InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Witte vloed bij zwanger, overgang en voorkomen

Witte vloed bij zwanger, overgang en voorkomen

Witte vloed bij zwanger, overgang en voorkomen Witte vloed is een natuurlijke afscheiding van de vagina. In de volksmond wordt witte vloed wel eens aangeduid als een schimmelinfectie. Jeuk van onderen of jeuk aan de vagina kan een teken zijn van een infectie. Witte vloed tijdens de overgang en tussen twee menstruaties door kan anders worden, ook tijdens de zwangerschap.

Wat is witte vloed?

Witte vloed komt alleen bij vrouwen voor en is een vaginale afscheiding. Het hebben van witte vloed is heel normaal: de baarmoederhals en de wand van de vagina maken continue een slijmlaag aan. Deze slijmlaag beschermen de weefsels. Witte vloed kan sterk variëren bij vrouwen: de een maakt veel slijm aan, terwijl de ander amper iets aanmaakt. Bij seksuele opwinding zal er meer slijm worden aangemaakt, tijdens de vruchtbare periode ook.

Witte vloed heeft een witte-achtige kleur en is doorzichtig, ook is deze vloeibaar. Wanneer witte vloed opdroogt, wordt het gelig van kleur. De geur varieert van zoet tot zurig.

Kan je witte vloed voorkomen?

Witte vloed is een natuurlijk proces en kan je niet voorkomen. Hetzelfde als de aanmaak van oogvocht en speeksel. Het zou ook niet goed zijn om dit te willen voorkomen: witte vloed houdt de weefsels in de vagina gezond. Witte vloed dient daarbij ook zoals natuurlijk glijmiddel: zonder deze afscheiding zou gemeenschap erg pijnlijk worden voor de vrouw.

Witte vloed die erg vies ruikt, een andere kleur krijgt of brokkelig wordt, duidt vaak op een schimmelinfectie. Dit kan je veelal voorkomen door te vrijen met een condoom, vooral wanneer het met een niet vaste partner betreft. Anderen tekenen die duiden op een infectie zijn een bloederige afscheiding, jeuk van onderen, pijn in de onderbuik of een brandend gevoel.

Witte vloed bij een zwangerschap en tijdens de overgang

Onder invloed van hormonen kan de hoeveelheid afscheiding veranderen. Zo zal de afscheiding tussen twee menstruaties in, rond de vruchtbare periode, veelal meer zijn dan buiten deze periode. Tijdens de zwangerschap kan er ook sprake zijn van meer afscheiding. Witte vloed die tijdens een zwangerschap vies gaat ruiken en brokkelig wordt, is niet normaal. Dit moet dan ook altijd onderzocht worden.

De meeste zwangere vrouwen hebben meer last van witte vloed, soms zelfs zo veel dat een inlegkruisje nodig is. Om geen overproductie van witte vloed te veroorzaken, is het belangrijk om niet met zeep te gaan wassen: gebruik alleen lauw water om de vagina schoon te houden. Zeepresten zetten de baarmoederhals ertoe aan om meer slijm te produceren, om zodoende de weefsels te beschermen. Een katoenen onderbroek verminderd ook de slijmproductie. Een inlegkruisje kan nodig zijn om de witte vloed op te vangen, wissel dit echter af met periodes zonder inlegkruisje, bijvoorbeeld 's nachts.

Tijdens de overgang gebeurt er van alles in het lichaam van een vrouw: d vruchtbaarheid neemt af en stopt na de overgang helemaal. Als gevolg hiervan wordt de vagina droger: een vermindering van witte vloed wordt gezien. Een droge vagina kan jeuk veroorzaken, maar ook pijn tijdens het vrijen. Het gebruik van een vaginale douche kan de klachten soms verergeren. bij ernstige klachten kan de huisarts een goed middel voorschrijven. Het gebruik van glijmiddel bij het vrijen is wel aan te raden bij een droge vagina.

PH waarde en gebruik van zeep

De PH-waarde van zeep is 7. Dat is mooi, want dat is onze huid ook. Met het gebruik van zeep verstoren we dus niet de PH-waarde van de huid. Echter, voor de vagina is de PH-waarde anders: namelijk 5.2. Dit is zuurder dan elders aan het lichaam, omdat de vagina een soort melkzuur aanmaakt. Wie zeep gebruikt om de vagina schoon te maken, verhoogt daarmee de PH-waarde van de vagina. De zuurgraad wordt verstoord en bacteriën krijgen de kans om binnen te dringen en een infectie te veroorzaken. Een vaginale douche zoals deze bij de drogist wordt verkocht, heeft een PH waarde van rond de 5. Toch verstoort het vaker gebruiken van een vaginale douche de PH waarde en wordt daarom afgeraden. Spoelen met water is ruim voldoende, de natuur doet de rest.
Gerelateerde artikelen
Witte vloed: oorzaken, verschijnselen en behandelingWitte vloed: oorzaken, verschijnselen en behandelingDe vagina bevat veel soorten schimmels en bacteriën, die zorgen voor een afscheiding, witte vloed genaamd. Deze afscheid…
Gezondheid: Last van witte vloed?Gezondheid: Last van witte vloed?Voor sommige is het een taboe en andere praten er normaal over, maar last hebben van witte vloed kan vervelend zijn en a…
Vaginale afscheiding / witte vloed - Natuurlijke behandelingVaginale afscheiding / witte vloed - Natuurlijke behandelingSommige types van vaginale afscheiding of witte vloed zijn het resultaat van natuurlijke lichaamsprocessen, terwijl ande…
Witte afscheiding en zwangerschapWitte afscheiding en zwangerschapWitte afscheiding: hoort dit bij een zwangerschap? Tijdens de zwangerschap komen er verschillende verschijnselen voor di…
Witte vloed, jeuk en schimmelinfecties van de vaginaWitte vloed, jeuk en schimmelinfecties van de vaginaWitte vloed is afscheiding die uit de vagina komt. Het bestaat uit doorzichtig waterig vocht en slijm, dat door de wand…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/pijn-bij-vrijen/artikelen/170/was-je-vagina-gezond

Reageer op het artikel "Witte vloed bij zwanger, overgang en voorkomen"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 06-10-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!