InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Brughoektumor: duizeligheid, oorsuizingen en slecht gehoor

Brughoektumor: duizeligheid, oorsuizingen en slecht gehoor

Brughoektumor: duizeligheid, oorsuizingen en slecht gehoor Vanaf het oor loopt een zenuw de hersenen in, waarmee informatie van het slakkenhuis en evenwichtsorgaan door de hersenen kan worden geïnterpreteerd. In dat deel van het hoofd kan echter een gezwel in het zenuwweefsel ontstaan. Deze traag groeiende tumor kan een verminderd gehoor, evenwichtsproblemen, duizeligheid en oorsuizingen voortbrengen. Wat houdt brughoektumor in en hoe kan acusticus neurinoom worden behandeld?

Brughoektumor: acusticus neurinoom

Functie van de zenuw

Aan de achterzijde van het slakkenhuis en het evenwichtsorgaan gaat een zenuwbaan de hersenen in. Het wordt de achtste hersenzenuw genoemd. Enerzijds wordt informatie van het oor naar de hersenen verstuurd. Anderzijds gaat het om de informatie verkregen van de haartjes in de buisje van het evenwichtsorgaan. De aangeleverde elektrische prikkels worden door de hersenen als geluid en beweging geïnterpreteerd. De zenuw bestaat uit twee delen en loopt via de inwendige gehoorgang naar de hersenstam. De hersenstam is normaal verantwoordelijk voor de meest primitieve basisfuncties, zoals de motoriek, slaapfunctie, gehoor en stoelgang. Die ruimte tussen de hersenstam naar de kleine hersenen wordt ook wel de brughoek genoemd.

Tumorvorming

Vanaf de doorgang van de inwendige gehoorgang (in het rotsbeen) kan aan de zenuwleiding een tumor ontstaan. In dat geval gaat het om ‘acusticus neurinoom’, waarbij een woekering ontstaat in zenuwweefsel. In de meeste gevallen is het een goedaardig gezwel, waarbij het zeer traag tot ontwikkeling komt. Het kan circa anderhalf millimeter per jaar groeien. Het groeit daarbij vanaf het gehoor, waarbij het voornamelijk tussen de hersenstam en kleine hersenen tot ontwikkeling komt. Omdat het groeiproces zeer traag verloopt, zullen de klachten ook stapsgewijs verergeren.

Symptomen acusticus neurinoom

De zenuw verantwoordelijk voor het gehoor en evenwicht wordt aangetast. Informatie verstuurd via die zenuw wordt daardoor vervormd of er worden geen prikkels doorgegeven. Het leidt tot een eenzijdig verminderd gehoor, waarbij meestal oorsuizingen van toepassing zijn. De persoon zal in toenemende mate draaierigheid en duizeligheid ervaren. Daarbij kan de beweging ook minder goed zijn, omdat men minder vast op de benen staat. Het kan gepaard gaan met aanhoudende hoofdpijn en een ziek gevoel. Groeit het gezwel verder dan komen bloedvaten, andere zenuwen en hersendelen verder onder druk te staan. Het kan tot doofheid, ernstige draaierigheid, maar ook gevoelloosheid in het hoofd of het aangezicht leiden.

Behandeling brughoektumor

Omdat er sprake is van een zeer trage tumorontwikkeling, kan in eerste instantie worden overwogen om er even niets aan te doen. Men ziet dus eerst aan wat het verder gaat doen. In een vervolgtraject kunnen twee behandelingsmethoden worden overwogen. Het gaat daarbij om opereren of bestralen. Het doel van de behandeling is dan het vermijden dat het gezwel de hersenstam onder druk gaat zetten. Gaat het om een relatief snel groeiend gezwel, dan dient uiteraard direct te worden ingegrepen. Een operatie kan boven of achter het oor langsgaan. Dit is afhankelijk van de grootte van het gezwel en waar het precies zit. Indien men er niet voor kiest om te opereren – om het gehoor niet verder aan te tasten – kan bestraling worden toegepast. Het gaat daarbij om micro-bestraling, waarbij de tumor zeer lokaal wordt aangepakt. De tumorcellen worden uitgeschakeld, waardoor de gezwelgroei een halt wordt toegeroepen.

Complicaties

Indien wordt geopereerd, dan gaat het om een ingrijpende en soms langdurige ingreep. Dit kan oververmoeidheid geven en daarnaast kunnen er ook complicaties voordoen. Opereren aan de gehoorzenuw kan tot de uitschakeling van die zenuw leiden. Oftewel men kan doof worden. Daarnaast kan de aangezichtszenuw worden aangetast, waardoor men soms langdurig een half verlamd gezicht heeft. Verder kan het zijn dat men oorsuizingen en problemen met het evenwicht houdt. Wordt bestralen toegepast, dan zal het weinig nadelige consequenties hebben. Er is wel een verhoogde kans op verminderd gehoor.

Laat u bij een geconstateerde brughoektumor goed informeren, omtrent de verschillende behandelingswijzen en wat de risico’s daarbij zijn. Soms is behandelen (voorlopig) niet nodig en soms is eerder ingrijpen beter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Symptomen en behandelmogelijkheden brughoektumorSymptomen en behandelmogelijkheden brughoektumorDe brughoek is de ingang van de inwendige gehoorgang. Ontstaat hier een tumor, dan gaat het bijna altijd om goedaardige…
De BrughoektumorDe BrughoektumorBrughoektumor Niet echt bekend maar wel zo vervelend is de brughoektumor. Een tumor die op de oorzenuw groeit en gehoors…
Vestibulair schwannoomEen vestibulair schwannoom wordt ook wel brughoektumor of aucusticusneurinoom genoemd. Het is een zeldzame tumor die gel…
Prikkelend, doof en tintelend gevoel in armen en handenPrikkelend, doof en tintelend gevoel in armen en handenEen prikkelend en tintelend gevoel in je armen is erg vervelend. Men kan zich afvragen wat er aan de hand is. Vaak komt…
Akoestisch neuroom: Goedaardige tumor in hersenzenuwAkoestisch neuroom: Goedaardige tumor in hersenzenuwEen akoestisch neuroom is een goedaardige tumor die groeit in de achtste hersenzenuw, ook bekend als de "nervus vestibul…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vierdrie, Rgbstock
  • https://www.lumc.nl/home/0001/12556/19997/806040148282715
  • http://www.uzleuven.be/brughoektumor

Reageer op het artikel "Brughoektumor: duizeligheid, oorsuizingen en slecht gehoor"

Reactie

Gerard Vulsteker, 26-03-2015 23:08 #1
Bij mij werd medium 2013 een brughoektumor vastgesteld van circa 3 cm lengte. Ik had al een gans tijd last van oorsuizingen. De tumor werd behandeld dmv stereotactische bestraling in Aalst. Daarna kreeg ik last van hydrocefalie, wat behandeld werd met de plaatsing van een shunt en een drain. Maar het gehoor links (plaats waar de tumor zich bevindt) is nihil, maar nog ik hoor ene voortdurend suizen, dat wat verergert.

Bestaat er geen mogelijkheid om dieze suizingen te doen ophouden, bijvoorbeeld door het doorknippen van de gehoorzenuw?

Dank u voor ene snel antwoord.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Duizeligheid
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!