InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorzaken van duizeligheid: waarom ben ik duizelig?

Oorzaken van duizeligheid: waarom ben ik duizelig?

Oorzaken van duizeligheid: waarom ben ik duizelig? Een draaierig gevoel en lichthoofdigheid kan een onbehaaglijk gevoel geven. Duizeligheid kan ineens opkomen, maar kan ook van chronische aard zijn. Het is dan noodzaak om te achterhalen, waardoor de aandoening wordt veroorzaakt. Zeker als het zomaar op komt en men begint onduidelijk te brabbelen dan kan er wel eens iets ernstigs aan de hand zijn. Hoe zijn de oorzaken van duizeligheid en wat kan er aan worden gedaan?

Oorzaken van duizeligheid

Verschillende soorten van de aandoening

Duizeligheid wordt toegekend aan een aantal verschillende verschijnselen. Als mensen het hebben over duizeligheid dan zijn er verschillende aandoeningen van toepassing. Denk bij voorbeeld aan:
  • het hebben van een licht gevoel in het hoofd oftewel lichthoofdigheid;
  • het zien van zwarte sterretjes;
  • alles draait om me heen;
  • het gevoel hebben dat er geen vaste grond zit onder de benen wat lijkt op een zweverig gevoel.

Het hebben van duizeligheid kan sporadisch zijn, maar het kan ook op geregelde basis terugkomen. Het kan zorgen voor ongemakkelijkheid tot angstigheid waarbij een compleet onbehaaglijk gevoel heerst. Waar wordt het door veroorzaakt en wat is er aan te doen?

Alles draait om me heen

In elk oor zit een evenwichtsorgaan. Die evenwichtsorganen zijn gewoonlijk op elkaar afgestemd. Echter, dat hoeft niet altijd zo te zijn. Er kunnen problemen voordoen, waardoor het lijkt of alles om u heen lijkt rond te draaien. Dit kan bijvoorbeeld komen, omdat er sprake is van ongelijk vloeistofniveau in de evenwichtsorganen. De hersenen krijgen in dat geval onjuiste informatie, waardoor de wereld lijkt rond te tollen. Bij gevolg hiervan is dat men, daardoor begint te zweten en de huid wit weg trekt. Dit kan resulteren in het overgeven van de maaginhoud. Bijkomende symptomen kunnen eveneens zijn dat u oorsuizingen verneemt of mogelijk een vol oorgevoel heeft.

Lichthoofdigheid

Het hebben van lichthoofdigheid kan resulteren in bewustzijnsverlies. Dit kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt doordat men veel spanning heeft of angstig is. Ook depressiviteit kan invloed hebben. Dit gaat soms gepaard met hyperventileren, waardoor het ongemak slechts gaat toenemen. Emoties en vermoeidheid zijn vaak de oorzaak van de lichthoofdigheid, omdat het lichaam overstuur is. Het krijgen van zwarte stippen voor de ogen kan daarnaast liggen aan het te snel op staan, waardoor de bloeddruk in de hersenen eventjes minder wordt. Ook anemie oftewel bloedarmoede kan eraan ten grondslag liggen. Verder kan het liggen aan de invloed van bepaalde medicijnen, lees dan ook goed de bijsluiter van uw medicatie.

Geen ondergrond

Het lopen gaat lastig omdat men het gevoel heeft dat er geen draagvlak is van de grond. Bij het lopen gaat alles zeer onwennig, omdat er onduidelijkheid is of men wel goed kan doorlopen. Dit valt onder de noemer bewegingsonzekerheid en komt geregeld bij de oudere persoon voor. Dit kan worden veroorzaakt door slecht zicht (door staar, onbehandelde diabetes, diplopie, andere oogaandoeningen), onvoldoende sterke benen of medicijngebruik. Ook kan chronische alcoholmisbruik hier de oorzaak van zijn.

Duizeligheid in combinatie met brabbelen

Komt de duizeligheid ineens intens opzetten en zijn er nog andere symptomen van toepassing, zoals warrig praten dan kan er wel eens iets ernstiger aan de hand zijn. Een beroerte of een TIA kunnen tijdelijk of langdurig aanhouden. Daarbij ontstaat door een bloedpropje een blokkade bij aderverkalking in het hoofd, waardoor geen zuurstofrijk bloed meer wordt aangevoerd. Dit betekent dat een deel van de hersenen kan afsterven. Het is bij zowel een beroerte als een TIA (een kleine voor waarschuwing voor mogelijke beroerte) noodzaak dat de persoon met de aandoening snel in het ziekenhuis terecht komt om de juiste medicijnen te verkrijgen. U kunt snel achterhalen of iemand een vermoedelijke beroerte krijgt door:
  • het laten uitspreken van een zin. Die zin mag niet brabbelend overkomen;
  • het laten glimlachen, waarbij beide mondhoeken gelijktijdig omhoog moeten komen;
  • het gelijktijdig laten ophalen van de handen.

