InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Opbouw en kroon plaatsen

Opbouw en kroon plaatsen

Opbouw en kroon plaatsen Een kroon is soms nodig om een verloren tand of kies te vervangen. Het gaat hier om een gedeeltelijk verloren tand of kies omdat de wortel er nog zit. Een kroon kan niet direct op de wortel geplaatst worden, er is een opbouw voor nodig. Een opbouw kan zonder of met stift en is plastisch of gegoten. De behandeling gebeurt meestal bij de tandarts. Een opbouw is iets anders dan een implantaat, waarbij een kunstwortel wordt geplaatst.

Wortelkanaalbehandeling

Een wortelkanaalbehandeling bestaat uit het verwijderen van ontstoken tandweefsel, ook wel pulpa genoemd. De tand of kies wordt geopend waarna de wortelkanalen schoon gemaakt worden met behulp van vijltjes. Wanneer de tand of kies verzwakt is, is het nodig een kroon te plaatsen.

Tand of kies afgebroken

Soms breekt een tand of kies af. Dit kan door een harde klap tegen de tand, maar ook door slijtage zoals tandenknarsen. Door ouderdom kunnen tanden of kiezen ook teveel afslijten. Het gebruik van hard voedsel of soms zelfs een dropje kan ook al voldoende zijn om een tand te doen breken.

Waarom een kroon?

Wanneer de tand of kies af is gebroken of te zwak is, zal dit geen mooi gezicht zijn. Daarnaast kan een afgebroken tand of kies ervoor zorgen dat er pijnklachten ontstaan. Ook past het gebit vaak niet meer goed op elkaar en kan scheef gaan groeien. Niet iedereen wil een afgebroken tand of kies laten vervangen. Vaak spelen angst voor de tandarts, angst voor pijn en hoge kosten een belangrijke rol.

Een kroon is een kapje dat van porselein of metaal wordt gemaakt. Het wordt op maat gemaakt en past over de afgebroken en afgeslepen tand of kies. Soms geeft de afgebroken of afgeslepen tand te weinig houvast voor een kroon. De tandarts zal dan een opbouw moeten plaatsen. De opbouw wordt in het wortelkanaal geplaatst. Hierdoor ontstaat er voldoende houvast voor de kroon.

Opbouw met stift

Een stift is een staafje dat in het wortelkanaal wordt geplaatst. De stift is van metaal of van plastic. Om de stift heen wordt de opbouw gegoten met kunsthars. Vervolgens wordt het geslepen en weer eruit gehaald, waarna in het laboratorium de kunsthars wordt omgezet in metaal. Een andere methode is het plaatsen van een stift waarna er een afdruk wordt gemaakt met siliconen. Ook dit gaat naar het laboratorium, waar ze er een metalen opbouw van maken.

Niet altijd wordt de opbouw van metaal gemaakt. Wanneer deze van plastic wordt gemaakt, wordt er ook eerst een stift in het wortelkanaal geplaatst. De stift wordt vastgezet en de tand of kies wordt opgebouwd met amalgaam of composiet. De tandarts zal altijd vooraf bespreken welk materiaal het beste gebruikt kan worden. Bespreek ook vooraf de kosten hiervan.

Zonder stift

Bij kiezen blijft er vaak nog voldoende materiaal staan om enige houvast te bieden aan een opbouw. Er hoeft dan geen stift gebruikt te worden. De opbouw bestaat uit composiet of amalgaam, de vrijgekomen holte waar het tandweefsels in heeft gezeten dient als houvast. Bij tanden kan deze methode vaak niet toegepast worden, omdat tanden maar één wortelkanaal hebben.

Tijdelijke kroon

Soms wordt er eerste en tijdelijke kroon geplaatst totdat de eigenlijke kroon gereed is. De tijdelijke kroon kan snel afbreken. Wees daarom voorzichtig met het kauwen op hard voedsel. Vermijdt ook kleverig voedsel. Wanneer de tijdelijke kroon loslaat, neem dan direct contact op met de tandarts. Een tijdelijke kroon wordt definitief verwijderd wanneer de eigenlijke kroon gereed is.

De kroon

De uitdrukking ' hij zet de kroon op het werk', betekent dat het werk geheel af is. De kroon is dan ook het laatste onderdeel van de gehele behandeling. Wanneer de kroon gereed is, wordt eventueel eerst de tijdelijke kroon verwijderd. De definitieve kroon wordt met cement op de opbouw geplaatst. Dit is geheel gevoelloos. Wees de eerste tijd nog voorzichtig met de kroon. Daarnaast hangt het van de materiaalkeuze af hoelang de kroon meegaat. Laat de kroon tussendoor los of breekt deze af, neem dan direct contact op met de tandarts. Deze zal de kroon opnieuw plaatsen of zorgen voor een vervagende kroon. Een kroon is maatwerk: het duurt daarom enige tijd voordat er een nieuwe beschikbaar is.
Gerelateerde artikelen
Opbouw met kroonOpbouw met kroonEen opbouw met kroon wordt gebruikt wanneer de tand of kies verloren is, maar er wel nog voldoende wortel over is om een…
Hoe duur is een kroon op een kies bij de tandarts?Hoe duur is een kroon op een kies bij de tandarts?Bij dure behandelingen bij de tandarts wil men altijd van tevoren weten hoe hoog de rekening zal zijn. Sinds de invoerin…
Implantaat onderhoudenImplantaat onderhoudenEen implantaat in de boven-of onderkaak is een kunstwortel waarop een kroon geplaatst kan worden. Het onderhoudt van een…
Hoe duur is een brug bij de tandarts?Hoe duur is een brug bij de tandarts?Moet je een complexe behandeling ondergaan bij de tandarts dan wil je natuurlijk weten hoe hoog de rekening na afloop za…
Pijn aan een implantaatPijn aan een implantaatImplantaatpijn: iets dat steeds meer artsen horen en waar weinig aan te doen is. Een implantaat in de kaak lijkt ideaal:…
Bronnen en referenties
  • http://www.ivorenkruis.nl/
  • Tandarts.nl

Reageer op het artikel "Opbouw en kroon plaatsen"

Reactie

Beijtje, 23-05-2018 23:22 #1
Hallo
Ik heb een vraag. Ik heb een kies laten opbouwen en er vervolgens een kroon op laten plaatsen. Deze kies was in het verleden al meerdere keren opgebouwd. volgens de tandarts was er de laatste 2 jaar niets meer aan gedaan, zodat zij besloten had het zonder stift in de kies te doen. Het gevolg was dat de kroon er binnen 2 weken uit lag. Hij is terug geplaatst en vervolgens waren de kosten voor mij. Want zij had kosten gemaakt om het terug te plaatsen. Is dit gebruikelijk? Ook omdat ik in het verleden al meerdere keren last had gehad. Ook omdat de tandarts nu ineens aangaf dat zij de kies niet behandeld had, maar mijn vorige tandarts. Was het dan niet logischer om gelijk die stift te plaatsen? Hoort de tandarts daarin ook niet te overleggen? Naar mijn mening is het niet logisch dat ik voor de kosten opdraai. Zeker omdat de kroon er al binnen 2 weken uit lag

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 14-04-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!