InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Waterpokken: symptomen, maatregelen en voorkomen

Waterpokken: symptomen, maatregelen en voorkomen

Waterpokken: symptomen, maatregelen en voorkomen Waterpokken is een infectie. Deze infectie veroorzaakt koorts en zorgt ervoor dat er blaasjes ontwikkeld worden over het hele lichaam. De veroorzaker van waterpokken is het Varicella-Zoster-virus, dit virus veroorzaakt ook gordelroos. Waterpokken komen voornamelijk bij kinderen voor maar kan ook voorkomen bij ouderen en volwassenen. Wat zijn de symptomen, wat kunt u doen en hoe kan het voorkomen worden?

Wat veroorzaakt waterpokken?

Als een besmette persoon hoest of niest, komen druppels in de lucht en op deze wijze kan het waterpokkenvirus overgedragen worden van persoon tot persoon. Bij kinderen komt gewoonlijk een milde variant van het waterpokken voor, als ouderen of volwassenen besmet raken met het waterpokkenvirus dan zijn de symptomen heviger. Mensen met een zwak afweersysteem hebben meestal de ernstigste vorm van waterpokken, hierbij valt te denken aan pasgeboren kinderen en mensen met aids.

Wat zijn symptomen van waterpokken?

1 tot 3 weken na de besmetting ontstaan symptomen van waterpokken. De waterpokken beginnen bij kinderen met hoofdpijn en bij volwassenen lijken de symptomen op de symptomen van een griep. De volgende symptomen kunnen zich voordoen als een persoon besmet is met het waterpokkenvirus:
  • Kleine rode vlekjes, deze vlekjes kunnen snel in vocht gevulde blaasjes veranderen.
  • De blaasjes jeuken
  • De blaasjes drogen binnen een tijd van 24 uur uit, er ontstaan korstjes op de blaasjes
  • Er ontstaan steeds nieuwe blaasjes gedurdende 1 tot 6 weken
  • De blaasjes kunnen over het hele lichaam voorkomen maar ook op enkele plaatsen op het lichaam
  • Soms ontwikkelen blaasjes in de mond zich tot kleine zweertjes, dit kan lastig zijn met eten

Wanneer kan iemand die besmet is met waterpokken het virus overdragen?

De besmette persoon kan het virus overdragen, vanaf twee dagen voor de blaasjes op het lichaam verschijnen tot er na 14 dagen overal korstjes op het lichaam hebben gevormd.

Voorkomende complicaties bij waterpokken

  • Een bacteriële infectie van de blaasjes door het krabben
  • Het is mogelijk om een longontsteking te krijgen, deze complicatie komt voornamelijk voor bij volwassenen en ouderen
  • Het is mogelijk om een ontsteking van de hersenen op te lopen door de waterpokken, dit komt zeer zelden voor

Wat kunt u doen?

Waterpokken zijn direct herkenbaar aan de karakteristieke blaasjes op het lichaam. Kinderen met lichte symptomen van waterpokken hoeven niet naar een huisarts toe, voor herstel zijn koortswerende middelen en rust voldoende. Het is verstandig om de nagels van kinderen die besmet zijn met waterpokken kort te knippen om te voorkomen dat ze de blaasjes openkrabben en een bacteriële infectie aan de blaasjes oplopen.
Personen die besmet zijn met het waterpokkenvirus en een verzwakt afweersysteem hebben, kunnen het beste naar de huisarts.

Genezing van waterpokken

Gezonde kinderen genezen van de waterpokken binnen twee weken, na het verschijnen van de eerste blaasjes. Volwassenen en ouderen, met een verzwakt afweersysteem die besmet zijn met het waterpokkenvirus, hebben meer tijd nodig om van de ziekte te herstellen.

Kunnen waterpokken voorkomen worden?

Als een persoon eenmaal waterpokken heeft gehad in zijn leven dan is hij/zij immuun voor het virus. Het waterpokkenvirus blijft echter wel aanwezig in het menselijk lichaam en kan jaren later wederom actief worden. Als het virus wederom actief wordt dan kan het gordelroos veroorzaken.
© 2014 - 2019 Infoq, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij waterpokkenWat te doen bij waterpokkenRode vlekjes, bultjes en jeuk, het hoort er allemaal bij. Waterpokken is een veel voorkomende ziekte en zien we voorname…
Infectieziekten bij kinderen WaterpokkenWaterpokken is wel de bekendste infectieziekte. Bijna ieder kind krijgt het en het is een zeer besmettelijke ziekte. Maa…
Waterpokken: besmettelijk, zwanger, koortsWaterpokken: besmettelijk, zwanger, koortsBijna ieder kind krijgt vroeg of laat de waterpokken. Waterpokken zijn zeer besmettelijk. Een van de symptomen bij water…
Meest voorkomende kinderziektenIn dit artikel vind je korte informatie terug over de volgende kinderziekten: rodehond, roodvonk, waterpokken, bof, maze…
Waterpokken of windpokken, symptomen en behandelingVrijwel ieder kind krijgt de waterpokken, meestal gebeurt dit in de winter of de vroege lente. Waterpokken of windpokken…
Bronnen en referenties
  • Gezondheid en levensstijl

Reageer op het artikel "Waterpokken: symptomen, maatregelen en voorkomen"

Infoteur: Infoq
Gepubliceerd: 14-04-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!