InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Acne Huid: Milde Behandeling van de acne huid

Acne Huid: Milde Behandeling van de acne huid

Acne Huid: Milde Behandeling van de acne huid Hoe een acne huid te behandelen? Een milde of lichte acne huid behandel je met een milde behandeling. Een veel gemaakte fout onder mensen is het gebruiken van middelen die te agressief zijn voor de huid. Een huid met milde acne is vaak al een beetje uit balans en kan als een gevolg niet zo veel hebben. Daarom moet je ervoor zorgen dat je naar acne huid in balans is zodat de huid gezond kan zijn. Lees hoe de acne huid zo goed en mild (en redelijk goedkoop) mogelijk kan worden onderhouden.

Milde of lichte acne huid: wat is het?

Een acne huid met lichte of milde acne heeft bijna constant last van mee-eters, puistjes en zeer kleine puistjes of lichte irritatie van de huid. Het onderscheid met ernstige acne ligt hier voornamelijk in de mate van ontsteking van de puistjes. Als je puisten nog heel ver en lang onder de huid blijven, erg pijnlijk, rood en zelfs hard worden, dan zijn intensievere behandelmethodes nodig. Je huisarts kan inschatten of een dermatoloog nodig is. Ze zullen je niet snel doorverwijzen, dus als je het toch graag wilt, moet je voor jezelf opkomen. Als je puistjes echter redelijk snel doorkomen, ben je hier aan het juist adres.

Hoe milde acne huid het best te behandelen of onderhouden

Laat ik voor opstellen dat puistjes niet geheel plotsklaps verdwijnen. Zeker als je al volwassen bent en nog steeds met een acne huid kampt, dan het beste wat je kunt doen is door een milde behandeling de mate van ontsteking en de frequentie minimaliseren. Het voornaamste doel is je acne huid in balans krijgen zodat de huid zelf zo goed mogelijk de puistjes kan reguleren. Als je al een milde acne huid hebt en je behandelt het met agressieve middelen, is de kans groot dat je het alleen maar verergert en daarnaast loop je ook nog eens met een rode of gehavende huid rond. Je kunt beter met een paar puistjes rondlopen, dan met een knalrood hoofd met uitgedroogde schilfers. Dus hoe kun je het beste je huid onderhouden zonder dat het uit balans gaat? De truc is om zo consequent mogelijk je acne huid mild te behandelen, met steeds dezelfde milde producten.

Milde acne huid: gezicht reinigen

Het is en blijft belangrijk om je gezicht goed te reinigen. Echter, veel producten van de apotheek zijn te agressief voor een acne huid. Denk aan de 3-stappen producten van Clearasil, Vichy en ook Clinique. Zij hebben mildere reinigingsmiddelen, maar ook die zijn vaak te ingrijpend. Een ander nadeel is dat als je na 8 weken van behandeling tot de conclusie komt dat het niet helpt, je weer over moeten stappen naar een ander merk en je huid dus ook weer helemaal moet wennen. Überhaupt vind ik dat de lotions vaak overbodig en te sterk zijn. Ik raad aan om enkel een erg goede milde reiniging gel aan te schaffen. Eentje die wel je huid reinigt, maar voor de rest alles in tact laat. Een die ook door dermatologen wordt aangeraden, is de in het buitenland bijzonder populaire Cetaphil Milde ( Gentle) reinigingsgel (rond de 9 euro en gaat heel erg lang mee). s'Ochtends alleen even met lauwwarm water je gezicht schoonmaken en s'avonds cetaphil gebruiken. Indien je voelt dat je huid 2 wasbeurten aan kan, is dat ook mogelijk.
  • Cetaphil Milde Reiniging Gel: 1 x per dag voor het slapen gaan, 15 seconden licht inwrijven op een natte huid en dan afspoelen met lauwwarm water

