InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kanker: leverkanker

Kanker: leverkanker

Er zijn twee soorten leverkanker: primaire en secundaire leverkanker. Primaire leverkanker betekent dat de kanker in de lever zelf is ontstaan, en secundaire leverkanker betekent dat de ziekte in een ander deel van het lichaam (bijv. long, alvleesklier, maag, nieren) is ontstaan, en is uitgezaaid naar de lever.

Primaire leverkanker

Primaire leverkanker is vrij zeldzaam, in westerse landen komt secundaire leverkanker ongeveer 20x zo vaak voor. In westerse landen komt leverkanker vaker voor bij mensen met levercirrose. In ontwikkelingslanden spelen onder andere leverbot (een ingewandsworm), en aflatoxine (een vergif dat in pinda's en granen door schimmels wordt geproduceerd) een grote rol bij het ontstaan van leverkanker.

Hepatocellulair carcinoom

Een vorm van primaire leverkanker is een hepatocellulair carcinoom: een kwaadaardig tumor. Het ontstaan van een hepatocellulair carcinoom wordt vaak in verband gebracht met een onderliggende leveraandoening, zoals levercirrose (door overmatig alcoholgebruik), en hepatitis B en C.

De symptomen van een hepatocellulair carcinoom zijn:
  • Een harde massa rechtsboven in de buikholte
  • Een onverklaarbaar gewichts- en eetlustverlies
  • Buikpijn
  • Geelzucht (een aandoening waarbij de huid en het oogwit als gevolg van leverproblemen geel kleuren)

Om de diagnose tot geelzucht te kunnen stellen, moet de arts: een bloedtest doen om het functioneren van de lever te bepalen, een CT-scan doen, en een leverbiopsie laten uitvoeren.

De behandeling heeft voor het merendeel van de gevallen geen zin: in slechts 25% van alle gevallen kan het tumor geheel worden verwijderd, maar tegen die tijd heeft het zich al vaak uitgezaaid naar de longen, botten, en andere lichaamsdelen. Leverkanker wordt gewoonlijk dan ook als ongeneeslijk beschouwd.

Andere vormen van primaire leverkanker zijn: fibrolamillair carcinoom, en galwegkanker (beide komen minder vaak voor)

Secundaire leverkanker

Secundaire leverkanker ontstaat uit uitzaaiingen van tumoren in andere lichaamsdelen. Ze raken verspreid door het lichaam via de aderen, slagaderen en de lymfevaten. Als er een geïsoleerde tumor in de lever wordt aangetroffen, kan deze worden verwijdert met behulp van chemotherapie, maar zelfs als het tumor volledig wordt verwijdert, is de overlevingskans zeer klein.
© 2009 - 2018 Jaspervg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Leverproblemen: symptomen en behandeling van leverkankerLeverproblemen: symptomen en behandeling van leverkankerDe lever is een orgaan dat van levensbelang is als het aankomt op het zuiveren van het lichaam. Afvalstoffen die het gev…
Leverkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseLeverkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseWereldwijd is leverkanker een van de meest voorkomende soorten kanker. In westerse landen komt de ziekte minder vaak voo…
Leverkanker, oorzaken, symptomen en behandelingDe lever is betrokken is bij de afbraak van gevaarlijke stoffen voor het lichaam. Ook maakt de lever belangrijke eiwitte…
Leverkanker: symptomen en behandelingLeverkanker: symptomen en behandelingLeverkanker kan primair zijn of een uitzaaiing van een kanker op een andere plaats in het lichaam. De primaire vorm komt…
Leverkanker: symptomen, diagnose en behandelingLeverkanker: symptomen, diagnose en behandelingLeverkanker (ook wel levercarcinoom genoemd) is een kankersoort die veel voorkomt. Er bestaan twee varianten van kanker…

Reageer op het artikel "Kanker: leverkanker"

Reacties

Ida, 23-08-2016 23:41 #4
Ik heb melanoom met uitzaaiingen naar de leverů Levensverwachting om en na bij de 8 maanden zonder medicatie Maar ik ga het rekken en hopen dat de medicatie aan slaat.
Beroerde is dat je na een jaar of 2 immuun voor de medicatie wordt

Beppie Kortekaas, 31-07-2016 17:07 #3
Mijn broer heeft leverkanker met uitzaaiingen in lymfeklieren, opgegeven door artsen, eet en drinkt niet veel meer, is moe slaapt heel veel. Ligt in een hospice om te sterven, hoe is zijn levensverwachting? Paar weken, paar maanden? Nu 4aug wordt hij 74 jaar.

M. Blokland-Kuijpers, 10-08-2014 18:40 #2
Vorig jaar maart zijn bij mij uitzaaiingen van borstkanker (2007) vastgesteld in o.a. de lever.
Heeft het zin om een second opinion aan te vragen, ondanks dat mij is meegedeeld dat het
ongeneeslijk is?
Dank voor uw antwoord
Mw. M. Blokland-Kuijpers

Ooms Agnes, 26-05-2012 08:40 #1
Beste,
ik heb steeds direct hoofdpijn bij het drinken van één glas wijn, of iets anders waar alcohol inzit, al is het slechts één glas, ben bang dat er iets mis is met mijn lever.
graag antwoord en wat kan ik doen?
agnes

Infoteur: Jaspervg
Laatste update: 02-11-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!