InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Opgeblazen buik, pijn, oprispingen en winderigheid: oorzaken

Opgeblazen buik, pijn, oprispingen en winderigheid: oorzaken

Opgeblazen buik, pijn, oprispingen en winderigheid: oorzaken Mogelijke oorzaken van een opgeblazen buik, (buik)pijn, oprispingen (het laten van boeren) en/of winderigheid. Een gezonde, evenwichtige darmflora, waarbij de bacteriën en micro-organismen elkaar in evenwicht houden, is zeer belangrijk voor een goede gezondheid. Door een aantal factoren, zoals onder meer lichamelijke en psychische stress, alcoholgebruik, roken, een infectie of ziekten, gebruik van sommige medicijnen (zoals antibiotica), langdurig gebruik van een ongezonde en/of vezelarme voeding, kan het evenwicht van de darmflora tijdelijk verstoord raken waarbij schadelijke bacteriën de kans krijgen zich te vermenigvuldigen. Wanneer schadelijke bacteriën gaan woekeren en de overhand krijgen, kunnen (darm)klachten ontstaan, zoals een opgeblazen gevoel, oprispingen en winderigheid. Een opgeblazen gevoel kan ontstaan door: overdadig eten, te vet eten, te veel lucht inslikken, slechte vertering en opname van voedingsstoffen, het eten van bepaalde voedingsmiddelen en zwangerschap.

Opgeblazen buik

Gezond evenwicht

De normale flatusproductie bedraagt tot ongeveer twee liter per dag en onder normale omstandigheden is in het maag-darmkanaal niet meer dan 100 à 200 ml darmgas aanwezig. Het lozen van het darmgas geschiedt door opboeren en het laten van winden. Door iedereen wordt dagelijks ongeveer 10 tot 20 keer een 'windje' gelaten. Daarnaast verbruiken darmbacteriën gas. De hoeveelheid gas in de darmen is afhankelijk van een aantal factoren, zoals onder andere voeding en de darmflora. Wanneer tussen productie en lozing geen evenwicht bestaat, kan overmatige winderigheid, evenals opboeren en een opgeblazen gevoel ontstaan. Dit zijn hinderlijke verschijnselen.

Mogelijke oorzaken opgeblazen buik

In de meeste gevallen is het een onschuldig klacht. Mogelijke oorzaken van een opgeblazen buik zijn:
  • Het eten van vet voedsel, omdat vet de maagpassage vertraagt en daardoor eerder een vol gevoel kan geven.
  • Overmatige stress of angst.
  • Roken, het drinken van koolzuurhoudende drank en het kauwen van kauwgom geven aërofagie (= lucht slikken).
  • Een maagdarminfectie, verstopping of ziekte / organische stoornissen (Ziekte van Crohn, malabsorptie, galsteenlijden, subileus, stenose, veneuze stasis).
  • Prikkelbare darm syndroom (PDS), een aandoening die wordt gekenmerkt door abdominale pijn of kramp en veranderingen in de darmfunctie.
  • Aandoeningen zoals coeliakie of lactose-intolerantie, waarbij de darmen niet in staat zijn om bepaalde voedselbestanddelen uit graan of melk goed te verteren en te absorberen.
  • Zwangere vrouwen hebben eerder last van een opgeblazen gevoel.

Hoe opboeren, winderigheid en een opgeblazen buik te verminderen?

Aërofagie (lucht inslikken)

Aërofagie betekent 'lucht inslikken'. Van roken, het drinken van koolzuurhoudende drank en kauwgom kauwen wordt aangenomen dat ze aërofagie geven. Minder lucht inslikken kan bereikt worden op de volgende manieren:
  • Door rustiger te eten en te drinken wordt minder lucht ingeslikt.
  • Door de consumptie van koolzuurhoudende dranken en bier te verminderen.
  • Door niet door een rietje te drinken, want daardoor wordt meer lucht ingeslikt;
  • Door niet te roken. Met het inhaleren van rook komt ook lucht mee.
  • Door te controleren of het kunstgebit niet los zit. Een los zittend kunstgebit kan er de oorzaak van zijn dat bij het eten of drinken te veel lucht wordt ingeslikt.

Minder gasproducerend voedsel

Om een ​​opgeblazen buik of opgeblazen gevoel te verminderen, kan het helpen de hoeveelheid gasproducerend voedsel dat men eet te verminderen. Er zijn veel voedingsmiddelen die leiden tot een vergrote hoeveelheid gas in het maag-darmkanaal:
  • Bonen;
  • Appels;
    Broccoli niet gasvormend / Bron: Istock.com/canyonosBroccoli niet gasvormend / Bron: Istock.com/canyonos
  • Pruimen;
  • Erwten;
  • Komkommer;
  • Abrikozen;
  • Rozijnen;
  • Prei;
  • Uien;
  • Bananen;
  • Radijsjes;
  • Koolsoorten (witte kool, rode kool, Chinese kool, groene kool, savooiekool en spruitjes, behalve bloemkool en broccoli);
  • Meloen;
  • Nieuwe aardappelen.

