InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Levercirrose: symptomen en behandeling

Levercirrose: symptomen en behandeling

Levercirrose: symptomen en behandeling Levercirrose kan worden veroorzaakt door overmatig alcoholgebruik, een virusinfectie, de ziekte van Wilson, hemochromatose of door aandoeningen van de galwegen. Wie eenmaal levercirrose heeft komt er nooit meer vanaf. Het is zaak om verdere aantasting van de lever te voorkomen. Door gezond te leven kun je hier zelf aan bijdragen. Als de lever helemaal niet meer functioneert, zal een levertransplantatie overwogen worden.

Levercirrose

Bij levercirrose sterven gezonde levercellen af en daarna worden die vervangen door dik littekenweefsel, waardoor de lever zijn werk niet meer goed doet. Bijna iedere chronische leverziekte kan leiden tot levercirrose. Meestal wordt levercirrose veroorzaakt door overmatig alcoholgebruik of door een virusinfectie. Maar ook hemochromatose (ijzerstapeling) en de ziekte van Wilson kunnen levercirrose verorrzaken. Soms wordt het veroorzaakt door aandoeningen van de galwegen.

Ziekte van Wilson

De ziekte van Wilson is een erfelijke leverziekte waarbij er zich teveel koper ophoopt in het lichaam, waardoor orgaan schade optreedt. Het is een zeldzame ziekte, die veroorzaakt wordt door een afwijkend gen. De ziekte wordt meestal ontdekt rond het 40ste levensjaar. Wordt het in een vroeg stadium ontdekt, dan kan met medicijnen het teveel aan koper uit het lichaam verwijderd worden.

Klachten bij Ziekte van Wilson

  • Bloedarmoede
  • Vermoeidheid
  • Gewichtsverlies
  • Neurologische problemen
  • Geelzucht in een milde vorm

Levercirrose door aandoeningen van de galwegen

  • Twee voorkomende aandoeningen van de galwegen zijn;
  • Primair scleroserende cholangitis (PSC); Deze vorm van een galwegaandoening komt voor het grootste deel voor bij mannen en gaat dan vaak gepaard met de ziekte Collitis Ulcerosa (chronische darmontsteking). Deze aandoening zorgt voor een verharding en verdikking van de galwegen in een bij de lever. De oorzaak is niet 100% bekend, maar er wordt gedacht aan een auto-immuunstoornis.
  • Primaire biliare cirrose (PBC); Deze vorm komt het meest voor bij vrouwen en ontstaat vaak tussen de leeftijd van 35 en 60 jaar. Bij deze vorm raken de kleine galwegen in de lever ontstoken. De oorzaak is niet bekend. Sommige mensen hebben de aandoening, maar krijgen nooit klachten. Complicaties die kunnen optreden zijn;
    • Ernstige vermoeidheid
    • Gewrichtsontstekingen
    • Botontkalking
    • Sicca-syndroom ( traan-en speekselklieren produceren te weinig vocht)

Levercirrose: symptomen en klachten

  • Gewichtsverlies
  • Misselijkheid, braken
  • Verminderde eetlust
  • Gezwollen buik
  • Vermoeidheid en zwakte
  • Gele verkleuring van huid en oogwit; geelzucht
  • Jeuk
  • Spinvormige bloedvaatjes op borst en bovenarmen

Onderzoek en diagnose levercirrose

Vaak wordt pas vastgesteld dat er sprake is van levercirrose als uit een bloedonderzoek blijkt dat de lever niet goed werkt. Eerder kan het ook opgemerkt worden als de lever vergroot is en hard aanvoelt of door het opzwellen van de buik ten gevolge van vochtophoping. Om vast te stellen in hoeverre de ziekte al gevorderd is zal er waarschijnlijk een echografie, een CT-scan of een MRI gemaakt worden van de lever. En uiteindelijk wordt er vrijwel altijd een biopt genomen. Dan kan de oorzaak en de ernst van de leverbeschadiging vastgesteld worden.

Gezonde leefwijze belangrijk bij levercirrose

Iemand die eenmaal levercirrose heeft, komt er nier meer van af. Wel is het mogelijk om door gezond te leven, het voortschrijden van de ziekte te vertragen.

Geen Alcohol drinken

Bij de afbraak van alcohol komen giftige chemische stoffen vrij, die de lever extra kunnen beschadigen.

