InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is een landkaarttong?

Wat is een landkaarttong?

Wat is een landkaarttong? Een landkaarttong (lingua geographica) is de benaming voor een aandoening aan de tong. Wat is een landkaarttong en is er iets aan te doen?

Wat is een landkaarttong?

Wanneer men last heeft van een landkaarttong, heeft men rode en witte vlekken op de tong. De landkaarttong wordt gekenmerkt door witte aanslag en rode plekken op de tong. De aandoening is meestal niet pijnlijk, maar er zijn ook wel gevallen waar mensen juist wel last van pijn hebben en waarbij de tong dik wordt. Landkaarttong is meestal blijvend, maar de klachten kunnen wisselen in intensiteit. Het is niet duidelijk wat de oorzaak is van een landkaarttong. Men heeft inmiddels wel ontdekt dat een landkaarttong erfelijk kan zijn en dat er een relatie kan zijn met andere huidziekten zoals psoriasis en eczeem.

Wat zijn de klachten van een landkaarttong?

Mensen die een landkaarttong hebben kunnen diverse klachten hebben. Naast het ontsierende aspect van de aandoening, kan men pijn hebben aan de tong en de tong kan opzwellen. Ook kan men last hebben van een vieze, bittere smaak in de mond. De meeste mensen met deze aandoening hebben het meeste last van het uiterlijk van hun tong. Op momenten dat momenten dat de landkaarttong erg aanwezig is, is de tong echt niet om aan te zien. Het ziet er erg onhygiënisch en vreemd uit. Mensen die aan deze aandoening lijden schamen zich er dan ook erg voor.

Wat kun je doen tegen een landkaarttong

Helaas is er geen geneesmiddel beschikbaar voor de landkaarttong. In principe wordt de aandoening als onschuldig beschouwd, maar in de praktijk kan een landkaarttong erg belastend zijn voor degenen die hieraan lijden. Hieronder een paar tips die wellicht verlichting kunnen geven.

Voeding

Het blijkt dat er vaak een relatie is met bepaalde voedingsmiddelen. Vooral zure voedingsmiddelen kunnen de klachten verergeren. Vermijd het eten van citrusvruchten (ook vruchtensappen), kiwi's, ananas, augurken, sladressings met azijn en zuur snoepgoed. Daarnaast kunnen pittige voedingsmiddelen klachten geven. Het eten van voedsel waar peper of pepers in verwerkt zitten, kan hevige pijn aan de tong geven. Vermijd ook pittig voedsel. Wat voedsel betreft is het ook zelf een beetje uitzoeken waar je last van krijgt en waar niet van. Soms kan de reactie die optreedt na het eten van een bepaald voedingsmiddel erg lijken op een voedselallergie. Ook bij een allergie kan je last krijgen van een dikke, rode tong. Bij een landkaarttong zullen allergietesten uitwijzen dat er geen sprake is van een voedselallergie.

Hygiëne

Een goede hygiëne is belangrijk. Bij het tandenpoetsen is het goed om ook de tong mee te borstelen. Je kunt ook een tongschraper aanschaffen (verkrijgbaar bij het Kruidvat)om zo de witte aanslag op de tong te verwijderen. Spoelen met een mondspoelmiddel is goed om te doen. Doe dit alleen niet te vaak (maximaal om de andere dag). Teveel spoelen met een mondspoelmiddel kan weer andere klachten aan de tong geven. Wanneer je een zwarte tong krijgt, dan weet je dat je teveel met mondspoelmiddel hebt gespoeld. Bij een zwarte tong veranderen de papillen in een soort zwart haar (tonghaar). Ook dit is erg lelijk en moet je proberen te vermijden.

Vitaminen

Sommige mensen hebben baat bij het slikken van een multivitaminesupplement. De aandoening verdwijnt er niet van maar de klachten kunnen aanzienlijk verminderen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een landkaarttong?"

Reacties

Katerberg-Roffel H., 04-08-2015 16:02 #2
Behoort bij landkaarttong dat je voeding een andere smaak heeft?

Sabbe Frans, 11-04-2014 06:47 #1
Is een landkaardtong besmettelijk?

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 04-03-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!