InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vaginale droogheid: middelen zonder hormonen

Vaginale droogheid: middelen zonder hormonen

Vaginale droogheid: middelen zonder hormonen Vaginale droogheid komt vaak voor vanaf de overgang. En als je dan geen hormonen mag gebruiken zijn hormonale middelen uit den boze. Wat kun je dan doen? We bekijken twee doeltreffende niet-hormonale middelen: het geneesmiddel Premeno Duo en het middel BodyGliss. Beide kunnen een goed resultaat bieden. En dat zonder hormonen.
Vaginale droogheid, ook wel vaginale atrofie genaamd, is een kwaal van alle leeftijden van een volwassen vrouw. Maar in de periode dat een vrouw door de overgang gaat is deze aandoening echt berucht. Maar om daar nou in te berusten? Gelukkig zijn er diverse middelen verkrijgbaar. Deze bevatten echter meestal wel hormonen. En wat als je geen hormonen mag slikken om een medische reden, zoals hormonale borstkanker? Dan zijn er gelukkig enkele niet-hormonale middelen, zoals Premeno Duo en BodyGliss. Deze kunnen een heel positief effect hebben op de aandoening en bijbehorende klachten.

Waarom vaginale droogheid rond de overgang

Een vrouw maakt in haar vruchtbare leven zelf oestrogeen aan. Rond de overgang verandert dat. Oestrogeen wordt steeds minder aangemaakt. Dit heeft onder andere gevolgen voor de vagina. Het weefsel van de vagina en de bovenste laag: de epitheellaag, worden droger, dunner en minder elastisch. Het hebben van sex kan dan heel pijnlijk worden. De vochtigheid van de vagina -onder andere- moet dat immers soepel laten verlopen, en van vochtigheid is steeds minder sprake. Maar ook in het dagelijks leven kan de vaginale droogheid vervelende klachten geven. Een brandend gevoel, pijn bij fietsen of paardrijden en jeuk kan het gevolg zijn.

Geen hormonale middelen bij hormonale borstkanker

Tegen deze aandoening zijn een flink aantal middelen verkrijgbaar. Het lastige is dat deze meestal enige hormonen bevatten. Immers: de aandoening wordt veroorzaakt door de sterk dalende hormoonspiegel, met name oestrogeen. En de hormonen in de middelen geven een tegeneffect hierop. Maar als je een hormoongevoelige aandoening hebt gehad kan het onverstandig zijn om hormoonpreparaten tot je te nemen. Een hormoongevoelige borstkanker kan succesvol bestreden zijn. Maar ook al zijn er geen aantoonbare tumoren meer, dan toch zal een arts/internist meestal een hormoonmiddel tegen vaginale droogheid sterk afraden. Het kan namelijk zijn dat er zich in het lichaam toch nog sluimerende hormoongevoelige tumorcellen bevinden, die door hormoongebruik aangewakkerd worden om weer te gaan groeien, met alle vreselijke gevolgen van dien.

Behandeling van vaginale droogheid vertraagt het proces

De overgang en de terugloop van aanwezigheid van hormonen in het lichaam brengt een proces op gang. De epitheellaag, de 'huid' van de vagina wordt dunner, met alle mogelijke eerdergenoemde klachten. Door de droogheid zo doeltreffend mogelijk te bestrijden wordt dit proces vertraagd. Dat is belangrijk, want verder voorkomen is beter dan later proberen zoveel mogelijk te genezen. Het is dus belangrijk om maatregelen te nemen tegen de droogheid, ook bij redelijk beperkte klachten.

Behandeling van vaginale droogheid voorkomt incontinentie

Incontinentie, het ongewild verliezen van druppels urine op ongewenste momenten, komt bij oudere vrouwen steeds meer voor. Het tegengaan van de vaginale droogheid houdt het vaginaweefsel in betere conditie. Medici stellen inmiddels dat deze betere conditie ook invloed op de incontinentie heeft, en met name het voorkomen daarvan. Incontinentie is een vervelende, onpraktische kwaal. Zaak dus om ook dit zoveel mogelijk te voorkomen.

Premeno Duo: Vaginaal Ovules

Hyaluronzuur hydrateert
Memidis Pharma is de fabrikant van het geneesmiddel Premeno Duo. Het is een farmaceutisch bedrijf dat geneesmiddelen voor gynaecologische aandoeningen ontwikkelt en produceert, waaronder dit geneesmiddel. De werkende stof is hyaluronzuur, een stof die zich van nature in de ruimte tussen de vaginacellen bevindt. Omdat hyaluronzuur tot duizend maal volume water op kan nemen, is het enorm belangrijk voor de bevochtiging ofwel hydratatie van het vaginaweefsel. Maar het geeft ook stevigheid en elasticiteit van het bindweefsel, en heeft een helende werking bij wondjes. Tijdens de overgang volgt de spiegel van hyaluronzuur die van oestrogeen en neemt steeds verder af. De fabrikant stelt dat het hyaluronzuur in Premeno de ontbrekende stof in het lichaam voor een groot deel weer aanvult en daardoor de slechtere conditie van de vagina grotendeels herstelt. De Society of Obstetricians and Gynaecology te Canada adviseert Premeno aan alle vrouwen met genoemde klachten die geen hormoonbehandeling wensen.

