InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeuk in schaamstreek bij de vrouw: vulvovaginitis

Jeuk in schaamstreek bij de vrouw: vulvovaginitis

Jeuk in schaamstreek bij de vrouw: vulvovaginitis Het is heel gênant als je last hebt van jeuk in de schaamstreek. Het geeft naast jeuk ook irritatie en een branderig gevoel, wat zelfs pijnlijk kan zijn. Vaak is er sprake van een verhoogde vaginale afscheiding waarbij de kleur en geur is veranderd. Vaginale jeuk kan verschillende oorzaken hebben, zoals teveel gebruik van zeep, dragen van te strakke kleding of een SOA. Dit kan leiden tot een ontsteking van de vagina. Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van jeuk in de schaamstreek en hoe kan dit worden behandeld?

Klachten

Veel vrouwen hebben er wel eens last van: jeuk in de schaamstreek. Ze hebben last van uitwendige jeuk, irritatie, branderig gevoel en dit kan pijn doen. De meest voorkomende klachten zijn jeuk rond de uitgang van de vagina en jeuk aan de schaamlippen. Het kan zo geïrriteerd raken dat de buitenkant er rood en opgezwollen uitziet. Door de jeuk kan de nachtrust verstoord raken. Jeuk in de schaamstreek kan vele oorzaken hebben, zoals het gebruik van zeep, dragen van te strakke kleding of een infectie.

Vaginitis

Vaginitis is een infectie waarbij er sprake is van een abnormale vaginale afscheiding. Normale afscheiding heeft een witte kleur en geurloos. Bij een bacteriële infectie kan de kleur grijsachtig zijn, met pus en een vieze geur geven. Naast een branderig gevoel en pijn, kan er soms sprake zijn van een klein beetje bloedverlies. De diagnose wordt gesteld aan de hand van microscopisch onderzoek van de afscheiding. De arts zal je een kuur voorschrijven ter behandeling.

Bacteriële infectie

Meestal is er sprake van een verandering van de vaginale flora, waarbij er een overgroei staat van bepaalde bacteriën. De vaginale flora wordt in stand gehouden door hormonen en bacteriën. Dit evenwicht kan verstoord raken, waardoor er een overgroei van bacteriën kan ontstaan. De bacteriën worden in dat geval ziekteverwekkend. De pH waarde in de vagina dat van nature een waarde heeft tussen de 3,8 en 4,2 raakt verstoord. Vrouwen kunnen ook een bacteriële infectie oplopen door seksueel contact of door slechte hygiëne.

Overgang

Een vrouw die de overgang heeft gehad, zal minder van het vrouwelijke hormoon oestrogenen produceren. Dit zorgt ervoor dat de vaginawand wat dunner, minder elastisch en droger wordt. Door de droogheid kan er jeuk ontstaan. Hierdoor neemt de gevoeligheid voor infecties toe en is de kans op een ontsteking groter. Ook kan het pijn en irritaties geven tijdens het vrijen. Vrouwen kunnen hierdoor minder behoefte aan vrijen krijgen, terwijl vrijen juist goed is tegen de droogheid.

Candida vaginitis

Bij deze aandoening is er sprake van een vaginale infectie met een Candida soort, dat is een schimmelinfectie. Meestal gaat het om de Candida albicans. Het kan veroorzaakt worden door het gebruik van antibiotica, te strak zittend ondergoed, suikerziekte of door een zwangerschap. Meestal komt het voor bij vrouwen in de vruchtbare periode. De diagnose wordt gesteld door microscopisch onderzoek. Er wordt geadviseerd om loszittende katoenen kleding te dragen zodat de vagina een zo droog mogelijke omgeving heeft. Soms worden er medicijnen voorgeschreven.

Behandeling

Het is het beste om de vagina zo schoon mogelijk te houden. Dat betekent dat zeep en andere middelen vermeden moeten worden, hoe vreemd het misschien ook lijkt. Zeep kan de vagina juist irriteren en het natuurlijk evenwicht verstoren. Pas daarom ook op met badschuim als je in bad gaat. Ook het gebruik van wasmiddelen, wasverzachters, kleurstoffen in kleding of inlegkruisjes kunnen leiden tot irritaties. Probeer dit te vermijden als dit klachten geeft. Koele baden kunnen jeuk en pijn verzachten. Soms zijn er medicijnen nodig om de ontsteking aan te pakken.

Jeuk door een SOA

De jeukklachten kunnen ook ontstaan als gevolg van een SOA (seksueel overdraagbare aandoening). Naast jeuk kunnen er ook klachten ontstaan zoals een branderig gevoel, een abnormale afscheiding en pijn bij het plassen. De meest voorkomende SOA’s zijn: gonorroe, HIV, chlamydia, herpes, syfilis en genitale wratten. Wanneer je het vermoeden hebt een SOA te hebben, raadpleeg dan een huisarts. Probeer een geslachtsziekte te voorkomen door veilig te vrijen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Witte vloed bij zwanger, overgang en voorkomenWitte vloed bij zwanger, overgang en voorkomenWitte vloed is een natuurlijke afscheiding van de vagina. In de volksmond wordt witte vloed wel eens aangeduid als een s…
Oorzaken van gele afscheiding en groene afscheidingOorzaken van gele afscheiding en groene afscheidingAlle vrouwen produceren afscheiding, maar soms kan de afscheiding afwijken. Dit kan voor paniek zorgen. Vooral als uw af…
Groene afscheiding: oorzaken groene vaginale afscheidingGroene afscheiding: oorzaken groene vaginale afscheidingGroene afscheiding betreft een abnormale vaginale afscheiding die vaak stinkt en gepaard gaat met andere symptomen zoals…
Vaginale jeuk of jeukende vagina: oorzaken en symptomenVaginale jeuk of jeukende vagina: oorzaken en symptomenVaginale jeuk is kriebel in de vagina en/of een branderig gevoel in de vagina. Vaginale jeuk of jeukende vagina is een v…
Gezondheid: Last van witte vloed?Gezondheid: Last van witte vloed?Voor sommige is het een taboe en andere praten er normaal over, maar last hebben van witte vloed kan vervelend zijn en a…
Bronnen en referenties
  • www.med-info.nl

Reageer op het artikel "Jeuk in schaamstreek bij de vrouw: vulvovaginitis"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 15-02-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!