Vers fruit / Bron: Istock.com/karelnoppeVers fruit / Bron: Istock.com/karelnoppe

Minder vet voedsel

Minder vet kan ook helpen. Voorts is het raadzaam 'light’ producten' links te laten liggen, aangezien de kunstmatige zoetstoffen sorbitol en fructose gasvorming kunnen veroorzaken. Over het nut van het adviseren van een vezelrijk dieet en zijn de meningen verdeeld. Er zijn twee soorten vezels: oplosbare en niet-oplosbare. Oplosbare vezels zorgen ervoor dat de ontlasting zachter wordt doordat ze veel vocht opnemen. Onoplosbare vezels geven de ontlasting meer volume. Een zachte, volumineuze ontlasting vermindert de kans op verstopping. Onoplosbare vezels komen voor in groenten en volkorenproducten en vooral graanproducten, peulvruchten en fruit zijn rijk aan oplosbare vezels.

Lichaamsbeweging

Regelmatige lichaamsbeweging is goed voor de spijsvertering. Voorts is het aan te raden om voldoende te drinken. Drinken bevordert de spijsvertering. Het smeert als het ware de afvalproducten van de voeding zodat ze gemakkelijker door het spijsverteringskanaal glijden en de ontlasting wordt er zachter van, waardoor men minder kans heeft op obstipatie. Ook lossen mineralen, vitaminen en andere voedingsmiddelen erin op, waardoor ze gemakkelijker door de lichaamsweefsels opgenomen kunnen worden. Het beste is om gewoon water te drinken. Cafeïnehoudende dranken en alcohol hebben juiste een vochtafdrijvende werking. De basis van ieder voedingsadvies is gezond en gevarieerd eten.

Leefstijlveranderingen verminderen de klachten / Bron: Istock.com/VisivasncLeefstijlveranderingen verminderen de klachten / Bron: Istock.com/Visivasnc

Eetgewoonten

  • Een onevenwichtig voedingspatroon dat overmatig veel koolhydraten bevat, leidt tot meer gasvorming.
  • Kauw goed en eet rustig. Door slecht te kauwen en/of gulzig te eten, wordt veel lucht ingeslikt.
  • zorg voor een goede stoelgang;

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dyspepsie, zware maag of een opgeblazen gevoelIedereen heeft na de maaltijd wel eens last van een zware maag of een opgeblazen gevoel. In medische termen wordt dit dy…
Opgeblazen buik: wat veroorzaakt een opgeblazen gevoel?Opgeblazen buik: wat veroorzaakt een opgeblazen gevoel?Een opgeblazen buik of opgeblazen gevoel is een veel voorkomend symptoom waar circa 10-30% van de mensen wel eens last v…
Platte buik dieetPlatte buik dieetWat is een platte buik dieet? Is het een streng dieet of zijn het enkele voeding adviezen? Wat zijn de resultaten van he…
Esomeprazol: middel tegen maagklachtenEsomeprazol: middel tegen maagklachtenBrandend maagzuur, slokdarmklachten, misselijkheid en opgeblazen gevoel zijn vervelende maagklachten. Het geeft een bran…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/PIKSEL
  • Dr. J.A.H. Eekhof, dr. A. Knuistingh Neven, dr. W. Opstelten. Kleine kwalen in de huisartspraktijk. Vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010.
  • Dr. J.W. van Ree (vertaling en bewerking). Maagdarmklachten - Deskundige en betrouwbare adviezen over hoe u omgaat met maagdarmklachten in het dagelijks leven. Uitgeverij Cambium B.V., Zeewolde, 2005.
  • Drs. Saskia van As. Darmklachten - De epidemie van parasitaire infecties. Giethoorn Ten Brink, Meppel, 2005.
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/canyonos
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/karelnoppe
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/Visivasnc

Reageer op het artikel "Opgeblazen buik, pijn, oprispingen en winderigheid: oorzaken"

Reacties

Jacobs, 12-10-2014 15:49 #2
Heb de laatste tijd veel last van winderigheid, wat kan ik daar aan doen? Reactie infoteur, 10-11-2014
Winderigheid is een vervelende klacht. Ik heb speciaal een artikel geschreven over hoe je het beste winderigheid kunt bestrijden: http://goo.gl/WWp7w8

Rob Stark, 15-05-2013 18:47 #1
Ik heb een vraag, ben de laatste jaren flink aan t snurken en heb van alles geprobeerd tot een gebidje van 800.00 euro toe, nu heb ik de laatste tijd last van boeren en winderigheid maar vooral boeren alsof je een wind laat door je mond zo ruikt t ook.
kan dit komen door mijn gesnurk omdat 's nachts je mond open staat en kan dit geen kwaad op de langere duur. ga me nu best wel ongerust maken met dit probleem en heb ook een afspraak bij mijn huisarts gemaakt na lange tijd omdat ik me best wel hiervoor schaam. groetjes rob stark

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Opgeblazen gevoel
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!