InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blaasjes op voet (en hand): oorzaken voet- & handblaasjes

Blaasjes op voet (en hand): oorzaken voet- & handblaasjes

Blaasjes op voet (en hand): oorzaken voet- & handblaasjes Een blaar is een ophoping van vocht in een holte tussen de opperhuid en de lederhuid als gevolg van abnormale wrijving, door bijvoorbeeld door slecht passend schoeisel, schurende sokken of langdurig lopen. Blaasjes op de voet kunnen echter ook optreden als gevolg van een onderliggende aandoening. In dit artikel worden de volgende mogelijke diagnosen van blaasjes op de voet besproken: blaasjeseczeem of pompholyx (zie foto), zwemmerseczeem, psoriasis pustulosa, Hand- Voet- en Mondziekte (komt veel bij kinderen voor), diabetische blaren en Epidermolysis Bullosa Simplex, een zeldzame erfelijke aandoening.
Pompholyx op de hand / Bron: Chalco, Wikimedia Commons (GFDL)Pompholyx op de hand / Bron: Chalco, Wikimedia Commons (GFDL)

Mogelijke diagnosen van blaasjes op de voet zijn:

Blaasjes op de hand door blaasjeseczeem (pompholyx)

Blaasjeseczeem is een bijzondere vorm van eczeem dat vooral op de handpalmen en voetzolen voorkomt. De blaren kunnen sterk jeuken of een branderig gevoel geven. De blaren kunnen samenklonteren tot een grotere plek. Wanneer de blaren beginnen te genezen, drogen ze in en ontstaat er een schilferend eczeem. Het treedt vooral op bij mensen onder de 40 jaar.

Voetschimmel / Bron: Ellington, Wikimedia Commons (Publiek domein)Voetschimmel / Bron: Ellington, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Blaasjes op de voet door zwemmerseczeem

Voetschimmel is een veelvoorkomende huidinfectie, die wordt veroorzaakt door een schimmel. De meeste mensen met voetschimmel hebben helemaal geen klachten en zijn zich er niet van bewust dat ze een infectie hebben. Nattende schilferende plekken tussen de tenen, soms met pijnlijke kloofjes en blaasjes, zijn veel geziene symptomen. Dit kan gepaard gaan met jeuk en/of branderigheid.

Kleine blaasjes door psoriasis pustulosa

Deze zeldzame, ernstige vorm van psoriasis wordt vooral waargenomen bij volwassenen en veroorzaakt kleine blaasjes, gewoonlijk op de voeten en de handpalmen. Het kan echter ook op andere delen van het lichaam voorkomen. Psoriasis pustulosa is niet besmettelijk.

Hand-, voet- en mondziekte op de handen van een volwassene / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Hand-, voet- en mondziekte op de handen van een volwassene / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Hand-, voet- en mondziekte

Hand-, voet- en mondziekte is een veelvoorkomende, vrij onschuldige virusinfectie, die vooral bij kinderen voorkomt maar ook volwassenen kan treffen. Het begint meestal in de keel. Deze virusinfectie veroorzaakt kleine blaren in de mond en op handen en voeten. De blaasjes zijn vaak pijnlijk.

Diabetes en huidproblemen

Zowel type 1 diabetes als type 2 diabetes kunnen op midellange termijn huidproblemen veroorzaken, waaronder 'diabetische blaren' ofschoon deze niet heel vaak voorkomen. Ze worden vooral waargenomen bij patiënten met een al lang bestaande diabetes mellitus en verschijnen vooral aan de voeten en onderbenen. Het zijn strak gespannen, met helder vocht gevulde blaren die spontaan en binnen enkele dagen ontstaan. Ze genezen langzaam.

Epidermolysis Bullosa Simplex

Epidermolysis bullosa is een zeldzame, erfelijke aandoening, waarbij min of meer spontaan blaren op de huid kunnen ontstaan, als gevolg van niet goed functionerende eiwitten (celbruggen), die de opperhuid verankeren aan de lederhuid waardoor de opperhuid gemakkelijk loslaat van de lederhuid en er vocht tussen de lagen komt: blaren. Bij mensen met epidermolysis bullosa ontstaan deze blaren al bij hele lichte en kortstondige wrijving, soms alleen al door het dragen van kleding of het geven van een hand. Bij milde vormen van deze aandoening komen alleen blaren aan de handen en voeten voor. De klachten manifesteren zich vaak voor het eerst op kinderleeftijd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gordelroos: rode huidvlekken met vocht gevulde blaasjesGordelroos: rode huidvlekken met vocht gevulde blaasjesRode huidvlekken met pijnlijke blaasjes op het lichaam kan gordelroos zijn. Heeft u als kind waterpokken gehad dan bent…
Kinderziekte - Handvoet-mondziekteEr zijn veel ziektes die kinderen treffen, omdat zij hun weerstand nog niet voldoende hebben opgebouwd. Helaas zijn kind…
Waterpokken: symptomen, maatregelen en voorkomenWaterpokken: symptomen, maatregelen en voorkomenWaterpokken is een infectie. Deze infectie veroorzaakt koorts en zorgt ervoor dat er blaasjes ontwikkeld worden over het…
Infectieziekten bij kinderen Hand-, voet- en mondziekteAls een kindje pijnlijke blaasjes in de mond, uitslag op de handpalmen en voetzolen en daarnaast ook misselijk is en koo…
Impetigo (krentenbaard)Impetigo (krentenbaard)Impetigo, ook wel krentenbaard genoemd, is een zeer besmettelijke infectie. Het komt vaak voor bij kinderen tussen de 2…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Blaasjes op voet (en hand): oorzaken voet- & handblaasjes"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 23-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Behandeling voetschimmel
Medische informatie…
Schrijf mee!