InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen – Hersenvliesontsteking

Infectieziekten bij kinderen – Hersenvliesontsteking

Stel; een kindje heeft plotseling hoge koorts, hoofdpijn, is suf, misselijk en heeft een pijnlijke en stijve net. De kans is groot dat het kindje Hersenvliesontsteking heeft. Wat is dit, hoe krijg je het en wat zijn de verschijnselen?

Hersenvliesontsteking

Hersenvliesontsteking kan door allerlei micro-organismen veroorzaakt worden. De vliezen rond de hersenen en het ruggenmerg worden hierdoor aangetast. Er zijn 2 soorten Hersenvliesontsteking, namelijk één veroorzaakt door bacteriën en één veroorzaakt door virussen.

Bacteriële Hersenvliesontsteking

Bacteriële Hersenvliesontsteking wordt dus veroorzaakt door een bacterie en kan een complicatie zijn van een gewone middenoorontsteking.

Incubatietijd

De incubatietijd is de tijd tussen de eigenlijke besmetting en de uiting van de eerste klachten. In deze tijd kan een infectieziekte al wel besmettelijk zijn. Bij bacteriële Hersenvliesontsteking is de incubatietijd 2 tot 10 dagen.

Verschijnselen

Veel voorkomende verschijnselen bij bacteriële Hersenvliesontsteking zijn;
  • Plotselinge hoge koorts,
  • Hoofdpijn,
  • Sufheid,
  • Lichtschuwheid,
  • Misselijkheid,
  • Nekstijfheid,
  • Luierpijn (baby’s beginnen te huilen als ze tijdens het verschonen aan de beentjes opgetild worden).

Besmetting en gevolgen

Bacteriële Hersenvliesontsteking wordt overgebracht via druppelinfectie, door bijvoorbeeld hoesten. Ongeveer 1 op de 10 mensen draagt de bacterie die hersenvliesontsteking veroorzaakt bij zich, zonder het te weten want een drager is zelf niet ziek.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Wering van een kind met bacteriële Hersenvliesontsteking is niet zinvol, want het kind zal waarschijnlijk tóch niet komen omdat het te ziek is om het kindercentrum te bezoeken.

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. Hersenvliesontsteking hoeft niet gemeld te worden bij de GGD.

Virale Hersenvliesontsteking

Virale Hersenvliesontsteking wordt veroorzaakt door een virus.

Incubatietijd

De incubatietijd is de tijd tussen de eigenlijke besmetting en de uiting van de eerste klachten. In deze tijd kan een infectieziekte al wel besmettelijk zijn. Virale Hersenvliesontsteking heeft een incubatietijd van ongeveer 7 tot 14 dagen.

Verschijnselen

Veel voorkomende verschijnselen bij virale Hersenvliesontsteking zijn;
  • Koorts,
  • Spierpijn,
  • Hoofdpijn,
  • Misselijkheid,
  • Braken,
  • Lichtschuwheid,
  • Nekstijfheid,

Besmetting en gevolgen

Afhankelijk van het soort virus wordt virale Hersenvliesontsteking veroorzaakt door druppelinfectie, bijvoorbeeld via hoesten, of via hand-mondcontact met besmette ontlasting.

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Wering van een kind met virale Hersenvliesontsteking is niet zinvol, want het kind zal waarschijnlijk tóch niet komen omdat het te ziek is om het kindercentrum te bezoeken.

Melding bij de GGD

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen – De ziekte van PfeifferIedereen heeft wel eens wat over de Ziekte van Pfeiffer gehoord. Kinderen kunnen deze ziekte ook hebben. Wat houd het in…
Hib- ziekten; snel en gevaarlijk!Hib- ziekten; snel en gevaarlijk!Hib- ziekten zijn ernstige ziekten die na besmetting vaak mild beginnen, maar binnen enkele uren kunnen uitmonden in bij…
Infectieziekten bij kinderen – WaterpokkenWaterpokken is wel de bekendste infectieziekte. Bijna ieder kind krijgt het en het is een zeer besmettelijke ziekte. Maa…
Infectieziekten bij kinderen – Middenoorontsteking (loopoor)Middenoorontsteking is een vervelende infectieziekte. Een kindje met Middenoorontsteking heeft vaak erge pijn aan dit oo…
Infectieziekten bij kinderen – Vijfde ziekteStel; een kindje heeft grote en kleine rode vlekken die in het gezicht beginnen en zich verspreiden over het hele lichaa…
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen – Hersenvliesontsteking"

