InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Blonderen haar

Beauty: Blonderen haar

Beauty: Blonderen haar In de zomer zijn er altijd wel weer nieuwe blondtinten in de mode en al zouden die er niet zijn, om de een of andere reden switchen vrouwen in de zomer maar wat graag naar blondtinten in het haar. Subtiel of een ultra witte coupe en dat het slecht is voor ons haar weten we ook. Hoe gaat het eigenlijk in z’n werk.

Algemeen

Als we niet van nature die mooie blonde tint hebben dan halen we hem uit een potje. Het potje stinkt tegenwoordig steeds minder naar ammoniak, maar de waterstof peroide zit er nog steeds in en is daarmee een enorm drastisch middel. Maar het werkt en daarom passen we het toe.

Tijdelijke kleuring

Tijdelijk (uitwasbaar) blonderen kan niet. Je kunt een donkere coupe nu eenmaal niet zonder ontkleuring blond krijgen. De tijdelijke kleuring hecht zich aan de buitenkant van de schublaag van je haar en kan daarmee een verdieping van kleur realiseren (oogt warmer). Ze zijn er in shampooachtige producten, de mouse of een handige spray.

Permanente kleuring

Wil je van een donkere tint naar een lichte coupe en het is drastisch is een kapper een betere oplossing van zelf gaan lopen rommelen. De kapper weet wat het percentage waterstofperoxide je moet gebruiken en hoe lang het moet blijven zitten. Op groen of afgebroken haar zit immers niemand te wachten. De waterstofperoxide haalt als het ware de kleur uit je haar en na deze behandeling kan de gewenste kleur aangebracht worden. Realiseer je altijd dat als je van zeer donker naar zeer blond gaat je haar een enorme klap te verduren krijgt en mogelijk raakt je haar zeer beschadigd. Bij de meeste kappers – als ze je een negatief advies geven – moet je tekenen als je het toch wilt. Begrijpelijk, want de kapper weet wat het met je haar kan doen en waarschuwt daar dus voor.

Wil je geen kapper en toch zelf aan de slag neem dan een goed product uit het schap van de drogisterij en bekijk goed wat je eigen kleur is en vergelijk deze met het plaatje op het pakje. Op het plaatje zie je wat haalbaar is. Hanteer altijd de beschrijving en ga niet zelf experimenten.

Zelf blond

Ben je van jezelf wel blond maar wil je meer glans of wat highlights (lichtere strepen door je haar) dan kan je dit ook bij de kapper laten doen of zelf toepassen. Met de modekleuren voor het zomerseizoen (meerdere blondtinten door elkaar) is het lastig dit zelf te doen, temeer parelmoer een van de zomerkleuren is. Deze is nauwelijks in de drogisterij te koop en wordt grotendeels alleen bij de kapper toegepast.

Van donker naar licht

Wil je langzaam van donker naar licht dan kan dit met highlights. Iedere keer worden er dan enkele plukjes genomen die opgelicht worden en subtiel zal de haarkleur dus lichter worden. Omdat je er veel tijd voor neemt en je de juiste verzorging toepast (goede shampoo, crèmespoeling en af en toe een masker), kan het haar weer een beetje op ‘adem’ komen. Je moet voor dit proces wel voldoende geduld hebben, maar de kans dat je haar zwaar beschadigd is klein.

Tenslotte

Realiseer je wel dat als je eigen haar beduidend donkerder is als hetgeen je toe laat passen, je na verloop van tijd met een uitgroei komt te zitten, die vervolgens ook weer bijgewerkt meot worden. Los van het feit wat dit met je haar doet, kost het tijd en geld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beauty: Blonderen haar"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 10-05-2009
Subrubriek: Beauty
Special: Lichaamshaar
Schrijf mee!