InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Levercirrose: oorzaken, symptomen, behandeling en prognose

Levercirrose: oorzaken, symptomen, behandeling en prognose

Levercirrose: oorzaken, symptomen, behandeling en prognose Bij levercirrose is er sprake van vervanging van grote hoeveelheden leverweefsel door bindweefsel. De functie van de lever gaat hierdoor steeds verder achteruit. Vaak wordt de lever daarbij kleiner: schrompellever. Wat zijn de oorzaken, de symptomen en hoe wordt levercirrose behandeld? Waar hangt de prognose vanaf?

Inhoud artikel

Levercirrose

Levercirrose is een beschadiging van de lever die niet meer te herstellen is. Het ontstaat in de late fases van diverse leverziekten. Levercirrose komt meer voor bij mensen ouder dan veertig jaar en vaker bij mannen dan bij vrouwen. Het gewone leverweefsel is verwoest en vervangen door een soort vezelachtig littekenweefsel. De beschadiging van de lever zorgt ervoor dat de lever zijn werk niet goed kan doen en het is niet te herstellen.

Oorzaken levercirrose

  • Virale hepatitis, vooral het hepatitis B of C virus, is wereldomvattend de meest voorkomende oorzaak van levercirrose. In de westerse wereld wordt levercirrose meestal veroorzaakt door het nuttigen van te veel drank of door hepatitis C.
  • Een andere oorzaak is een auto-immuunstoornis: primaire galcirrose. Het komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Gal wordt gemaakt in de lever en is noodzakelijk voor de stofwisseling. Het verlaat de cellen van de lever via galkanaaltjes. Bij primaire galcirrose zijn deze kanaaltjes ontstoken en de afvoer van gal wordt belemmerd. Het gal hoopt zich op in de lever en zorgt voor beschadigingen.
  • Scleroserende cholangitis kan ook de reden zijn van levercirrose. Bij deze aandoening zijn de grotere galafvoerbuizen in de lever ontstoken. De oorzaak is niet bekend maar kan correleren met een paar ontstekingsziekten in de buik zoals: een ontsteking van de dikke darm, of de ziekte van Crohn.
  • Als je geopereerd bent aan de galbuis kan ook levercirrose ontstaan.
  • Hemochromatose kan ook cirrose veroorzaken. Dit is een erfelijke aandoening die de stofwisseling beïnvloedt, ijzer wordt afgezet in lichaamsweefsel, wat daardoor aangetast raakt.

Symptomen levercirrose

Vaak heeft iemand met levercirrose geen klachten, het wordt dan ontdekt als iemand onderzocht wordt vanwege een andere ziekte of aandoening.

Heeft iemand wel klachten dan gaat het om:
  • Geen trek hebben in eten;
  • Verlies van gewicht;
  • Zich vermoeid voelen;
  • Een misselijk gevoel;
  • De huid en oogwit worden geel: geelzucht

Complicaties levercirrose

  • Op lange termijn kunnen complicaties optreden die het leven bedreigen. Levercirrose kan een hoge bloeddruk in de aders van de slokdarm veroorzaken. Deze kunnen uitzetten en gaan bloeden.
  • Iemand kan ondervoed raken omdat er geen vetten en bepaalde vitaminen kunnen worden opgenomen.
  • Levercirrose kan leiden tot leverkanker of uitval van de lever. Aanwijzingen voor uitval van de lever: een opgezette buikholte die met vocht gevuld is, verder zichtbare adertjes die doen denken aan spinnenwebben. Uitval kan leiden tot bloedingen, snel blauwe plekken krijgen. Reden is dat in de lever minder of geen stollingsfactoren aanmaakt.

Diagnose levercirrose

De huisarts zal lichamelijk onderzoek doen, bloed afnemen om de functie van de lever te beoordelen en zoeken naar een hepatitisvirus. Om de vorm van de lever te bekijken kunnen de volgende onderzoeken gedaan worden: echoscopie, CT-scan, MRI. Om de diagnose vast te stellen, kan een leverbiopsie worden uitgevoerd. Een stukje lever wordt dan weggenomen voor microscopisch onderzoek.

Behandeling levercirrose

Beschadiging van de lever door cirrose is niet te herstellen, maar als de oorzaak van de levercirrose behandeld wordt dan kan verdere schade worden voorkomen. Het is altijd belangrijk om, wat de reden ook is, te stoppen met het nuttigen van alcohol. Heeft iemand een tekort aan voedingsstoffen dan kunnen supplementen worden voorgeschreven of een dieet kan gewijzigd worden. Als de levercirrose erger wordt en verder is iemand nog gezond, dan kan iemand mogelijk een levertransplantatie ondergaan.

Prognose levercirrose

De prognose voor levercirrose hangt af van in hoeverre de lever is aangetast, de vooruitzichten kunnen daarom heel wisselend zijn. Als de aandoening mild is dan kunnen mensen nog heel wat jaren leven.

Toekomst

De mogelijkheid van stamcel- of leverceltransplantatie om de leverfunctie te herstellen wordt onderzocht. Onderzoek is gaande.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kanker: leverkankerEr zijn twee soorten leverkanker: primaire en secundaire leverkanker. Primaire leverkanker betekent dat de kanker in de…
Leverproblemen: symptomen en behandeling van leverkankerLeverproblemen: symptomen en behandeling van leverkankerDe lever is een orgaan dat van levensbelang is als het aankomt op het zuiveren van het lichaam. Afvalstoffen die het gev…
De oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis CDe oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis CHepatitis C is een leveronsteking die bij ongeveer 60.000 Nederlanders en 250 tot 300 miljoen mensen wereldwijd voorkomt…
Jeuk door de lever en leverziekten: symptomen en oorzakenJeuk door de lever en leverziekten: symptomen en oorzakenJeuk is een vervelende klacht. Jeuk kent ontzettend veel mogelijke oorzaken. Onder meer ziekte aan de lever kan leiden t…
Bronnen en referenties
  • Mlds.nl
  • Levercirrose.net
  • De Grote Oosthoek
  • Het Medisch Handboek
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Levercirrose: oorzaken, symptomen, behandeling en prognose"

Reactie

Picard, 07-04-2019 14:05 #1
Ik heb levercirrose hoe kan het behandeld worden en zou graag er nog lang zijn.
graag antwoord
mvg
mevr Picard ik ben 72 jaar Reactie infoteur, 10-04-2019
Geachte mevrouw Picard, ik ben geen medisch deskundige. Ik raad u aan om uw vraag voor te leggen aan uw huisarts of specialist, zij kunnen samen met u kijken wat de mogelijkheden zijn. Met vriendelijke groet,

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 09-05-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leveraandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!