Wat je moet weten over Hepatitis B

Hepatitis B is een ziekte aan de lever die in sommige gevallen dodelijk kan zijn. Volgens schattingen overlijden er jaarlijks bijna 600.000 mensen wereldwijd aan het virus. Helaas is het moeilijk te zeggen hoeveel mensen er precies overlijden, omdat er ook veel mensen zijn bij wie de ziekte asymptomatisch blijft. Het feit dat er zich soms geen symptomen voordoen, betekent niet dat je de ziekte niet kan oplopen. Dit artikel geeft uitleg over Hepatitis B, en tips om gezond te blijven.

Wat is Hepatitis B?

Hepatitis B is een virus dat werd ontdekt in 1967, door dr. Baruch Blumberg. Tegenwoordig, nog geen 50 jaar later, schat de Wereld Gezondheids Organisatie dat er meer dan 2 miljard mensen met het virus geïnfecteerd zijn.

Hepatitis B is een virus dat de lever aanvalt. In chronische gevallen kan dit leiden tot andere ziekten aan de lever, kanker, en uiteindelijk zelfs de dood.

Het virus wordt verspreidt door direct contact met geïnfecteerde lichaamsvloeistoffen. Het kan dus niet worden overgedragen door 'normaal' dagelijks contact (bijvoorbeeld een vieze wc of telefoon).

Meestal wordt het virus overgedragen door het gebruik van 'vieze' naalden, en onveilige seks. Daarnaast kan de ziekte ook verspreid worden als een gevoelig weefsel van het lichaam, bijvoorbeeld het oog of het tandvlees, in aanraking komt met een geïnfecteerde vloeistof (bijvoorbeeld bij het delen van een tandenborstel of scheermesjes).

Symptomen van Hepatitis B

Helaas blijft Hepatitis B vaak asymptomatisch. Dit betekent dat de patiënt geen symptomen van de ziekte heeft. Deze groep loopt echter nog steeds een gevaar. Het is dan ook belangrijk dat je je laat testen als je mogelijk in contact gekomen bent met het virus.

Als er zich wel symptomen presenteren, kan het nog steeds gebeuren dat er geen Hepatitis B wordt ontdekt. Dit komt omdat de symptomen lijken op de symptomen van andere infectieziekten.

Symptomen kunnen zijn:
  • Verminderde eetlust
  • Koorts
  • Verkleuring in de ontlasting
  • Buikpijn
  • Donkere urine

Een van de 'duidelijkere' symptomen van Hepatitis B is geelzucht, dit komt echter niet bij alle patiënten voor. Geelzucht is een verkleuring van onder andere de huid en de witte delen van het oog. Het wordt veroorzaakt door een opeenhoping van bilirubine in het lichaam. In het geval van Hepatitis B wordt deze opbouw van bilirubine veroorzaakt door een verslechterde functie van de lever, waardoor de bilirubine niet meer kan worden afgebroken.

Zelfs als de infectie chronisch wordt, kan het zijn dat een patiënt geen symptomen vertoond. Als de patiënt wel symptomen vertoond, hebben deze vaak verband met het falen van de lever. In dat geval gaat de patiënt symptomen van levercirrose, of, in ernstige gevallen, leverkanker vertonen.

Risicofactoren voor Hepatitis B

Bepaalde activiteiten kunnen het risico op een infectie vergroten. Hiervan zijn belangrijkste het delen van een naald, of het hebben van seksuele activiteit met een persoon die geïnfecteerd is. Helaas is het, omdat de ziekte vaak asymptomatisch blijft, erg last om te bepalen of iemand geïnfecteerd is. In principe zou iedereen dus een gevaar kunnen vormen, zeker mensen die er meerdere seksuele partners op nahouden.

Andere risicofactoren zijn bijvoorbeeld het hebben van een moeder die met Hepatitis B is geïnfecteerd, en het samenwonen met iemand die geïnfecteerd is. Als je zwanger bent, of van plan bent om een kind te krijgen, is het dus verstandig om je te laten testen. Als je samenwoont met iemand die geïnfecteerd is, is het verstandig om geen voorwerpen als tandenborstels en scheermesjes te delen.

Preventie

De belangrijkste manier van preventie is vaccinatie. Het is verstandig om kleine kinderen in te enten. Daarnaast moeten ook mensen die in een ziekenhuis werken ingeënt worden.

Het is ook verstandig uzelf te laten vaccineren als u bijvoorbeeld meerdere seksuele partners hebt, of aan een van de andere risicofactoren voldoet.

Ga bij twijfel altijd naar een arts. Die kan met u overleggen over een eventuele vaccinatie of behandeling.
© 2011 - 2020 Jaspervg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hepatitis A, B, C, D, E, F en GHepatitis A, B, C, D, E, F en GHepatitis is een ontsteking van de lever. Er zijn zeven verschillende vormen van hepatitis. Twee hiervan, hepatitis A en…
Kanker: leverkankerEr zijn twee soorten leverkanker: primaire en secundaire leverkanker. Primaire leverkanker betekent dat de kanker in de…
Chronische hepatitis: oorzaken, symptomen, behandelingChronische hepatitis: oorzaken, symptomen, behandelingDe spijsvertering is een van de belangrijkste functies van de lever. De lever maakt gal, en dat wordt opgeslagen in de g…

Ons oog een complex orgaan: hoe ouderdomsziekten behandelen?Ons oog een complex orgaan: hoe ouderdomsziekten behandelen?We kunnen ermee van dichtbij en ver weg zien. We kunnen er kleuren en afstanden mee waarnemen, en ze bieden ons een blik…
HIV, wanneer laat je je testen?De afgelopen decennia is de kennis over HIV enorm toegenomen. Bijna iedereen weet tegenwoordig dat het overdragen van HI…

Reageer op het artikel "Wat je moet weten over Hepatitis B"

Infoteur: Jaspervg
Gepubliceerd: 10-02-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!