InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Maagkanker: verschijnselen en behandeling

Maagkanker: verschijnselen en behandeling

Maagkanker: verschijnselen en behandeling In de Westerse wereld komt maagkanker niet meer heel vaak voor. In ontwikkelingslanden is het echter nog een veel voorkomende oorzaak van sterfte door kanker. Waarschijnlijk spelen het roken en zouten van voedingsmiddelen en het krijgen van een helicobacter pylori infectie hierbij een grote rol. Mensen met pernicieuze anemie, die daardoor een tekort krijgen aan vitamine B12 lopen extra risico op het krijgen van maagkanker. Ook roken en overmatig alcoholgebruik verhogen het risico.

Maagkanker

In de Westerse wereld komt maagkanker een stuk minder voor dan in het begin van de eeuw.Men denkt dat dit komt doordat vroeger het voedsel gezouten en gerookt werd om bederf tegen te gaan, nu worden zulke voedingsmiddelen ingevroren of gewoon koel bewaard. Bovendien is het aantal Heliobacter pylori infecties afgenomen door de betere hygiëne en de betere sociaal- economische gesteldheid.

Ongeveer 95 % van alle vormen van maagkanker ontstaat in de klierweefsels die de maag bekleden. Deze vorm van kanker heet adenocarcinoom. In onderontwikkelde landen is maagkanker de voornaamste vorm van kanker waar mensen aan overlijden. In dit soort landen wordt voedsel vaak nog wel gerookt en gezouten en komt de Heliobacter pylori bacterie nog veel voor.

Verschijnselen en klachten maagkanker

  • Pijn in de bovenbuik
  • Misselijkheid, braken
  • Gewichtsverlies
  • Verminderde eetlust
  • Snel een vol gevoel hebben
  • Bloed in braaksel of bij de ontlasting

Risicoverhogende factoren maagkanker

  • Roken
  • Overmatig alcoholgebruik
  • Aanwezig in de familie
  • Heliobacter pylori bacterie
  • Kleine goedaardige gezwellen in het maagslijmvlies
  • Vitamine B12 tekort, wat zorgt voor verval van het maagslijmvlies

Diagnose maagkanker

  • Endoscopisch onderzoek ( inwendig echografisch onderzoek)
  • CT-scan

Met deze middelen kan bepaald worden hoe ver de kanker in de maagwand zit en of het zich eventueel heeft uitgebreid in omliggende weefsels.

Behandeling maagkanker

  • Operatief
  • Chemotherapie
  • Bestraling

Welke behandelingsmethode zal worden toegepast hangt af van de algehele gezondheidstoestand, het stadium waarin de ziekte zich bevindt, de plaats van de kanker. Een operatie kan maagkanker genezen, dit als alleen de maagwand en/of de naastgelegen lymfeklieren zijn aangetast door de tumor. Is de kanker al in een vergevorderd stadium, dan kan een operatie ook zinvol zijn, om klachten als braken en bloedverlies te verminderen. Chemotherapie en bestraling kunnen het gezwel verkleinen, zodat de klachten verminderen en het leven gerekt kan worden. Soms wordt deze behandeling ook toegepast na een operatie om terugkeer van het gezwel te vertragen of te voorkomen.

Maagkanker is te genezen als het vroeg ontdekt wordt. Is de kanker al in een vergevorderd stadium dan zijn de vooruitzichten niet goed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek gezondheidswijzer: Maagdarmklachten

Reageer op het artikel "Maagkanker: verschijnselen en behandeling"

Reactie

Mr, 29-06-2012 13:03 #1
Het is Helicobacter pylori, met een c tussen de i en de o. Reactie infoteur, 01-07-2012
Bedankt :-) schrijf foutje…

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 01-07-2012
Subrubriek: Ziekten
Special: Maagklachten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!