Zout gebruik beperken

Natrium uit het zout kan leiden tot vochtophoping. Als je lichaam al vocht vasthoudt is het belangrijk om het zout gebruik te beperken.

Eiwit inname goed afstemmen

Bij vergevorderde cirrose kan de lever bepaalde giftige afbraakproducten van eiwitten niet meer verwijderen. Deze afvalstoffen, bijvoorbeeld ammoniak, kunnen zich gaan ophopen in de hersenen. Hierdoor kunnen verschijnselen optreden als persoonlijkheidsverandering, verwardheid, vergeetachtigheid, traagheid, sufheid en/of trillerigheid.

Medicijngebruik beperken

De beschadigde lever kan de medicijnen niet goed afbreken en uit het lichaam verwijderen. Pijnstillers en alcohol mogen beslist niet samen gebruikt worden.

Vermijdt contact met zieke mensen

Infecties worden door het lichaam minder goed bestreden. Inenten tegen hepatitus A en B en tegen pneumococcenpneumonie wordt aangeraden.

Eet veel vers fruit, verse groenten en volkorenproducten

Mensen met levercirrose hebben vaak tekort aan vitaminen. In deze voedingsproducten zitten belangrijke voedingsstoffen en de vitaminen A, C en E. Er ontstaat ook vaak een tekort aan vitamine K, A en D. Zelf zomaar vitamine supplementen gaan slikken wordt sterk afgeraden. Overleg het eerst met de behandelende arts!

Levertransplantatie

Als de levercirrose zeer ernstig is en de lever niet meer functioneert, kan er worden overwogen een levertransplantatie te doen. Er zijn echter meer mensen die een lever nodig hebben, dan er donoren zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Levercirrose: oorzaken, symptomen, behandeling en prognoseLevercirrose: oorzaken, symptomen, behandeling en prognoseBij levercirrose is er sprake van vervanging van grote hoeveelheden leverweefsel door bindweefsel. De functie van de lev…
De oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis CDe oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis CHepatitis C is een leveronsteking die bij ongeveer 60.000 Nederlanders en 250 tot 300 miljoen mensen wereldwijd voorkomt…
Hepatitis C: symptomen, besmetting, behandeling en gevolgenHepatitis C: symptomen, besmetting, behandeling en gevolgenHepatitis C is een ernstige besmettelijke ziekte, die gepaard gaat met een ontsteking van de lever. De ziekte wordt over…
Kanker: leverkankerEr zijn twee soorten leverkanker: primaire en secundaire leverkanker. Primaire leverkanker betekent dat de kanker in de…
Bronnen en referenties
  • Boek: Gezondheidswijzer maagdarmklachten

Reageer op het artikel "Levercirrose: symptomen en behandeling"

Reactie

Greta Haelterman, 10-08-2010 18:04 #1
Mijn man zijn beste vriend heeft… denken wij… levercirrose! Hijzelf is nog altijd van mening dat hij leukemie heeft, is al jaren in behandeling bij dokters, opnamen in klinieken, vochtophoping in buik worden regelmatig gesondeerd. Vier jaar geleden zijn de klachten begonnen, toen hebben dokters hem gezegd dat hij nog 6 maand te leven had of… als hij een goede engelbewaarder had er nog 4 jaar kon bijdoen! Toen was zijn diagnose : leukemie en houdt voet bij staande dat het nog leukemie is. Tot de dag dat wij een dokter gaan raadplegen zijn in de kliniek en hij ons duidelijk maakte dat er absoluut geen sprake was van leukemie maar wel… levercirose!

Kan het zijn dat Marcel (fiktieve naam voor die persoon) echt zelf niet weet wat hij heeft, houdt hij het voor ons verborgen, of durft hij er niet mee buiten te komen? In elk geval, ik denk dat wij mogen zeggen dat we weten wat er gaande is want alle symptomen van acute levercirrose komen bij hem voor. Moeten wij blijven zwijgen en hem in de waan laten dat wij HEM geloven of moeten wij hem de waarheid zeggen? Is dat ons taak? Of laten we alles gerust en ondergaan zijn aftakeling en wachten maar af…

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 21-02-2014
Subrubriek: Ziekten
Special: Leverziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!