InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hib- ziekten; snel en gevaarlijk!

Hib- ziekten; snel en gevaarlijk!

Hib- ziekten; snel en gevaarlijk! Hib- ziekten zijn ernstige ziekten die na besmetting vaak mild beginnen, maar binnen enkele uren kunnen uitmonden in bijvoorbeeld hersenvliesontsteking, bloedvergiftiging of strotklepontsteking. Aangezien zonín 5 % van de mensen de Hib- bacterie in de neus heeft zitten zonder het te weten, is het zaak dat zoveel mogelijk kinderen tegen deze gevaarlijke ziekten worden gevaccineerd. Hib-ziekten is een verzamelnaam voor ernstige ziekten als hersenvliesontsteking, bloedvergiftiging, longontsteking, gewrichtsontsteking of strotklepontsteking. Je kunt geïnfecteerd raken met de Hib- bacterie, wanneer iemand jouw kant op hoest of niest en het verraderlijke ligt in het feit dat ongeveer 5 % van de mensen de bacterie in neus- of keelholte heeft zitten. Meestal heb je hier helemaal geen erg in en als je al geïnfecteerd raakt, verloopt het ziektebeeld meestal vrij mild; een simpele neusverkoudheid of keelontsteking is dan wat het meest voorkomt.

Verloop en behandeling

Wanneer de infectie echter kans ziet verder het lichaam binnen te dringen, bijvoorbeeld door een lage weerstand of bij een jong kind, kan het uitlopen op iets veel minder onschuldigs en zelfs binnen een paar dagen dodelijk zijn. Ernstige Hib- ziekten komen met name voor bij kinderen onder de vijf jaar en specifieke klachten zijn onder andere luierpijn, ondertemperatuur en prikkelbaarheid of vermoeidheid. Vaak begint de infectie dus met een neus- of keelonsteking maar voorzichtigheid is geboden wanneer het kind last krijgt van een stijve nek, huidbloedingen, hoge koorts en braken.

Hib- ziekten zijn zeer verschillend en hebben daarom verschillende ziekteverschijnselen en gevolgen. Een bloedvergiftiging kan weer heel andere schade aanrichten dan bijvoorbeeld een hersenvliesontsteking. Wanneer een kind een bloedvergiftiging heeft kan het zware weefselschade oplopen of zelfs last krijgen van epileptische aanvallen en heel af en toe raken kinderen in coma. Van de mensen die hersenvliesontsteking oplopen houdt 10 % blijvende schade er aan over en kinderen overlijden er soms zelfs aan. Het gevaar van een strotklepontsteking zit in het opzetten van de luchtpijp, waardoor je kunt stikken. Hib- ziekten kunnen in principe goed behandeld worden met antibiotica. Aangezien de ziekten echter vaak extreem snel verlopen, wordt er vaak te laat gestart met behandeling en loop je dus als het ware Ďachter de feiten aaní. Vaak is er in de tussenliggende tijd al veel blijvende schade aangericht die in de meeste gevallen ook niet meer te herstellen valt.

Vaccinatie

Voordat de Hib- vaccinatie in het inentingsprogramma werd opgenomen, werden er jaarlijks ongeveer 700 kinderen onder de vijf jaar ziek door de Hib- bacterie. De helft ervan kreeg hersenvliesontsteking. Tegenwoordig zijn er jaarlijks nog maar enkele tientallen gevallen van Hib- ziekten en vanwege de besmettelijke aard is het dus zeer van belang dat kinderen hiertegen worden ingeent.

Lees verder

© 2007 - 2019 Lynns, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hib- ziekten; snel en gevaarlijk!"

Reactie

Quaedvlieg, 19-02-2008 10:12 #1
Duidelijke en een hele goede eerste algemene informatie.

Infoteur: Lynns
Gepubliceerd: 10-05-2007
Subrubriek: Ziekten
Special: Vaccinaties bij kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!