InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloed in de urine (hematurie)

Bloed in de urine (hematurie)

Bloed in de urine (hematurie) Bloed in de urine, ook wel hematurie genoemd, kan wijzen op bepaalde (ernstige) aandoeningen. Het is daarom verstandig altijd contact op te nemen met een arts om het bloed te laten onderzoeken.

Bloed in de urine, is het werkelijk bloed?

Het overkomt veel mensen wel eens dat ze na het eten van bepaald voedsel (bijvoorbeeld rode bietjes) of het gebruiken van bepaalde medicijnen roodachtige urine hebben. Velen denken dan direct dat zij bloed in de urine hebben of bloed plassen, maar dit hoeft niet het geval te zijn. De kleurstof in rode bietjes wordt niet goed afgebroken door het lichaam, waardoor het kan voorkomen dat de kleurstof in de urine terecht komt. De urine is immers als het ware het afscheidingskanaal van afvalstoffen van het lichaam.

Oorzaken van bloed in de urine

Wanneer men echter geen voedsel gegeten heeft of medicijnen genomen heeft die de rode urinekleur kunnen veroorzaken is het verstandig een arts te raadplegen. Bloed in de urine is namelijk op zichzelf staand geen groot probleem. De oorzaak van het bloed in de urine kan dat echter wel zijn. Er kan sprake zijn van relatief onschuldige en gemakkelijk te verhelpen aandoeningen zoals blaasonsteking, nier- of blaasstenen, nierbekkenontsteking en een goedaardige vergroting van de prostaat, maar er kan ook sprake zijn van ernstiger aandoeningen zoals kanker of een nierziekte.

Onderzoeken bij bloed in de urine

Wanneer men een bezoekje aan de huisarts brengt bij bloed in de urine, zullen er waarschijnlijk een aantal onderzoeken gedaan worden om de oorzaak en aard van het bloedverlies te achterhalen.

Urine-onderzoek

Bij een urine-onderzoek zal de urine grondig onderzocht worden. Met de zogenaamde dipstick-test kan men achterhalen of de roodachtige kleur van de urine door bloed veroorzaakt wordt of dat de rode kleur een andere oorzaak heeft. Er kan eveneens wat urine op kweek gezet worden. Hierdoor kan men eventueel in de urine aanwezige bacteriën zichtbaar maken. Bij urine-cytologie wordt er gekeken of er afwijkende cellen in de urine aanwezig zijn.

Beeldvormend onderzoek

In sommige gevallen is een urine-onderzoek niet voldoende. Men kan dan overgaan op beeldvormend onderzoek, waarbij men met beeldvormende middelen lichaamsdelen in beeld kan brengen. Veelvoorkomend beeldvormend onderzoek zijn het echografisch onderzoek (waarbij men met behulp van geluidsgolven de blaas en nieren in beeld kan brengen) en een CT-scan (waarbij men met behulp van contrastmiddel afbeeldingen kan maken van de urineleiders, de blaas en de nieren)

Cystoscopie

Met cystoscopie wordt het bekijken van de blaas zelf bedoeld. Tijdens dit onderzoek wordt een dunne, holle buis (de cystoscoop genoemd) via de plasbuis in de blaas gebracht. Vervolgens kan men via de lens aan het uiteinde van de cystoscoop de blaas inwendig bekijken.
Gerelateerde artikelen
Hematurie: bloed in de urineBloed in het urine wordt ook wel hematurie genoemd. Hematurie kan een aanduiding zijn voor veel verschillende aandoening…
Oorzaken van bloed in urineOorzaken van bloed in urineWanneer u dit voor de eerst keer bloed in uw urine ziet, zal u misschien wel schrikken. Het komt redelijk vaak voor. Er…
Rode urine: oorzaken rood gekleurde urine bij man en vrouwRode urine: oorzaken rood gekleurde urine bij man en vrouwRode urine? Het eten van rode bietjes kan zorgen voor rode urine. Maar ook bloed kan zorgen dat de urine rood kleurt. De…
Roze urine: oorzaken van roze tot roodgekleurde urine/plasRoze urine: oorzaken van roze tot roodgekleurde urine/plasBemerk je roze urine? Een rode of roze urinekleur wordt vaak geassocieerd met bloed in de urine (hematurie), maar de mee…
Urine en plassen: aandoeningen, klachten en uiterlijkNormaal produceert een persoon ongeveer 2 liter urine per dag. Dit gebeurt vooral overdag, ís nachts wordt weinig geplas…
Bronnen en referenties
  • http://www.centrumvoorurologie.nl/bloedinurine http://www.jeroenboschziekenhuis.nl/Publicaties/103761/Aandoeningen-Urologie-Bloed-in-de-urine-(hematurie)

Reageer op het artikel "Bloed in de urine (hematurie)"

Reactie

John, 05-09-2012 09:05 #1
Ik had ook erg donkere urine. Werd direct doorgestuurd naar uroloog. Alle mogelijke onderzoeken zijn gedaan urine, bloed, blaas, prostaat. Niets gevonden. Toen ct scan gedaan ook niets gevonden. Doorverwezen naar internist ook niets gevonden. Maar heb nog steeds regelmatig heel donkere urine (donkerbruin/rood). Meestal 3/ 4 dagen en dan weer een tijdje goed. Ik blijf het raar vinden dat er niets te vinden is. Misschien mogelijke oorzaak ik heb een verminderde nierfunctie ivm. hartfalen.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 07-01-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!