Een Dagcreme (en nachtcreme) kiezen met milde Acne huid

Of je nou een vette huid hebt, gemengd vet, of niet eens zo erg vet, het is altijd belangrijk om je huid te blijven voeden. Wanneer je huid uitdroogt, sluiten de poriën zich (wat eerst mooi lijkt), en maakt de huid alleen maar meer talg aan. Gevolg is dat je alsnog puisten krijgt en de kans dat ze erg ontsteken is aanzienlijk vergroot. Wat hier van belang is, is dat je een creme zoekt die je zowel over dag als s'avonds kunt dragen. De creme moet je acne huid in balans krijgen houden zonder dat het de poriën verstopt. De Creme zorgt ervoor dat je huid niet te rood wordt en geïrriteerd wordt en een voedingsbodem voor puistjes vormt. Een heel erg goede creme is de Clean-AC van Avene (rond de 14 euro). Het is een hydraterende verzorgende creme die ook tijdens anti-acne behandelingen zorgt voor een goede balans. Het grote voordeel is dat deze creme ontwikkeld is voor een acne huid en dus geen nieuwe puisten veroorzaakt maar wel ontzettend goed de huid verzorgt.
  • Avene Clean-Ac Creme, s'ochtends en s'avonds een kleine hoeveelheid op de gereinigde huid aanbrengen. (indien je een andere middel zoals benzoylperoxide of differin-gel gebruikt, kun je nadat deze producten zijn ingetrokken, Clean- Ac als tweede laag aanbrengen)

Andere middelen voor lokale ontstekingen op de acne huid

Probeer dit zo weinig mogelijk te doen als het niet per se nodig. Maar als een puistje echt heel erg ontstoken raakt, en je er niet meer vanaf kunt blijven, kan een klein laagje benzoylperoxide 5% geen kwaad. Doe dit zo weinig mogelijk, aangezien het de acne huid rood kan maken en kan uitdrogen. Bij een milde behandeling van milde acne zie ik het gebruik van benzoylperoxide als laatste redmiddel. Als je het doet, doe het dan voordat je de Avene Clean-Ac creme aanbrengt.

Medicijnen

In veel gevallen zal de dokter geen medicatie voorschrijven. En van uit een algeheel gezondheid oogpunt is dat ook niet zo'n slecht advies. Echter, als je heel erg met je acne huid zit, moet je een afweging maken of de psychologische problemen opwegen tegen het gebruik van niet erg gezonde medicatie. Als je al wel begint met medicatie, doe dat dan tijdelijk en blijf er niet te lang mee doorgaan. Ook als je het slikt, probeer dan zo snel mogelijk af te bouwen naar een lage dosering. Een voorbeeld van erg effectieve medicatie is tetracycline. Vraag je huisarts om advies, maar laat je niet afschepen met iets waar jij niet achter staat. Hij kan niet weten hoeveel invloed het hebben van acne op jou heeft.

Andere tips:
  • Voeding, alleen van zuivelproducten bestaat er een mogelijk verband met acne
  • Ga niet naar de zonnebank om acne huid te bestrijden, het tegenovergestelde zal plaatsvinden na een aantal dagen
  • Als je in de zon gaat, smeer je hoofdhuid dan goed in, om littekenvorming en latere opkomende puistjes te voorkomen. Kies wel een creme die niet de porien verstopt (aanrader Avene Cleanance Emuls, voor de naar acne huid)
  • Probeer niet te veel te stressen over je huid. Ik weet dat dat moeilijk is, maar stress verergert acne alleen maar.
© 2011 - 2019 Euromark, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Huismiddeltjes tegen acnéHuismiddeltjes tegen acnéAcné is een vervelende aandoening die veel mensen leed toebrengt. De puistjes zijn echter over het algemeen vrij goed te…
Acne behandelenAcne behandelenOndanks dat er geen behandeling is die acne volledig kan verhelpen, zijn er meer dan genoeg behandelingen beschikbaar di…
Jeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes, ook wel acné genoemd, zijn ontstekingen van de talgklieren in de huid. Bij acné zie je puistjes vooral in…

Reageer op het artikel "Acne Huid: Milde Behandeling van de acne huid"

Reactie

Piet, 07-10-2012 21:24 #1
Ik heb een lelijke huid, wat kan ik daar aan doen?

Infoteur: Euromark
Laatste update: 29-10-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!