InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Problemen tijdens het plassen - veel voorkomende klachten

Problemen tijdens het plassen - veel voorkomende klachten

Problemen tijdens het plassen - veel voorkomende klachten We staan er niet altijd bij stil, maar onze blaas is een belangrijk orgaan waar we zorg voor moeten dragen. Alhoewel je niet voelt dat hij er is, werkt hij wel degelijk en is het nodig om eens stil te staan bij de werking ervan.

Werking van de blaas

De blaas bevindt zich in de buikholte en is een steriel orgaan. De urine wordt geproduceerd door de nieren. De gemiddelde volume-inhoud bedraagt 500 ml. Als er vanuit wordt gegaan dat men de voorgeschreven 2l vocht per dag tot zich neemt, betekend dat dat er 4 - 6 keer per dag naar het toilet wordt gegaan. Na ongeveer 200 - 250 ml geeft de blaas het signaal aan de hersenen dat hij bijna gevuld is. In de blaas bevinden zich twee sluitspieren waarvan er één beheerst kan worden. De andere is een gladde spier en wordt aangestuurd vanuit het zenuwstelsel. Indien de blaas overvol raakt, zullen beide spieren openen en zal de blaas zich ledigen. In dat geval zal men de controle over de blaas verliezen en verlaat de urine langs de urethra het lichaam.

Urine als eerste symptoom

Hoe gek het ook klinkt, aan de hand van urine kan er veel gediagnosticeerd worden. Urine kan op vele manieren een aanwijzing geven. Hou maar eens de kleur, de geur en de consistentie ervan in de gaten. 'Gezonde' urine is helder van kleur, heeft een normale geur en is niet troebel. Ochtendurine kan sterker ruiken en geconcentreerder zijn dan urine overdag. Dat komt omdat er over het algemeen 's nachts niet zoveel gedronken wordt. Veel drinken zorgt ervoor dat urine minder geconcentreerd is.

Het kan dus zeker helpen om af en toe eens naar de urine te kijken tijdens het plassen. Als het bijvoorbeeld een sterke geur krijgt, kan het duiden op een bacterie in de blaas of in de urethra. Troebel urine kan ook eveneens een symptoom zijn van een bacterie. Het is niet alleen belangrijk om eens te kijken naar de urine maar ook naar het plassen zelf. Hoe verloopt dat? Dat brengt ons bij het volgende deel: problemen tijdens het plassen.

Problemen tijdens het plassen

De blaas bestaat grofweg gezien uit twee spieren: een gladde spier en een spier waar we controle over hebben.
Als we de drang krijgen om te plassen trekken we onze broek naar beneden (of doen de rits open bij mannen) en de hersenen geven het signaal aan de spier om zich te openen. Men begint te plassen. De urinestraal komt in een vloeiende beweging waar enig kracht achter zit. Het is mogelijk om nadien de laatste restjes urine uit te plassen. Voor vrouwen kan het een handige tip zijn om je bekken naar voren of naar achteren te bewegen. Zo komt de blaas in een andere hoek te liggen en dat maakt het mogelijk om alles uit te plassen.

Als het niet verloopt zoals hierboven omschreven is het raadzaam om eens langs de huisarts te gaan. Enkele mogelijke ongemakken die zich kunnen voordoen tijdens het plassen zijn:
  • het duurt lang om te beginnen plassen (hesitatie)
  • steeds kleine beetjes plassen (pollakisurie)
  • men plast bloed
  • de urinestraal is afwijkend
  • ...

Behandeling

Als het probleem ineens optreedt en men opeens niet meer kan plassen is het noodzakelijk om zo snel mogelijk naar de huisarts of de spoedeisende hulp te gaan! Urinaire retentie oftewel onmogelijk kunnen plassen kan ernstige gevolgen hebben indien men niet snel ingrijpt! Personen die (gedeeltelijk) verlamd zijn voelen de volle blaas niet en dit brengt nog meer risico's met zich mee.

Nadat de arts naar de klachten heeft geluisterd zal hij vragen om in een potje te plassen. Aan de hand van de urine kan er afgeleid worden of er al dan niet een infectie aanwezig is. Zoja, is de kans aanwezig dat er antibiotica opgestart wordt. Dankzij de urine kan men ook afleiden of men mogelijk diabetes heeft, een verder bloedonderzoek zal uitmaken of dat effectief zo is. Een bloedonderzoek wordt regelmatig afgenomen om te kijken of er afwijkende waarden te zien zijn. Naar aanleiding van de resultaten wordt er al dan niet besloten om verdere onderzoeken uit te voeren om tot een diagnose te komen. Enkele voorbeelden van zulke onderzoeken zijn:
  • echo van de blaas en urinewegen
  • echo van de nieren
  • cystoscopie (dmv een endoscoop (buis waar men door kan kijken) wordt de blaas en urinewegen onderzocht)
  • ...

De arts zal de nodige informatie verstrekken omtrent de verdere stappen die hij wenst te nemen in de behandeling. Hoe lastig het ook is om erover te praten, ga naar de arts als er klachten zijn tijdens het plassen!
Gerelateerde artikelen
Pijn als je moet plassenPijn als je moet plassenNiets zo vervelend als pijn tijdens het plassen, of pijn voelen wanneer er aandrang is tot plassen. Pijn is altijd een t…
Jeuk in schaamstreek bij de vrouw: vulvovaginitisJeuk in schaamstreek bij de vrouw: vulvovaginitisHet is heel gênant als je last hebt van jeuk in de schaamstreek. Het geeft naast jeuk ook irritatie en een branderig gev…
SOA en voorbehoedsmiddelenSOA en voorbehoedsmiddelenAls mensen van elkaar houden, of die nu man en man, vrouw en vrouw of man en vrouw is, verlangen ze naar seksualiteit, i…
Plasbuisontsteking (urethritis): symptomen en behandelingPlasbuisontsteking (urethritis): symptomen en behandelingWat is een plasbuisontsteking? Urethritis of plasbuisontsteking is een ontsteking van het slijmvlies aan de binnenkant v…
BlaasontstekingBlaasontstekingWanneer je een blaasontsteking hebt is het zo dat het slijmvlies van de blaas ontstoken is. Ook de urinebuis kan hierbij…

Reageer op het artikel "Problemen tijdens het plassen - veel voorkomende klachten"

Infoteur: Armaris
Gepubliceerd: 22-07-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!