek 'Algemene ziekteleer' gebruikt, maar hier staat ook erg veel informatie in!

Groet,
Lobke

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 10-10-2006
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 20
Medische informatie…
Schrijf mee!