InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijnlijke borsten: waarom doen ze pijn?

Pijnlijke borsten: waarom doen ze pijn?

Pijnlijke borsten: waarom doen ze pijn? Pijnlijke borsten is pijn die in een of twee borsten wordt ervaren, en mag niet verward worden met pijn op de borst. Pijnlijke borsten zijn meestal een gevolg van een hormoonschommeling of verstoring, of een zwangerschap. Soms wordt dit ook omschreven als spierpijn aan de borst. Ook andere oorzaken geven borstpijn. Veel vrouwen zijn bang voor borstkanker. Terecht of niet?

Wat is pijn in de borsten?

Pijn in de borsten moet niet verward worden met pijn op de borst: pijn op de borst betekent pijn rond de hartstreek en zit dieper. Pijn in de borsten is een vrouwenkwaal die echt te maken heeft met de borsten zelf. Pijn in de borsten kan aan beiden borsten voorkomen, maar ook aan slechts één. Pijnlijke borsten kunnen ontstaan onder invloed van hormonen, maar er kan ook een andere oorzaak zijn. De ervaring van pijn verschilt nogal per vrouw: wat voor de een pijnlijk is, is voor de ander niks.

40 procent van de jonge vrouwen ervaart regelmatig borstpijn. Ruim de helft van alle vrouwen boven de dertig hebben vaker borstpijn. De meeste vrouwen die een huisarts bezoeken met pijnlijke borsten, doen dit omdat ze borstkanker vermoeden. Huisartsen dienen met deze angst rekening te houden.

Pijnlijke borsten: heb ik borstkanker?

Bij pijnlijke borsten wordt er vaak snel aan borstkanker gedacht. Dit is ook logisch: één op de negen vrouwen krijgt borstkanker. Toch duidt pijn in de borsten vaak niet op borstkanker. Symptomen die wel op borstkanker duiden zijn onder andere: een knobbeltje of schijfje in de borst, een plotseling deukje in de borst, een ingetrokken tepel en eczeem rond tepel. Pijnlijke borsten bij borstkanker komt soms wel in een later stadium voor, wanneer de tumor verder gegroeid is. Deze gaat dan op ander weefsel drukken wat pijn geeft.

Vlak voor de menstruatie

De meeste pijn in de borst komt voor vlak voordat de menstruatie begint. Hormonen bepalen de cyclus en kunnen hierbij ook pijnlijke borsten geven. Onder invloed van deze hormonen, namelijk een teveel aan oestrogenen, hoopt vocht zich op in de borsten. Hierdoor gaan ze zwaar en pijnlijk aanvoelen. De borsten kunnen hierbij bobbelig aanvoelen. Dit verschijnsel wordt het premenstrueel syndroom genoemd. Ook door het gebruik van de anticonceptiepil kunnen borsten gezwollen en pijnlijk aanvoelen. Door het vermijden van zout en cafeïne kunnen de meeste klachten al weggenomen worden. Bij het gebruik van een anticonceptiepil kan gekeken worden of een andere pil, met minder of geen oestrogeen, de klachten kan verhelpen.

Pijnlijke borsten tijdens de zwangerschap

Ook hier zijn hormonen weer de boosdoener: onder invloed van hormonen lopen de borsten vol met vocht. Hierdoor worden ze zwaarder en doen pijn. Dit is soms al erg vroeg in de zwangerschap te merken. Het is nu belangrijk om een goede ondersteunende beha te gaan dragen. Meestal voldoet een goede zwangerschapsbeha het beste. Tegen het einde van de zwangerschap, maar soms ook al eerder, kan er wat witachtig vocht uit de tepels komen. Dit is voormelk: de melkklieren worden gestimuleerd waardoor ze soms al voortijdig melk gaan produceren.

Borstpijn als gevolg van spierpijn

Soms is er sprake van overbelasting van een spier, die vlak achter de borsten loopt. Hierdoor lijkt het alsof de borsten pijn doen. De borsten zelf bevatten geen spieren dus kunnen ook geen spierpijn hebben. Onder de borsten liggen de borstspieren. Sommige vrouwen trainen deze spieren, waardoor er ook spierpijn kan ontstaan.

Overige oorzaken van pijn

Ongeveer een-derde van de vrouwen met pijnlijke borsten, heeft deze klachten ook buiten de menstruatie om, dus gedurende de hele cyclus. Dit kan zelfs na de menopauze aan blijven houden Een oorzaak kan zijn een letsel aan de borst als gevolg van een trauma, bijvoorbeeld vetnecrose waarbij weefsel afsterft. Een andere oorzaak voor pijn is scleroserende adenosis, dit is een toename van goedaardige cellen in de melkkliertjes.

Bij het syndroom van Tietze is er sprake van een ontsteking van de kraakbeenverbinding in de borstkas. Pijn als gevolg van deze ontsteking straalt uit naar de borsten. Een andere ontsteking is die van een tussenribspier: de pijn die veroorzaakt wordt kan soms jarenlang aanhouden, maar is meestal binnen enkele weken genezen.