Indien deze oefeningen niet accuraat kunnen worden gedaan dan is er een grote waarschijnlijkheid dat er een beroerte is. Snel u bij deze duizeligheid dan ook snel naar het ziekenhuis.

Houd oorzaken van duizeligheid bij!

Heeft u last van geregelde duizelingen dan wordt het tijd om bij te houden waar, wanneer en wat u op dat moment doet. De oorzaak van de duizelingen kunnen mogelijk liggen aan de dingen die u doet of inneemt. Leg dan ook vast wat u heeft gegeten indien u duizelig wordt. Op die manier heeft u een handig logboek, waarmee u eventueel in overleg met de huisarts kunt achterhalen wat de oorzaak is van de duizeligheid. Mogelijk bent u allergisch voor een bepaalde stof op een bepaalde plek waar anderen geen last van hebben. Noteer wat u doet en waar u bent om te achterhalen of er een specifieke externe reden tot de aandoening is.

Adviezen en medicatie

Duizelingen door stress worden behandeld door daartoe de spanning weg te nemen. Ontstress en onthaast! Ook het aanpakken van uw thuissituatie kan van belang zijn. Noodzaak is het dat u gewoon doorgaat met uw werk en bezigheden. Een aanval van duizeligheid kan altijd komen, maar gaat ook weer weg. Ga even liggen om zo tot rust te komen. Om de effecten van ongelijke vloeistof in de evenwichtsorganen te verminderen worden betahistine en flunarizine gebruikt, bij misselijkheid is dat domperidon. Het makkelijkste kunt u die medicijnen als zetpil innemen. Worden duizelingen veroorzaakt doordat u alcoholist bent, dan is het nuttig om bij de Anonieme Alcoholisten aan te kloppen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Duizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaanDuizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaanWat kunnen de oorzaken zijn van mijn duizeligheid en moe zijn? Waarom kan ik duizelig worden bij het opstaan? Duizelighe…
De oorzaken van duizeligheidDe oorzaken van duizeligheidLees hier alles over de oorzaken van duizeligheid en de symptomen die erbij horen. Duizeligheid is geen ziekte, maar het…
Wat doen tegen duizeligheid?Wat doen tegen duizeligheid?Veel mensen hebben wel eens last van duizeligheid. Dit heeft verschillende factoren. Lees hieronder waar het allemaal do…
Duizelig bij het opstaan, oorzaak en behandelingDuizelig bij het opstaan, oorzaak en behandelingDuizelig bij het opstaan overkomt iedereen wel eens. Je voelt je licht in het hoofd, ziet zwart voor de ogen of valt som…
Duizeligheid, symptomen en oorzakenIedereen is wel eens duizelig. Je bent even uit evenwicht, alles draait even, maar gelukkig herstelt het snel weer. Maar…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Duizeligheid
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/Samenvattingskaartje-NHGStandaard/M75_svk.htm

Reageer op het artikel "Oorzaken van duizeligheid: waarom ben ik duizelig?"

Reactie

T. Wigger, 29-10-2015 16:03 #1
Ik vraag mij af of je duizelig kunt zijn van staar. Ik heb het al zolang en vanmorgen heb ik gehoord dat het wel staar kon zijn. Ik weet het niet maar het is heel naar als je de hele dag duizelig bent.

Gr Toos Wigger Reactie infoteur, 30-10-2015
Bewegingsonzekerheids en of duizeligheid kan door staart worden veroorzaakt. Het zicht vertroebelt waardoor steeds minder de juiste informatie naar de hersenen wordt verstuurd. Dit kan ook gelden bij diabetes, uveitis, diplopie en andere oogaandoeningen. Aanvullend wordt het veroorzaakt door aandoeningen aan het evenwichtsorgaan zoals meniere of BPPD (Benigne paroxismale positieduizeligheid).

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Duizeligheid
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!