InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Implantaat onderhouden

Implantaat onderhouden

Implantaat onderhouden Een implantaat in de boven-of onderkaak is een kunstwortel waarop een kroon geplaatst kan worden. Het onderhoudt van een implantaat is erg belangrijk: wanneer deze niet goed schoon gehouden wordt, kan de implantaat verloren gaan. Hoe verzorg je een implantaat?

Wat is een implantaat?

Een implantaat is een kunststof wortel die in het kaakbot geplaatst wordt. Op deze kunststof wortel kan een kroon geplaatst worden, maar kan ook dienen om een klikgebit op vast te zetten.

De dag van de ingreep: implantaat plaatsen en mondhygiëne

Het plaatsen van de implantaat gebeurt onder strenge hygiënische regels. Het implantaat wordt door de implantoloog of kaakchirurg van te voren gesteriliseerd. Alle materialen die gebruikt worden zijn steriel. De patiënt zelf krijgt een doek over het hoofd gelegd waardoor alleen een opening voor de mond aanwezig is. Zo blijft alles goed steriel en wordt de kans op infecties verminderd.

Na de ingreep zal de chirurg een of meerdere gaasjes in de kond aanbrengen, ter hoogte van het implantaat. Dot zorgt ervoor dat het bloed wordt opgevangen. Verschoon het gaasje regelmatig, maar was wel van te voren de handen goed.

De eerste dag is poetsen met een tandenborstel nog niet mogelijk. Eventueel kan een mondspoeling chloorhexidine gebruikt worden. Probeer ook na iedere maaltijd even met water te spoelen, om etensresten zoveel mogelijk te verwijderen. Ontzie de plaatsen van de implantaten zoveel mogelijk met kauwen.

Een implantaat schoon houden

Wanneer de implantaat is vrijgelegd, steekt er een dopje uit het tandvlees. Langs de rand van het dopje kunnen bacteriën het tandvlees binnen dringen, en het kaakbot aantasten. Een aangetast kaakbot zal gaan slinken, waardoor het implantaat verloren gaat. Een goede mondhygiëne is daarom van belang.

De eerste dagen gaat poetsen nog vrij lastig: het tandvlees kan pijnlijk zijn en de mond kan ook nog verstijfd aanvoelen, waardoor deze niet goed geopend kan worden. Wanneer het tandvlees eenmaal minder pijnlijk aanvoelt, kan er met een zachte borstel rond het implantaat gepoetst worden. Poets zoals ook de normale tanden gepoetst worden/werden: van het tandvlees af.

Zet de tandenborstel schuin tegen de tandvleesrand aan en poets van het tandvlees af. Zorg ervoor dat er om het implantaat heen wordt gepoetst. Wanneer er nog geen kroon op het implantaat zit maar wel een dopje zichtbaar is, is het heel belangrijk deze goed rondom te poetsen. Bacteriën dringen hier makkelijk naar binnen. Ook bij een klikgebit blijven de dopjes altijd zichtbaar. Hoedt deze goed schoon.

Met een ragertje kan tussen de tanden worden schoongemaakt. Gebruik deze. Kies de goede doorsnede, een te groot ragertje komt niet tussen de tanden en kiezen en een te klein ragertje maakt onvoldoende schoon. De mondhygiëniste kan helpen bij het maken van een keus.

Ontsmet, vooral in het begin wanneer poetsen niet mogelijk is, de mond goed middels een mondspoeling. Wanneer het poetsen weer mogelijk is, mag de mondspoeling achterwege gelaten worden: teveel mondspoeling met chloorhexidine zorgt voor een verkleuring van de tanden.

De mondhygiëniste kan eenmaal per 3 tot 6 maanden het tandvlees grondig reinigen. Vooral bij implantaten is dit van belang. Sla een bezoek aan de mondhygiëniste dan ook niet over. De mondhygiëniste beoordeeld om de hoeveel maanden een behandeling noodzakelijk is.

Implantaat laat los

Wanneer een implantaat niet goed onderhouden wordt, dringen bacteriën het tandvlees binnen en tasten het kaakbot aan. op deze manier kan een implantaat los gaan staan. Een implantaat dat los staat, heeft te weinig houvast. Meestal zal deze verwijderd moeten worden. Om een nieuwe implantaat te laten zetten, moet het tandvlees eerst helemaal gezond zijn. Dit kan door naar een mondhygiëniste of, bij ernstige klachten, naar een parodontoloog te gaan. Wanneer de mond vrij is van ontstekingen, zal er soms een botopbouw nodig zijn vooraleerst een nieuw implantaat geplaatst kan worden. Laat het echter niet zo ver komen en verzorg implantaten met de grootste zorg. Dit voorkomt een hoop ellende en een hoop geld.
Gerelateerde artikelen
Borstvergroting: de behandelingBij een borstvergroting wordt de vorm van de (vrouwelijke) borsten aangepast, gewoonlijk met behulp van siliconen-implan…
Implantaten vervangen natuurlijke tanden en kiezen het bestImplantaten vervangen natuurlijke tanden en kiezen het bestImplantaten: Het is nog niet zo lang geleden dat mensen als ze problemen hadden met tanden en kiezen dan maar hun hele g…
Implantaten gebit, hoe worden ze geplaatst?Implantaten gebit, hoe worden ze geplaatst?Implantaten geven u een mooi gebit maar het is geen los kunstgebit. De implantaten worden in de kaak aangebracht met een…
Borstvergroting, wat zijn de gevaren?Borstvergroting, wat zijn de gevaren?Een deel van de vrouwen is niet tevreden met haar borsten. De grootte of vorm is niet goed of niet in verhouding met de…
Implantaten OperatieImplantaten OperatieNegatieve ervaringen met een tandarts kunnen leiden tot een panische angst voor deze dokter. Dit kan heel wat negatieve…

Reageer op het artikel "Implantaat onderhouden"

Reacties

Anita Willemse, 10-04-2018 22:30 #2
Heb 1 implantaat met sinds ca 4 weken kroon erop. Sinds de kroon erop zit heb ik chronisch een zeurende pijnlijke uitstraling richting zijkant keel en oor. Ik vind het schoonhouden met superfloss ook lastig en pijnlijk. Het is mijn eerste en laatste implantaat. Eigenlijk staat een vreemd lichaam in mijn lichaam me ook tegen. Volgende keer een etsbrug of een frame.

Trees Bartelink, 29-07-2017 04:58 #1
Heb vreselijke pijnen van het klikgebit. De drukverdeling is niet goed, 75% berust op een kant. Bovendien heb ik geen tandvlees meer, zodat alles op de botten drukt. Heb werkelijk alles al geprobeerd.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 25-11-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!