Zijn gezwollen borsten gevaarlijk?

Borsten die door hormonen opzwellen en daarna weer hun normale vorm aannemen, kunnen geen kwaad. Anders wordt het wanneer borsten gedurende lange tijd opgezwollen blijven. Als gevolg hiervan kan er een letsel in de borsten ontstaan. Op zich kan dit nog geen kwaad, maar het risico op borstkanker wordt hiermee tot vier keer vergroot. Het is daarom van belang om de hormoonhuishouding goed in de gaten te houden. Wanneer deze gedurende lange periode verstoord is, is het raadzaam om een arts te bezoeken en te bekijken welke behandeling noodzakelijk is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijnlijke borsten  Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten is een klacht die veel voorkomt bij vrouwen. Men noemt het vaak ook gevoelige borsten. De pijn concent…
Pijnlijke gevoelige borsten, wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke gevoelige borsten, wat kan de oorzaak zijn?Borsten kunnen regelmatig pijn doen of gevoelig zijn. Heb je last van pijnlijke of gevoelige borsten dan kan dit verschi…
Pijn en knobbels in de borstenPijn en knobbels in de borstenPijn en knobbels in de borsten is een veel terugkomend probleem bij vrouwen. Meestal komen deze symptomen dan ook voor t…
Tepelkloven en borstontstekingBen je pas bevallen en geef je borstvoeding? Heb je pijnlijke tepels of borsten. Dan is de kans groot dat je last hebt v…
Mammografie: waarom en is het pijnlijkMammografie: waarom en is het pijnlijkMammografie is het maken van röntgenfoto's van de borst. Dit is soms nodig voor nader onderzoek. Een mammografie kan pij…

Reageer op het artikel "Pijnlijke borsten: waarom doen ze pijn?"

Reacties

Louise, 26-06-2018 17:50 #15
Ik krijg hele zere borsten als ik aangekleed en al in de zon zit. Mijn borsten zitten dan vol knal rode grote plekken. Hoe kan dit? Ik ben 61 en heb er nooit last van gehad.

Jennifer, 12-05-2016 20:26 #14
Hoi, ik denk niet dat ik borstkanker ofzo heb maar ik heb een vraagje. Mijn borsten doen echt pijn, ze voelen zwaar en ik kan mijn BH niet uitdoen of ze doen nog meer pijn. Heeft er iemand enige idee waar de pijn vandaan komt?

Queenfan275, 30-03-2016 00:38 #13
Ik heb al een tijd pijn gelijk onder mijn borsten. Soms heb ik steken in de linkerborst. Ik heb een heel klein bultje bij die borst huisarts zei dat het niks ergs was omdat het gelijk aan de oppervlakte was. Dat bultje is er nog maar gekrompen. Maar nog altijd steken en pijn soms aan en rondom die linkerborst. Ik ben 26 en bang voor borstkanker. Ik slik de pil sinds mijn 15e. Is dit borstkanker of niks?

Anissa, 24-03-2016 12:51 #12
Hallo ik ben een meisje van 13 en ik heb eigenlijk wel fel pijn in mijn rechterborst. Toen ik gisteren wakker werd voelde ik dat opeens. het doet zelfs pijn als ik wandel en het is echt niet fijn😖 mijn borst voelt hard aan en doet ook pijn as ik erover voel. Het is meer zo boven de tepel en eronder. Ik voel ook precies een bolletje maar ik weet niet precies wat het is. Aan de ene kant wil ik naar de huisarts gaan maar aan de andere kant wil ik even wachten want misschien gaat het wel weer over. Kan het iets te maken hebben met borstkanker? En kan dat wel op mijn leeftijd?

Anoniem, 28-12-2015 18:54 #11
Hallo,
om te beginnen ben ik vijftien jaar. ik ben ruim een jaar geleden voor het eerst ongesteld geworden. ik kreeg voor mijn menstruatie altijd pijnlijke borsten, maar ik merk dat het nu niet alleen vóor de menstruatie is; namelijk altijd.
ik kan ze niet aanraken of masseren, alles doet pijn. in bed probeer ik zoveel mogelijk op mijn rug te liggen, anders is het niet te doen.
weet u waardoor dit komt? voor mijn gevoel draag ik niet te kleine bh's, en ik draag ze 's nachts ook niet.

Tineke, 30-07-2015 10:48 #10
Ik heb sinds twee weken krampen en steken in mijn borst! Ik heb dan erg veel moeite met ademhalen als ik in zo'n verkramping zit! Het duurde gisteren wel 15 minuten voordat de kramp weg ging en daarna deed mijn hele borststreek zeer! Het is niet mijn hart! ( gecontroleerd door mijn huisarts) Heeft iemand ook zoiets meegemaakt? Ik zou graag reactie's willen horen!

Assie, 11-05-2015 02:13 #9
Hallo.

Ik ben sinds ruim 8 maand gestopt met de pil. En heb nu bijna 2 maand last van m'n borsten. Aanraken douchen liggen alles doet zeer. Ik ben niet zwanger. Ook lijken de borsten iets steviger te worden. Ik ben 22. En de kans is geloof ik heel klein dat ze beginnen te groeien moet wel zeggen ben al vanaf m'n 15e 16e aan de prikpil geweest. Tot dus m'n 22e. Ik hoop dat iemand tips heeft.

