InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Implantaten gebit, hoe worden ze geplaatst?

Implantaten gebit, hoe worden ze geplaatst?

Implantaten gebit, hoe worden ze geplaatst? Implantaten geven u een mooi gebit maar het is geen los kunstgebit. De implantaten worden in de kaak aangebracht met een kunstwortel. De kunstwortel groeit vast in de kaak en zit dus net zo vast als uw eigen tanden. Implantaten zijn sterker dan een kunstgebit. In 96% van de gevallen functioneren implantaten na tien jaar nog steeds probleemloos. Voor de implantaten in de bovenkaak betreft het 93%. De kunstwortels of implantaten zijn ongeveer even lang als een gewone tandwortel. Om implantaten te plaatsen moet het eigen gebit getrokken worden. Hoe worden implantaten ingebracht? Wilt u implantaten omdat uw eigen gebit niet meer te redden is? Implantaten vervangen de echte wortels waardoor een optimale stevigheid behaald wordt. Dit komt het dichtste in de buurt van de sterkte van eigen tanden en kiezen en het ziet er mooi uit. Soms wordt er slechts een implantaat geplaatst, om een tand of kies te vervangen maar regelmatig wordt ook het hele gebit vervangen door implantatie. Hoe gaat implantatie van implantaten in zijn werk?

Implantaten laten plaatsen

Implantaten lijken een beetje op schroeven die van binnen hol zijn. Soms hebben ze een keramisch laagje. Als ze geplaatst zijn moeten ze eerst aan het bot vastgroeien of ermee vergroeien, dan pas kan er kracht op gezet worden. Ze zijn gemaakt van titanium en dit wordt door het kaakbot gelukkig goed verdragen. Titanium is namelijk een metaal wat door het menselijk lichaam niet wordt afgestoten. Implantaten worden in de kaak gezet om er kronen op te plaatsen of om er een gebitsprothese of bruggen op vast te zetten. Het in de kaak schroeven van implantaten gebeurt vaak onder plaatselijke verdoving.

  • De (tandarts) geeft plaatselijke verdoving of een lichte narcose.
  • Het tandvlees wordt open gelegd.
  • Er worden gaatjes in het kaakbot geboord.
  • De implantaten worden in het bot geschroefd of getikt.
  • Het tandvlees wordt gehecht.

Er zijn twee manieren om implantaten te plaatsen:
  • De implantaten steken uit het tandvlees (iets meer kans op infectie). De kronen of bruggen kunnen geplaatst worden zodra het implantaat voldoende gehecht is.
  • De implantaten worden onder het tandvlees weggewerkt. Als ze voldoende aan de kaak gehecht zijn wordt het tandvlees plaatselijk weer opengemaakt om de kronen of bruggen en dergelijke erop te bevestigen

Na de plaatsing van implantaten

Het duurt ongeveer 3 tot 6 maanden voordat de implantaten voldoende aan het bot gehecht zijn. In die tijd moeten de nog kwetsbare implantaten de tijd hebben om aan het bot te hechten en dus mag u geen harde dingen eten.
  • Kort na de behandeling kan de mond (het tandvlees) pijn doen. U kunt pijnstillers krijgen en u krijgt antibiotica om te voorkomen dat u infecties krijgt.
  • Een paar weken wordt zachte voeding aangeraden.
  • U moet sterke druk op de implantaten met zorg vermijden.
  • Er wordt een tijdelijke prothese op de implantaten geplaatst, zodat u wel een kauwfunctie heeft.
  • Later krijgt u de definitieve kronen of bruggen. Soms moet hiervoor een randje tandvlees worden weggesneden, wat natuurlijk weer onder verdoving plaatsvindt.

