InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen Hepatitis A

Infectieziekten bij kinderen Hepatitis A

Een kindje heeft al enkele dagen koorts, gebrek aan eetlust en pijn rechts in de bovenbuik. Na een paar dagen kleurt het oogwit geel en ook de huid wordt gelig. Waarschijnlijk is er iets aan de hand met de lever, de kans is groot dat het kind Hepatitis A heeft. Wat is dit, hoe kun je er mee besmet worden en wat zijn de gevolgen?

Hepatitis A

Hepatitis A is besmettelijke geelzucht, een ontsteking van de lever. Het wordt veroorzaakt door een virus.

Incubatietijd

De incubatietijd is de tijd tussen de eigenlijke besmetting en de uiting van de eerste klachten. In deze tijd kan een infectieziekte al wel besmettelijk zijn. Bij Hepatitis A is de incubatietijd 2 tot 6 weken. Het kind kan een ander kind besmetten vanaf 1 week voor het geel worden tot 1 week er na.

Verschijnselen en complicaties

Veel voorkomende verschijnselen bij Hepatitis A zijn;
  • Koorts,
  • Gebrek aan eetlust,
  • Misselijkheid,
  • Pijn rechts in de bovenbuik,
  • Moeheid,
  • Na een paar dagen worden oogwit en huid gelig,
  • Urine krijg een cola-achtige kleur,
  • Ontlasting wordt wit.

Besmetting en gevolgen

Het virus voor Hepatitis A zit in de ontlasting van het kind en is makkelijk overdraagbaar. Besmetting vindt meestal plaats via de handen. Door het eten van besmet voedsel, het drinken van besmet water of door onvoldoende hygiëne wordt deze besmeting veroorzaakt.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Wering van een kind met Hepatitis A is vaak niet zinvol, omdat vaak onduidelijk is dát het kind Hepatitis A heeft. Is dit wel het geval, bijvoorbeeld bij geelzucht na een vakantie, dan moet het kind wel geweerd worden tot 1 week na het geel worden.

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. Geelzucht (Hepatitis A) moet door zowel kindercentra als behandelend arts gemeld worden bij de GGD.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen Hepatitis A"

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 25-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!