InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Gestalt therapie, ervaren in plaats van praten

Gestalt therapie, ervaren in plaats van praten

Gestalt therapie, ervaren in plaats van praten Gestalttherapie is ontstaan na onvrede van Fritz en Laura Perls over psychoanalyse. Fritz was zelf psychiater en vond dat er in therapie contact moet zijn tussen de cliënt en de behandelaar in plaats van dat de behandelaar alleen maar op de achtergrond luistert. De therapie is gericht op het hier en nu in plaats van verleden of toekomst. Behoeftes worden actief aangepakt en uitgevoerd in plaats er alleen over te praten. Gestalttherapie is een actieve therapie, ervaren in plaats van er alleen over te praten. Gestalten die niet af zijn worden aangepakt. Gestalten zijn situaties waarbij iemand zich niet goed voelt die zich blijven aandienen totdat diegene zich met tevredenheid kan afronden.

Therapie

Tijdens de therapie wordt er gekeken naar gestalt(een behoefte of verlangen), een oplossing gevormd die de cliënt vervolgens zelf moet gaan uitvoeren. Dan ‘oefen’ je tijdens de therapie wat je in het leven wilt. Gestalttherapie komt ook vaak in groepsvorm voor, waardoor je in de groep met anderen kan oefenen. Maar ook samen met je partner, als relatietherapie, kun je gestalttherapie volgen.

Awareness

Tijdens de therapie wordt er aandacht besteed aan het ontwikkelen van awareness (gewaar zijn): wie denk ik, wat voel ik, wat wil ik, wat vermijd ik. Je wordt je bewust van hoe je in elkaar zit.

Daardoor ontwikkel je jezelf, je maakt stappen die je anders niet gezet zou hebben. Je maakt tijdens je therapie een persoonlijke groei door.

Verantwoordelijkheid

Daarnaast leer je verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen leven. Je bent niet verantwoordelijk voor de gebeurtenissen om je heen, maar wel hoe je hier mee omgaat. Jij bepaalt wat je denkt, wat je doet en wat je laat.

Therapeut

Een klik tussen een therapeut en cliënt is altijd van belang, maar zeker bij gestalttherapie. De therapeut moet immers een veilige ruimte creëren waarin je veilig bent en je veilig voelt om te 'experimenteren'. Daarnaast zal een therapeut je uitdagen en je confronteren.

Een behandeling zal dus niet bestaan uit alleen gesprekken. Denk ook aan: een rollenspel, drama, kleien, tekenen en schrijven. Gestalttherapie bevordert dan ook je creativiteit en is op zichzelf ook een creatief proces. Door te experimenteren met nieuw gedrag wordt je bewustzijn bevordert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gestalt therapie, ervaren in plaats van praten"

Infoteur: Jour
Laatste update: 01-04-2010
Subrubriek: Leven
Special: Therapie
Medische informatie…
Schrijf mee!