InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen – Hepatitis B

Infectieziekten bij kinderen – Hepatitis B

Hepatitis B is een ontsteking aan de lever, waarbij een kindje met name last heeft van lichte koorts, vermoeidheid, pijn rechts in de bovenbuik en misselijkheid. Het lijkt veel op Hepatitis A, toch is het iets heel anders. Hoe besmettelijk is het en wat kunnen de gevolgen zijn?

Hepatitis B

De ontsteking aan de lever bij Hepatitis B wordt veroorzaakt door een ander type virus dan bij Hepatitis A het geval is. Hepatitis B komt maar weinig voor bij kinderen en gaat meestal vanzelf weer over. Hierna is een kindje immuun. Sommige mensen kunnen echter levenslang het virus bij zich houden en anderen besmetten.

Incubatietijd

De incubatietijd is de tijd tussen de eigenlijke besmetting en de uiting van de eerste klachten. In deze tijd kan een infectieziekte al wel besmettelijk zijn. De incubatietijd bij Hepatitis B varieert van 1 tot 6 maanden en de ziekteduur varieert van 6 weken tot 6 maanden.

Verschijnselen

Veel voorkomende verschijnselen bij Hepatitis B zijn;
  • Lichte koorts,
  • Vermoeidheid,
  • Pijn rechts in de bovenbuik,
  • Misselijkheid,
  • Soms geelverkleuring van oogwit en huid (zoals bij Hepatitis A),
  • Cola-kleurige urine,
  • Witkleurige ontlasting.

Besmetting en gevolgen

Het virus voor Hepatitis B kan alleen via intiem onbeschermd seksueel contact en via bloed-bloed contact overgedragen worden. Het virus kan niet door intacte huid heen dringen, maar wel door slijmvliezen, open wonden of besmette naalden in het lichaam komen. Baby’s kunnen tijdens de bevalling door hun moeder besmet worden.

Hepatits B krijg je dus niet door huidcontact (met intacte huid), zoenen, niezen, hoesten, zweet, tranen, braaksel, urine, ontlasting, gezamenlijk gebruik van glazen, borden, potloden of het toilet.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Een kind met Hepatitis B hoeft niet geweerd te worden, maar het is wel belangrijk voorzichtig te zijn met bloed. Dit geldt trouwens altijd en overal!

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. Iedere vorm van geelzucht (en dus ook Hepatitis B) dient gemeld te worden bij de GGD.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen – Hepatitis B"

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 25-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!