InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rugpijn voorkomen en verzachten

Rugpijn voorkomen en verzachten

Rugpijn voorkomen en verzachten Rugpijn is een vervelende aandoening waar ongeveer 80% van alle Nederlanders regelmatig last van heeft. Gelukkig zijn er een aantal dingen die u kunt doen om rugpijn te voorkomen en te verzachten. Heeft u ook last van rugpijn of wilt u voorkomen dat u last krijgt van rugklachten? Lees dan dit artikel over het verzachten en voorkomen van rugpijn!

Oorzaken van rugpijn

Rugpijn kent vele oorzaken, van beknelde zenuwen tot spitten. Gelukkig zijn de oorzaken doorgaans niet zo ernstig en zijn er drie hoofdoorzaken van rugklachten.

  • Verkeerde belasting
  • Verkeerde houding
  • Psychische vermoeidheid

Verkeerde belasting

In de meeste gevallen zijn rugklachten het gevolg van een verkeerde belasting. De pijn ontstaat doordat men meer tilt dan de rug kan verdragen. Ongetraind moet men niet meer dan twintig kilo tillen! Hier een aantal til-tips:

  • Til vanuit uw benen
  • Houd bij het bukken uw rug recht
  • Houd het object zo dicht mogelijk tegen het lichaam aan
  • Draai NOOIT met uw rug wanneer u iets tilt

Verkeerde houding

Een ander veel voorkomende oorzaak van rugklachten is een verkeerde houding. Dit komt doorgaans door te lang zittend te werken. Dit zorgt voor een slechte doorbloeding van de spieren, dit zorgt ervoor dat ze slap worden en de wervelkolom minder goed ondersteunen. Wederom een aantal tips, ditmaal voor een goede houding:

  • Zorg voor een goede, verstelbare bureaustoel
  • Zorg voor een matras dat de wervelkolom in natuurlijke positie houdt
  • Beweeg regelmatig wanneer je zittend werkt

Psychische vermoeidheid

Ten slotte krijgen veel mensen last van rugklachten wanneer er problemen zijn met de emotionele gesteldheid. Wanneer men niet lekker in zijn of haar vel zit kan er emotionele overbelasting ontstaan. Dit zorgt ervoor dat men de spieren voortdurend aanspant, resulterend in overbelasting van de rug. Tips:

  • Slaap voldoende
  • Vermijd stres
  • Eet en drink voldoende

Rugpijn verzachten

Stel dat men ondanks de bovenstaande tips toch last heeft gekregen van rugklachten, wat kan men dan het beste doen?

  • Blijf bewegen
  • Planken
  • Spiergel

Blijf bewegen

Het is van belang om te blijven bewegen wanneer men last krijgt van rugpijn. Een goede vorm van beweging is om te gaan zwemmen. Dit traint de rugspieren maar ontlast de rug tegelijkertijd.

Planken

Misschien kent u het wel, het is tijdelijk een Facebook rage geweest: Planken! Nu denkt u misschien, wat heeft Facebook met mijn rugklachten te maken? Plat op de grond liggen kan erg ontspannend werken voor uw rug en u neemt direct een juiste houding aan. Heeft u last van uw rug, ga dan eventjes op een vlakke ondergrond liggen.

Spiergel

Ook een spiergel kan soms uitkomst bieden bij rugpijn. Smeer een beetje gel op de aangedane spieren en u zult zich een halfuur later stukken beter voelen!
© 2011 - 2019 VMusic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Rugpijn: verkeerde houdingRugpijn: verkeerde houdingRugpijn heeft vaak als oorzaak een verkeerde houding. Ook andere oorzaken kunnen aan de grondslag liggen, maar hier gaan…
Rugpijn door slappe buikspierenRugpijn door slappe buikspierenRugpijn kent vele oorzaken. Wat de meeste mensen niet weten, is dat rugpijn ook vaak een gevolg is van slappe buikspiere…
Rugpijn door een verkeerde lichaamshoudingRugpijn door een verkeerde lichaamshoudingDe meeste rugklachten worden veroorzaakt door door een verkeerde lichaamshouding. Een slechte lichaamshouding ontstaat u…
Rugpijn door stress: wat kun je eraan doen?Rugpijn door stress: wat kun je eraan doen?Een op de drie mensen heeft elk jaar wel eens last van een vervelende rugpijn. De rug is het lichaamsdeel dat ons de mee…
Chronische rugpijnChronische rugpijnBijna iedereen heeft wel eens last van rugklachten. Als dit langer dan twaalf weken aanhoudt, wordt het chronische rugpi…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/last-van-rugpijn/artikelen/217/rugpijn-voorkomen-en-verzachten

Reageer op het artikel "Rugpijn voorkomen en verzachten"

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 28-11-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!