Reactie

Alexandra de Kort, 01-10-2011 14:39 #1
Mijn zoontje van 8,5 maand is op 6 sept 2011 s'morgens overleden aan een bacteriele hersenvliesontsteking. De avond daarvoor werd hij niet lekker en lag wat te kermen in zijn bedje. Even later toen ik hem wilde controleren voelde hij ontzettend warm aan. Ik maakte me meteen klaar om met hem naar de huisartsenpost te gaan, en controleerde nog zijn temperatuur, die was 41 graden. Ook zag ik dat zijn rechter-oortje van binnen en buiten knal rood waren, wij gingen gelijk uit van een middenoorweginfectie.
Mijn vriend is met onze zoon naar de HAP geweest. Mijn vriend vertelde een uur later dat de desbetreffende arts ons zoontje wat nonchalant had nagekeken. Op de melding van mijn vriend dat onze zoon wel heel rustig was en stil bleef liggen (hij was altijd zeer actief) was de reactie van de desbetr. arts dat dit allemaal kwam vanwege zijn tandjes die doorkwamen. Mijn vriend is uiteindelijk naar huis gestuurd met een neuspray voor ons zoontje en met de melding dat wij hem niet te warm moesten aankleden. De volgende morgen rond 7 uur ontdekte mijn vriend dat bij ons zoontje de ademhaling een tweetal keer stopte, maar die kwam even later toch weer op gang. Heel snel daarna verschenen er in 1 keer binnen een aantal seconden overal rode-paarse kleinde bloeduitstortinkjes op zijn arm, en later ook op zijn rechterarm. Weer later stond heel zijn lijfje vol. We hebben direct 112 gebeld en onze buurman gehaald, die ambulancebroeder is. Die heeft ons zoontje bij binnenkomst meteen gereanimeerd. Even later kwamen ook de andere ambulance-medewerkers binnen evenals de politie. Tevens landde er bij ons in de achtertuin een traumahlelicopter. We waren beland in een film… Onze zoon hebben ze een uur lang kunstmatig beademd en tevens is er met medicatie geprobeerd zijn hartje weer aan de gang te krijgen… Wijzelf hadden nog steeds hoop, totdat de coordinator van de ambulancedienst ons zei dat onze zoon zojuist was overleden… Ons verdriet is niet in woorden uit te drukken… Wij zijn ook zooooo boos over het gegeven dat ons zoontje gewoon naar huis is gestuurd die avond ervoor. Als die dienstdoende arts die avond daarvoor wat waakzamer geweest en alles voor de zekerheid had willen uitsluiten door hem in elk geval een aantal uurtjes goed in de gaten te laten houden, dan was hij misschien nog te redden geweest, of niet. Maar dan hadden wij in elk geval het gevoel gehad dat er alles aan hem was gedaan, en nu hebben wij dat gevoel totaal niet.

Ons is verteld dat zeer waarschijnlijk de oorontsteking bij ons zoontje naar binnen is geslagen en op zijn botten is gaan zitten (achter het oor) en op die manier de weg naar zijn hersenen heeft gevonden. Je vind deze verklaring wel terug op vertrouwde sites, maar nergens kun je lezen hoe vaak dit voorkomt. Met andere woorden: Wij willen graag weten hoe groot de kans is dat bij een baby van 8 maanden met chronische middenoorontstekingen, deze ontstekingen naar binnen kunnen slaan en inwendige schade kunnen aanrichten? Kunt u daar ons meer informatie over geven, aub? Bij voorbaat heel erg bedankt,

Met vriendelijke groet, ouders van Owen van Strien

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 25-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!