Vergoeding implantaten

Hoe het met de vergoeding via de verzekering zit voor implantaten kunt u het beste vooraf informeren bij uw verzekering. Er is in elk geval sprake van een eigen risico. Ook is het afhankelijk van het soort constructie gebruikt wordt om uw gebit te herstellen. Overleg dus met uw tandarts wat de mogelijkheden zijn en wat de kosten voor u zullen zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Implantaten vervangen natuurlijke tanden en kiezen het bestImplantaten vervangen natuurlijke tanden en kiezen het bestImplantaten: Het is nog niet zo lang geleden dat mensen als ze problemen hadden met tanden en kiezen dan maar hun hele g…
Implantaten OperatieImplantaten OperatieNegatieve ervaringen met een tandarts kunnen leiden tot een panische angst voor deze dokter. Dit kan heel wat negatieve…
Borstvergroting: de behandelingBij een borstvergroting wordt de vorm van de (vrouwelijke) borsten aangepast, gewoonlijk met behulp van siliconen-implan…
Gebitsprothese: kosten en vergoedingGebitsprothese: kosten en vergoedingEen gebitsprothese, ook wel een kunstgebit genoemd, is ter vervanging van verloren gegane tanden en kiezen. Dit kan in d…
Implantaat onderhoudenImplantaat onderhoudenEen implantaat in de boven-of onderkaak is een kunstwortel waarop een kroon geplaatst kan worden. Het onderhoudt van een…
Bronnen en referenties
  • http://www.implantologiedenhaag.nl/faqs/hoe-lang-gaat-een-implantaat-mee/

Reageer op het artikel "Implantaten gebit, hoe worden ze geplaatst?"

Reacties

Lisette, 14-02-2010 13:03 #4
Ik heb nu byna 9 maanden een bovengebit. Als ik boos ben te snel praat of als ik me ingespannen heb, moet ik kokhalzen. En dat kan aanhouden van 10 min tot een half uur of langer ligt er aan wat er aan vooraf ging. Nu heb ik van horen zegen dat het eventueel ook aan de amandelen kan liggen die ik nog steeds heb.

N. Booij, 09-02-2010 10:55 #3
Mijn tandarts heeft tijdens het plaatsen van de kronen (geklonken), ongeveer 6 weken geleden watjes in de holtes van de implantaten gedaan. Ik voel druk in mijn kaak. Kan dit ermee te maken hebben? De verklaring van mijn tandarts was dat dit gemakkelijker zou zijn met evt. losmaken van de kronen. Zelf vermoed ik nu dat de kronen simpel niet passend zijn geweest omdat ze niet sluitend zijn.

Iepie Dorenbos, 23-10-2009 13:58 #2
Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik rook heel weinig, maar had niet in de gaten dat roken zo slecht is voor implantaten. Mijn voornemen is dan ook om helemaal te stoppen. Reactie infoteur, 23-10-2009
Veel succes.:) Het zal uw leven in veel opzichten verbeteren.

Iepie Dorenbos, 08-10-2009 09:05 #1
Kan een implantaat die los gaat zitten ook weer vast worden gezet, heb drie jaar een implantaat door druk gaat pijn doen met kauwen.op foto is niet te zien dat hij los zit.kan er ook iets anders aan de hand zijn.en kan dat gerepareerd worden.ben erg bang voor uithalen en zonder tand lopen Reactie infoteur, 08-10-2009
Het kan voorkomen dat een implantaat gaat loszitten of niet goed vastgroeit. Niet goed vastgroeien is echter zeldzaam. Risicofactoren voor het ontstaan van loszittende implantaat zijn: roken (slechte doorbloeding), onvoldoende verzorging van de mond, belasting van het implantaat in een te vroeg stadium… Als een implantaat los zit en niet (meer) vast kan groeien, kan het vrijwel altijd vervangen worden. Het bot moet dan wel eerst genezen. Als u rookt, probeer dan echt te stoppen. U kunt uw vragen om meerdere redenen het beste aan de behandelend arts voorleggen. Ik wens u veel succes.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 03-09-2015
Subrubriek: Beauty
Reacties: 4
Schrijf mee!