Toediening: vaginale ovules

Een dosis Premeno is gevat in een zogenaamde ovule, een soort kegeltje van was. Deze heeft aan de ene kant een puntje, de kant waarmee de ovule in de vagina ingebracht wordt. De andere kant heeft een platte kant met een lichte inkeping. Aan deze kant duwen we met de vinger de ovule op zijn plaats, zo diep mogelijk in de vagina. Het inbrengen gaat door het omhulsel van was erg gemakkelijk en is niet of nauwelijks pijnlijk, ondanks een droge vagina. Mocht dat toch zo zijn dan adviseert de fabrikant de ovule even in warm water iets zachter te maken. De was lost in het lichaam vrij snel op en het hydralonzuur komt vrij om zijn werk te doen. Het middel dient altijd direct voor het slapen gaan ingebracht te worden.

Oplaaddosis en onderhoudsdosis
In principe wordt gestart met een oplaaddosis van een ovule per dag gedurende 10 dagen. Dit om de conditie van de vagina te verbeteren. Daarna kan men overgaan op een ovule per ongeveer 3 dagen. Men kan zelf de frequentie bepalen en aanpassen. Premeno kan langdurig gebruikt worden.

Branderig gevoel en afscheiding

Het hydralonzuur kan snel na het inbrengen van de ovule een wat branderig gevoel geven. Dit trekt meestal snel weer weg. Het wordt veroorzaakt door de werkende stof die op de aangetaste vagina inwerkt. Het schaadt de vagina niet en kan geen enkel kwaad. Na verloop van de behandeling zal het minder tot niet meer optreden, al naar gelang de verbetering van de conditie. Ook kan het zijn dat het gebruik van een inlegkruisje nodig is, door het enigszins uitvloeien van de was en/of de opgewekte vochtigheid.

Machtiging om medische redenen en vergoeding

De ziektekostenverzekeraars vergoeden in principe Premeno Duo niet. Echter indien er sprake is van een vrouw die om medische redenen geen hormonen mag gebruiken, dan kan de behandelend arts/internist een machtiging afgeven. Sommige verzekeraars maken dan een uitzondering en geven dan toch een vergoeding. Op de website van fabrikant Memidis Pharma is een machtiging in Word-formaat beschikbaar, die de arts/internist kan invullen t.b.v. de vergoeding door de verzekeraar. In geval van vergoeding bij machtiging zal ook een recept van de arts noodzakelijk zijn. Zonder machtiging/recept is het middel vrij verkrijgbaar bij de apotheek.

Verminderde werking condooms

De werkende stof hydralonzuur kan rubber van o.a. condooms aantasten.

Bodygliss massagemiddel wordt bevochtiger

Geadviseerd door medisch specialisten
BodyGliss is van oorsprong ontwikkeld als massagemiddel en/of glijmiddel. Echter in de loop van de jaren kwam het ook onder de aandacht van gynaecologen en overgangsconsulenten. Deze specialisten bemerkten de positieve werking van het middel. Het middel wordt inmiddels aanbevolen door medisch specialisten van onder andere het Boven IJ ziekenhuis te Amsterdam-Noord, Utrechts Medisch Centrum UMC, Medisch Centrum Alkmaar MCA en VUmc te Amsterdam. Ook de Vereniging van overgang consulentes VVOC heeft het middel in haar protocol opgenomen.

Siliconen vochtinbrengend

BodyGliss bestaat volledig uit siliconen. Doordat het geen organische stoffen of suikers bevat kan het geen bacteriële infecties veroorzaken. Het middel mag als veilig beschouwd worden vanwege de CE-certificering. Daarnaast is BodyGliss vermeld in de Nederlandse Z-Index, waarin gegevens zijn opgenomen van alle producten die bij de openbare apotheek verkrijgbaar zijn. Het dekt de poriën van de huid van de vagina niet af en is enigszins vochtinbrengend.

Toediening BodyGliss

Het middel kan met de vingers oppervlakkig op en tussen de binnenste schaamlippen worden aangebracht, maar ook dieper in de vagina, al naar gelang de klachten. Het heeft 8 uur lang een direct effect. Maar doordat het ook vochtinbrengend is, kan het effect langer aanhouden. Er zijn slechts enkele druppels van het middel per toediening nodig. Het is doorschijnend en reukloos.

