InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hondenallergie, maar toch een hond kopen

Hondenallergie, maar toch een hond kopen

Hondenallergie, maar toch een hond kopen Hondenallergie: een allergie voor hondenhaar en huidschilfers. Vaak wordt er beweerd dat men óf allergisch is voor hondenhaar, óf voor huidschilfers. Dit is echter foutief: zowel hondenhaar als huidschilfers bevatten dezelfde allergenen. Een allergie voor huisstofmijt kan wel verergeren wanneer er een hond in huis aanwezig is.

Wat is een hondenallergie?

Een hondenallergie is een overmatige reactie van het lichaam op honden. Nou is een hondenallergie niet zomaar een allergie, want men kan voor drie verschillende dingen allergisch zijn. De meeste mensen met een hondenallergie zijn allergisch voor hondenhaar en huidschilfers: veel hondenrassen laten de haren letterlijk in het rond vliegen, er ontstaat een allergische reactie op huidschilfers en hondenhaar, waaraan allergenen kleven. Een andere allergie die veel voorkomt is een allergie voor huisstofmijt. Huisstofmijt is dol op de huidschilfers van de hond.

Minder voorkomend is een allergie voor speeksel of urine van van de hond. Wanneer deze allergie van toepassing is, is het houden van een hond zeer moeilijk. Een hond likt namelijk overal aan en er hangt altijd wel wat urine aan een hond.

Een hondenallergie is te herkennen door een verstopte neus, tranende ogen en soms benauwdheid. Ook roodheid en jeuk aan de huid komt voor. Een allergie kan soms pas op komen zetten wanneer er al enige tijd een hond in huis is. Iemand die allergisch is voor honden, zal na aanraking met een hond meestal binnen een half uur de eerste klachten krijgen. Soms treedt er ook een verlate reactie op, dit kan tot 24 uur duren.

Hondenallergie en toch een hond

Het is niet helemaal onmogelijk om met een hondenallergie en hond in huis te nemen. Belangrijk is dat er gekozen wordt voor een ras dat weinig tot niet verhaard en/of weinig huidschilfers afwerpt. De hond moet niet binnenshuis geborsteld worden: juist bij het borstelen kunnen er haten loskomen. Ook huidschilfers vliegen dan in het rond. We zijn al snel geneigd om bij een allergie de hond vaak te wassen. De hond mag niet vaker dan eenmaal per maand gewassen worden. Vaak wassen heeft tot gevolg dat de huid erg uitdroogt en gaat schilferen.

Voeding van de hond is belangrijk wanneer er sprake is van een hondenallergie. Door het geven van de standaardbrok, zal men over het algemeen meer haarverlies zien. Ook kan de huid uitdrogen. Kwalitatief goed voedsel bestaat uit rauw vlees. Het is wat duurder dan de brokken, maar de hond krijgt er een gezonde huid en vacht voor terug. Regelmatig stofzuigen voorkomt ernstige allergieklachten. Hiervoor kan het beste een stofzuiger gebruikt worden met een anti-allergische filter. Deze voorkomt dat huidschilfers terug de lucht in worden geblazen.

Verder kunnen er medicijnen genomen worden inde vorm van tabletten of een spray. Deze kan de huisarts voorschrijven nadat de diagnose hondenallergie is gesteld. Vaak komt tijdens een onderzoek naar voren dat men voor meerdere dingen allergisch is.

Labradoodle en poedel

De labradoodle oftewel labradoedel, werd in eerste instantie niet gefokt als anti-allergische hond. men zocht een perfecte hulphond. De poedel staat bekend om zijn grote intelligentie, de labrador retriever staat bekend om zijn grote leercapaciteit. Hieruit kwam een kruising die perfect was als hulphond. Al snel viel het op dat sommige honden totaal niet verhaarde, wat de hond ideaal geschikt maakt voor mensen met een hondenallergie. Een vacht die niet verhaard, trekt ook minder huidschilfers mee. Dit maakt dat deze hond ook geschikt is voor mensen met een allergie voor huisstofmijt.

De labradoodle leert snel en goed en is de ideale gezinshond. De vacht is als van een poedel: golvend of krullerig. De labradoodle heeft een wat zachtere vacht als de poedel: een wolvacht wordt dit genoemd. De poedel heeft ook een vacht die niet verhaard, maar wat stugger van structuur is. Beiden honden zij leuke gezinshonden die niet verharen. Andere rassen die niet verharen zijn bijvoorbeeld de ruwharige foxterriër, de west highland white terriër, andere draadharigen. Hiervoor geldt: draadharigen oftewel ruwharigen moeten op tijd geplukt worden in een trimsalon. Wanneer dit niet gebeurt, zal er toch haaruitval plaats vinden. Bij de poedel en de labradoodle is dit niet het geval: de hond hoeft niet perse na de trimsalon. Wel moeten deze twee rassen regelmatig doorgekamt worden om klitten te voorkomen. Een knipbeurt is soms ook aan te raden om een beetje model erin te krijgen.

Let op: een hond als de poedel of de labradoodle kan goed wanneer mensen een hondenallergie hebben. Echter, wanneer er sprake is van een ernstige allergie voor huisstofmijt, zal ook deze hond klachten gaan veroorzaken. in sommige gevallen zit er niks anders op dan een ander huisdier te kiezen dat geen haar en huidschilfers verliest. Iemand met een hondenallergie is veelal ook allergisch voor katten: deze veroorzaken vaak nog meer klachten als bij de hond. Sommige mensen met een hondenallergie zijn niet allergisch voor vogels. Vissen geven geen allergische klachten.
Gerelateerde artikelen
De labradoodle, de hond voor mensen met een allergieAllergieën voor huisdieren geven vervelende klachten zoals een loopneus, niesbuien, een verstopte neus, tranende ogen, i…
Allergie voor honden, maar toch een hond?Allergie voor honden, maar toch een hond?Er zijn in Nederland veel mensen met een hondenallergie. Dit komt doordat bij deze mensen het afweersysteem tegen die ba…
De Australian LabradoodleEind jaren tachtig werd gezocht naar een hondenras dat aan twee kenmerken moest voldoen: de hond moest in de eerste plaa…
Allergie voor huisdierenAllergie voor huisdierenHet lijkt wel of steeds meer mensen allergieën ontwikkelen. Allergieën tegen huisstofmijt, pollen of grassen, koemelk of…
Allergie voor katten? Doe de zelftestAllergie voor katten? Doe de zelftestHeb je last van klachten als niezen, jeukende ogen of benauwdheid en heb je het vermoeden dat dit weleens veroorzaakt zo…

Reageer op het artikel "Hondenallergie, maar toch een hond kopen"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 07-10-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!