Maria de Visser, 27-02-2015 18:55 #8
Hallo ik heb al sinds 3 maanden pijnlijke borsten op gezwollen. Brandengevoel.
geen baarmoeder meer. Sins 2013 huisarts zeg dat het de overgang is ik ben 42 geloof er niks meer van soms zit er een tussen 2 dagen pijnloos en weer vol pijn geen pijnstillers helpen wat moet ik doen? Gr maria de 16-11-1972'

Mellanie, 13-10-2014 20:32 #7
Even een vraagje, ik ben 6 weken geleden door PMS verschijnselen weer met de pil begonnen op dokters advies. nu heb ik vanaf t begin al vreselijke zere borsten trap oplopen en rennen zonder m'n borsten vast te houden is niet te doen. En ze lijken wel gegroeid ook?! Is dit normaal of toch maar even navragen

Ria Beljaars, 19-08-2014 19:16 #6
Ik ben een vrouw van 75 jaar en heb in mei een borstamputatie gehad van de linker borst. Als nabehandeling gebruik ik Letrozol.
Nu heb ik al een tijdje pijn in de re. borst en ik voel ook een verdikking. Ik ben daarmee naar de chirurg geweest die een echo heeft laten maken. Deze heeft niets ernstigs opgeleverd. De arts die de echo maakte had het over een "streng" in de borst.
De gevoeligheid blijft echter, maar ik vind het lastig om terug te gaan naar de chirurg.
Kunt u mij misschien iets meer over dit verschijnsel vertellen?
Alvast heel erg bedankt.
Met vriendelijke groeten,
Ria Beljaars

Fleur, 28-07-2014 00:15 #5
Hallo,
Al draag ik geen bh snachts doen mijn borsten de volgende dag en nacht pijn ik ben bijna 15 en een ruim jaar ongesteld. Al spring, ren of fiets ik over een hobbel doet het pijn. Ik doe daarom twee nachten voor gym bh aan snachts anders doet het meer pijn tijdens gymen. Omdat ik overal lees dat het gaat groeien en pijn gaat doen als je ongesteld wordt, en ik het al bijna anderhalf jaar ben zou ik graag willen weten hoe dit komt.

Benoy Josephine, 30-08-2013 13:07 #4
Mijn borsten zijn opgezwollen en doen pijn dit sinds 2 weken. ik ben 53 jaar en sinds mijn 47 niet meer aan het menstrueren. wat kan dit zijn?

Melissa, 24-05-2013 16:08 #3
Hallo, mijn borsten doen al langer dan een week elke dag pijn. Ik ben nog 18 jaar oud, vorig jaar had ik een goed aardige tumor in mijn borst, die is inmiddels er uit gehaald met een operatie. Daarna had ik geen klachten meer, maar nu doet het zo pijn. Het begon zo, eerst deed mijn rug pijn.( Nog steeds doet het pijn) en langzamer hand begonnen mijn borsten pijn te doen. Door mijn rug kan ik minder goed ademen. Dit duurt al een week, ik heb dus een afspraak gemaakt bij de huisarts.

Sabrina, 12-04-2013 20:58 #2
Hallo, mijn borsten doen ook pijn en er komt wat melk uit en dat duurt al 15 dagen.ik ben wel 4 jaar geleden gesteriliseerd maar onlangs heb ik metformine ingenomen en ben er moeten stoppen wegens bijwerkingen.kan dat misschien dat ik zwanger kan zijn? Reactie infoteur, 13-04-2013
Ben je bekend met PCOS? Bij vrouwen die metformine slikken wordt het hormoon testosteron verlaagd, waardoor de vrouwelijke hormonen weer de overhand krijgen. Met pijnlijke borsten en afscheiding uit de tepels als gevolg. Maar ik doe nu slechts een gok.

Gabrielle, 10-02-2013 22:21 #1
Hoi mensen,
Mijn borsten doen er pijn en zeker al ik lig te slapen (naja zo ver als het kan), maar er zitten ook een paar hele kleine bultjes op mijn tepel en mijn tepel is ook plat. Ik ben 13 en al 2 keer ongesteld geweest. Ik ben bang dat ik borstkanker heb, maar ik vind het niet fijn om langs mijn huisarts te gaan (dat is een man namelijk) en dat vind ik niet fijn als hij dan aan mijn borsten zit.

Wie kan mij helpen? Reactie infoteur, 11-02-2013
Hallo,
Het kan zijn dat je pijn hebt door de groei van je lichaam, je groeit namelijk nog door tot ongeveer je 16e-18e jaar. Door de hormonen kan je ook pijn aan je borsten hebben. Die bultjes rond je tepel (tepelhof) hebben veel vrouwen. Is je tepel ingetrokken? Komt het maar aan één borst voor of aan beiden?

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 05-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 15
Medische informatie…
Schrijf mee!