Uitproberen: gratis proefsachet aanvragen
Ter kennismaking is een gratis zakje van BodyGliss aan te vragen op de website van de leverancier. De sachets worden ook vaak door specialisten tezamen met hun advies aan patiënten gegeven. Omdat het middel ook veel als erotisch middel gebruikt wordt is de website licht erotisch getint. Schrik daar niet van bij het bestellen van het middel. Het middel voor toepassing bij vaginale droogheid is de variant BodyGliss White.

Ontstaan: patiënt ontwikkelt BodyGliss

Het ontstaan van het middel BodyGliss verdient een vermelding. Vennoot Anneke Rombout gaf mede de aanzet tot ontwikkeling van het middel. Zij kreeg zelf te maken met borstkanker en de vervelende vaginale bijverschijnselen, en bemerkte dat er geen goed middel verkrijgbaar was. Een laboratorium kreeg opdracht en zo kwam BodyGliss op de markt. Helaas is Anneke Rombout in 2010 overleden.

Noot: lees voor gebruik van een van deze (genees)middelen de bijsluiter of de bijgevoegde informatie
© 2013 - 2017 Drie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vaginale droogheid: oorzaken en hoe droge vagina verhelpen?Vaginale droogheid: oorzaken en hoe droge vagina verhelpen?Vaginale droogheid of een droge vagina is voor veel vrouwen een probleem tijdens of na de menopauze, wat wordt veroorzaa…
Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Wanneer je zwanger worden wilt, zul je erg nieuwsgierig zijn naar het tijdstip van je eisprong. Op het moment van je eis…
Jeuk in schaamstreek bij de vrouw: vulvovaginitisJeuk in schaamstreek bij de vrouw: vulvovaginitisHet is heel gênant als je last hebt van jeuk in de schaamstreek. Het geeft naast jeuk ook irritatie en een branderig gev…
Vaginale jeuk: jeuk aan de vagina of branderig gevoel vaginaVaginale jeuk: jeuk aan de vagina of branderig gevoel vaginaVaginale jeuk, kriebel in de vagina ofwel jeuk aan de vagina en/of een branderig gevoel in de vagina, is een veel voorko…
De vaginale douche, gezond of ongezond?De vaginale douche, gezond of ongezond?Veel vrouwen gebruiken de vaginale douche voor intieme hygiëne. Hoe belangrijk is het nemen van een vaginale douche en i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • http://www.premeno.nl
  • http://www.memidis.nl - fabrikant van Premeno Duo
  • http://www.bodygliss.nl

Reageer op het artikel "Vaginale droogheid: middelen zonder hormonen"

Reacties

Nour, 18-05-2016 21:54 #2
Beste Caroline,
Ook ik heb last van droogheid maar wil geen oestrogenen gebruiken de rest van mijn leven. Ik denk dat droogheid alleen maar erger wordt. Graag wil ik je vragen welke middelen je nu gebruikt? Ik ben zeer gevoelig en heb veel allergieën.

Graag je advies,
Bij voorbaat dank

Hartelijke Groet

Nour Reactie infoteur, 01-06-2016
Beste Nour,

In het artikel worden enkele middelen genoemd. Daarnaast zijn er ook de middelen van Multi-Gyn, zoals de Multi-Gyn LiquiGel. Ook deze bevatten geen hormonen.

Wellicht is deze geschikt voor je. Succes!

Caroline, 09-07-2013 10:28 #1
Krijg ondanks geopereerde borstkanker gewoon Estriol ovules voorgeschreven door oncoloog.
Kan dit zomaar? Reactie infoteur, 09-07-2013
Beste Caroline,

Over Estriol wordt het volgende geadviseerd:
Borstkanker. Hoewel slechts heel weinig estriol uit de vaginale crème of ovule in het bloed wordt opgenomen, neemt de kans op borstkanker toch een heel klein beetje toe. Bij vrouwen die borstkanker hebben of hebben gehad, kan de tumor groeien of terugkomen door het gebruik van dit middel. U kunt dit middel daarom beter niet gebruiken. Overleg met uw arts over een mogelijk alternatief. Indien dit er niet is, kunt u bij sommige vormen van borstkanker, wanneer is aangetoond dat de tumor ongevoelig is voor hormonen, dit middel wel gebruiken.

Belangrijk is dus te weten of jouw borstkanker hormoongevoelig was of niet.
Ik heb zelf hormoongevoelige -oestrogeen +++- borstkanker gehad en mij werden middelen die hormonen bevatten, afgeraden door de specialist. Ik zou het zeker bij je oncoloog navragen. Bovenstaande informatie vind je op:

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Medicijnen/estriol_in_de_vagina.aspx?mId=10698&rId=419

Succes!

Infoteur: Drie
Laatste update: 02-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!