InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Leverkanker: symptomen en behandeling

Leverkanker: symptomen en behandeling

Leverkanker: symptomen en behandeling Leverkanker kan primair zijn of een uitzaaiing van een kanker op een andere plaats in het lichaam. De primaire vorm komt in Nederland niet veel voor. De diagnose wordt vaak pas gesteld , als het al te laat is om de kanker operatief geheel te kunnen verwijderen. Er zijn dan nog levensverlengende en/of klachtenverlichtende behandelingen mogelijk. De prognose bij leverkanker is echter niet goed. Leverkanker komt vaker bij mannen dan bij vrouwen voor.

Leverkanker

Leverkanker kent twee soorten
  • Primaire leverkanker
  • Leverkanker door uitzaaiingen van kankergezwellen op een andere plek in het lichaam.

Leverkanker door uitzaaiingen (metastasen) vanuit een andere plek met kanker kunnen door de volgende kankersoorten ontstaan;

Primaire leverkanker komt in Nederland niet veel voor. In meer dan 8 op de 10 gevallen gaat het dan om hepatocellulair carcinoom. Hepatocyten zijn de meest voorkomende cellen in de lever. Waarschijnlijk veranderen levercellen in kankercellen door beschadiging van het DNA. Leverkanker komt bij mannen twee keer zoveel voor als bij vrouwen. Leverkanker ontstaat over het algemeen na het 40ste levensjaar.

De kans op leverkanker vergroot door de volgende risicofactoren:

  • Langdurig gebruik van anabole steroïden
  • Een chronische hepatitus B- of C-infectie
  • Langdurige blootstelling aan aflatoxine, wat door een schimmel geproduceerd wordt.

Symtomen leverkanker

  • Geelzucht; gele verkleuring van huid en oogwit
  • Buikpijn
  • Gewichtsverlies
  • Opzwellen van de buik.

Diagnose leverkanker

Als de diagnose leverkanker wordt gesteld, is de ziekte meestal al langdurig aanwezig, doordat in het begin maar weinig klachten aanwezig zijn. Als de diagnose dan eenmaal wordt gesteld is genezing vaak al niet meer mogelijk. Er kunnen wel levensverlengende en pijnstillende behandelingen plaatsvinden. De diagnose wordt gesteld door een echografie, CT-scan of MRI. Als het vermoeden bestaat dat het om leverkanker gaat, kan nog een biopsie worden gedaan, waarbij het weggenomen weefsel microscopisch onderzocht wordt.

Behandeling leverkanker

  • Operatieve verwijdering. Als het kankergezwel in de lever nog klein is, kan het soms in zijn geheel operatief verwijderd worden. Vaak is het echter al te laat om het gezwel operatief weg te nemen. Dan is het nog mogelijk om andere behandelingen toe te passen, om de klachten te verminderen en te proberen de levensduur van de persoon te verlengen. Chemotherapie en bestraling. Chemotherapie en bestraling kunnen levertumoren tijdelijk kleiner worden, helaas werkt het meestal niet levensverlengend
  • Leverperfusie. Tijdens een operatieve ingreep wordt de lever los geprepareerd en wordt vervolgens gespeold met hoge doses kankerremmende medicijnen.
  • Embolisatie. Het bloedvat, wat het gezwel voorziet van bloed kan door het aanbrengen van plastic bolletjes in het vat worden afgesloten. De groei van de tumor wordt hierdoor gestopt.
  • Lasertherapie. Kankercellen worden met een laser vernietigd.
  • Cryochirurgie. Via de buikwand wordt een vriesstaafje aangebracht in de tumor. Door de temperatuur flink te verlagen worden kankercellen vernietigd.
  • Radiofrequente thermoablatie. Via een naald wordt er een staafje in de lever gebracht, wat tot ongeveer 80 graden Celsius verhit wordt. Levercellen worden hierdoor vernietigd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kanker: leverkankerEr zijn twee soorten leverkanker: primaire en secundaire leverkanker. Primaire leverkanker betekent dat de kanker in de…
Leverkanker, oorzaken, symptomen en behandelingDe lever is betrokken is bij de afbraak van gevaarlijke stoffen voor het lichaam. Ook maakt de lever belangrijke eiwitte…
Leverkanker: geregistreerd aantal gevallen verdubbeldLeverkanker: geregistreerd aantal gevallen verdubbeldOp zich is leverkanker een ziekte die - gelukkig - slechts in beperkte mate om zich heen grijpt. Maar het aantal geregis…
Leverkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseLeverkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseWereldwijd is leverkanker een van de meest voorkomende soorten kanker. In westerse landen komt de ziekte minder vaak voo…
Leverkanker: symptomen, diagnose en behandelingLeverkanker: symptomen, diagnose en behandelingLeverkanker (ook wel levercarcinoom genoemd) is een kankersoort die veel voorkomt. Er bestaan twee varianten van kanker…
Bronnen en referenties
  • Boek: Gezonheidswijzer, maagdarmklachten

Reageer op het artikel "Leverkanker: symptomen en behandeling"

Reactie

Jack Saenen, 18-10-2010 15:37 #1
Zijn er dieet voorschriften voor patienten met primaire lever kanker

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 21-02-2014
Subrubriek: Ziekten
Special: Kanker
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!