InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rugpijn door een verkeerde lichaamshouding

Rugpijn door een verkeerde lichaamshouding

Rugpijn door een verkeerde lichaamshouding De meeste rugklachten worden veroorzaakt door door een verkeerde lichaamshouding. Een slechte lichaamshouding ontstaat uit gewoonte. Hoe kun je zorgen voor een goede houding en vermindering van je rugklachten?

Een verkeerde lichaamshouding

Een verkeerde lichaamshouding is iets wat er in de loop der jaren in slijt. De verkeerde lichaamshouding is een gewoonte geworden en wanneer je last van rugpijn hebt, zul je er niet snel aan denken dat je houding verkeerd is. Veel mensen lopen of staan bijvoorbeeld met hun buik vooruit, waardoor de rug hol trekt. Wanneer je rug hol trekt, staat je wervelkolom niet meer recht. De wervelkolom is op die manier gevoeliger voor letsel en slijtage van de tussenwervelschijven. Gevolg hiervan is pijn in de rug. Bij alles wat je onderneemt is het belangrijk de rug zo recht mogelijk te houden. Hieronder een aantal tips hoe je dit het beste kunt doen.

Lopen op de juiste manier

Wanneer je aan het lopen bent moet je proberen jezelf zo lang en recht mogelijk te maken. Loop niet met een ingezakte houding, maar trek de schouders naar achter. Houd je buik in, dit zorgt ervoor dat je bekken naar voren kantelt. Span je bilspieren aan loop met iets gebogen knieën. Dit vergt aardig wat oefening, maar na verloop van tijd wordt dit automatisme en neem je deze houding vanzelf aan.

Let op: schoenen met hoge hakken zijn niet goed voor je voeten en je houding: wanneer je veel moet lopen of staan is het beter om platte schoenen te dragen.

Zitten op de juiste manier

We zitten graag lekker comfortabel onderuitgezakt op de bank, maar goed voor je rug is dit niet. Beter is om zo te zitten dat beide voeten plat op de grond staan. Je knieën en heupen bevinden zich haaks op elkaar. De onderrug moet rusten tegen de rugleuning van de stoel. Wanneer de zitting van een bank of stoel wat lang is, dan kun je een kussentje in de rug plaatsen voor steun.

Let op: wanneer je onderuitgezakt zit, heeft de rug geen steun. De rug raakt de rugleuning niet, waardoor je met een kromme rug gaat zitten.

Staan op de juiste manier

Bij langer stilstaan zijn we geneigd wat in elkaar te zakken. Voorkom dit door tijdens het staan je gewicht gelijkmatig te verdelen over je beide benen. Ga niet beurtelings van de ene been op de andere leunen. Sta met je voeten iets uit elkaar, ongeveer gelijk aan de breedte van je heupen. Zorg ervoor dat de knieën licht gebogen zijn.

Let op: lang in dezelfde houding staan is niet goed voor de rug, probeer dit te voorkomen. Probeer tussentijds even heen en weer te lopen.

Liggen op de juiste manier

Voorwaarde voor goed liggen in bed is allereerst een goed matras. Geeft je matras niet voldoende steun meer, vervang deze dan door een nieuw matras, een te zacht matras geeft rugpijn. De beste slaaphouding is op de linker- of rechter zij. Je kunt naar wens liggen met één of twee opgetrokken benen. Wanneer je liever op je rug slaapt, dan kun je een kussen onder je knieën leggen voor extra steun.

Let op: op de buik slapen is niet zo goed voor de rug. Doordat de rug doorzakt, kan dit rugpijn geven.

Tillen op de juiste manier

De beste manier om iets zwaars te tillen is door je knieën zakken. Zet de voeten iets uit elkaar en zak door de knieën. Zorg dat je je rug recht houdt.

Let op: buk nooit om iets zwaars te tillen of iets van de grond op te rapen. Tijdens het tillen is het belangrijk dat je jezelf niet omdraait. Omdraaien met iets zwaars in je handen geeft een groot risico op verrekking van de rug.
Gerelateerde artikelen
Rugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn is een vervelende aandoening waar ongeveer 80% van alle Nederlanders regelmatig last van heeft. Gelukkig zijn er…
Rugpijn? Praktische tips ter voorkoming van rugklachtenRugpijn? Praktische tips ter voorkoming van rugklachtenLeer rugklachten voorkomen en verminderen door de juiste balans tussen rust en activiteit te vinden ofwel ‘langzaam haas…
Rugpijn: algemene tips om rugklachten te voorkomenRugpijn: algemene tips om rugklachten te voorkomenDe meerderheid van de bevolking heeft wel eens last van rugklachten of rugpijn. De rug draagt dan ook twee derde van het…
Homeopathie bij rugklachten tijdens zwangerschapHomeopathie bij rugklachten tijdens zwangerschapRugklachten en zwangerschap gaan helaas in de meeste gevallen samen. Uw lichaam wordt groter en raakt dankzij het opzwel…

Reageer op het artikel "Rugpijn door een verkeerde lichaamshouding"

Reactie

Nel, 28-04-2011 20:38 #1
Ik was op zoek naar tips om mijn lichaamshouding te verbeteren. Dit artikel zet me op de goede weg. Nu nog in de praktijk uitvoeren. Ik hoop dat mijn rugklachten verbeteren, want ik blijk een keurige rug te hebben. Dus het moet wel aan mijn houding liggen, en ik weet dat deze redelijk ingezakt is. Bedankt.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 04-03-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!