InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in buik en rug: oorzaken opgeblazen gevoel en rugpijn

Pijn in buik en rug: oorzaken opgeblazen gevoel en rugpijn

Pijn in buik en rug: oorzaken opgeblazen gevoel en rugpijn Een opgeblazen gevoel ontstaat vaak doordat (een teveel aan) gassen in het maag-darmkanaal geen natuurlijke uitweg kunnen vinden, waardoor ze zich ophopen in je buik, vooral na een maaltijd. Dit kan gepaard gaan met winderigheid. Dit kan ongemak en pijn veroorzaken. Rugpijn kan variëren in ernst, van scherpe steken tot een zeurende pijn. Rugpijn kan samen met een opgeblazen gevoel optreden. Een aantal mogelijke oorzaken van een opgeblazen gevoel in combinatie met pijn in de rug passeren de revue.

Oorzaken opgeblazen gevoel en rugpijn

Premenstrueel syndroom

Ongesteld zijn is vaak geen pretje en gaat vaak gepaard met klachten. Zo kun je vlak ervoor en op de eerste dag van de ongesteldheid wat hangerig en vermoeid zijn en last hebben van buikpijn of hoofdpijn. Dat is een heel normaal verschijnsel, dat veel vrouwen zullen herkennen. Er zijn echter ook vrouwen die ontzettend veel lichamelijke en psychische klachten hebben, hetgeen hun leven in ernstige mate kan beïnvloeden. In dat geval kan er sprake zijn van een premenstrueel syndroom (PMS).

Bij PMS treden de klachten in de tweede helft van de menstruatiecyclus op en verdwijnen ze weer bij het begin van de menstruatie. Tijdens de eerste dagen van de menstruatie kun je er evenwel ook nog last van hebben. Na ten minste een week zonder klachten, steken ze weer de kop op. Het mag duidelijk zijn dat dit je normale leefpatroon behoorlijk in de war kan schoppen.

Vaak treden de klachten op na het dertigste levensjaar en nádat je kinderen op de wereld hebt gezet. Het gaat om een combinatie van lichamelijke en psychische klachten. Veelvoorkomende lichamelijke klachten zijn:
  • hoofdpijn;
  • pijnlijke en gespannen borsten
  • buikpijn;
  • opgezwollen buik (te veel vocht vasthouden) en een opgeblazen gevoel; en
  • rugpijn.

Psychische klachten kunnen onder meer bestaan uit:
  • stemmingswisselingen;
  • somberheid;
  • vergeetachtigheid en verstrooidheid;
  • angsten; en
  • slapeloosheid.

Als je vermoedt dat je last hebt van PMS, overleg dan met je huisarts of je medicijnen kunt krijgen, zoals de pil.

Zwangerschap

Een vroege zwangerschap kun je aan een aantal tekenen herkennen. Zo kan bijvoorbeeld kramp of een opgeblazen gevoel een zwangerschapssymptoom zijn. Ook kun je ineens last krijgen van rugpijn doordat je lichaam zich voorbereidt op het extra gewicht dat je de komende maanden moet dragen. De ligamenten in je rug worden wat losser.

Maagzweer

Een maagzweer is een wondje in de inwendige bekleding van de maag, het maagslijmvlies. Dit wondje maakt de maagwand kwetsbaar voor het zure, agressieve en bijtende maagzuur. Een maagzweer veroorzaakt vaak de volgende klachten:
  • een brandend, schrijnend gevoel in de maagstreek (het maagkuiltje) of achter het borstbeen;
  • uitstralingspijn naar de rug en soms zelfs pijn tussen de schouderbladen of uitstralingspijn naar de hals;
  • misselijkheid;
  • een opgeblazen gevoel in de buik.

Eten vermindert de klachten doordat het bijtende zuur wordt gebonden. Na een half uur keert de pijn echter weer terug. Ook 's nachts kan een maagzweer je parten spelen.

Prikkelbare darmsyndroom (PDS)

Bij het ontstaan van een prikkelbare darm speelt waarschijnlijk een combinatie van factoren een rol. Gestoorde darmcontracties en/of een voor prikkels gevoelige darmwand waardoor verkramping optreedt, worden vaak genoemd als mogelijke triggers, vaak in combinatie met bepaalde voedingsmiddelen. Een prikkelbare darm geeft vaak klachten als langdurige buikpijn met een opgeblazen gevoel in de buik of winderigheid of een wisselend ontlastingspatroon (afwisselend obstipatie en dunne ontlasting of diarree). Behandeling kan bestaan uit een combinatie van leefstijl- en voedingsadviezen, medicatie en psychologische behandeling.

Blaasontsteking

De symptomen van een blaasontsteking kunnen plotseling de kop opsteken of zich geleidelijk ontwikkelen. De symptomen kunnen bestaan uit:

Een blaasontsteking is een ontsteking van het slijmvlies die de binnenkant van de blaas bekleedt. Vaak wordt een blaasontsteking veroorzaakt door een bacterie. Vrouwen hebben veel vaker last van een blaasontsteking dan mannen. Dit komt doordat bij vrouwen zowel de plasbuis als de afstand van de plasbuis naar je anus aanzienlijk korter is dan bij mannen. Bij mannen gaat een blaasontsteking vaak gepaard met een prostaatontsteking.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwanger en rugpijnZwanger en rugpijnRugpijn komt veel voor tijdens de zwangerschap. Bijna iedere zwangere vrouw krijgt er mee te maken, vooral in de tweede…
Dyspepsie, zware maag of een opgeblazen gevoelIedereen heeft na de maaltijd wel eens last van een zware maag of een opgeblazen gevoel. In medische termen wordt dit dy…
Pijn in de onderrugPijn in de onderrugPijn in de onderrug wordt ook wel lage rugpijn genoemd. Om hier van af te komen zijn een aantal oplossingen, fysiotherap…
Een maagzweer of gewoon buikpijn?Een maagzweer of gewoon buikpijn?Buikpijn is de meest gehoorde klacht, vooral kinderen klagen hier nog al eens van. De buik bestrijkt een groot gebied en…
PDS: buikpijn links onder in de buik, krampen, winderigheidPDS: buikpijn links onder in de buik, krampen, winderigheidPrikkelbare darm syndroom (PDS) is een courante aandoening. Patiënten met PDS hebben klachten als buikpijn, vaak links o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/Wavebreakmedia
  • http://www.healthline.com/health/abdominal-bloating-and-back-pain (voor de laatste keer geraadpleegd op 11 september 2015)
  • https://www.mchaaglanden.nl/stimulansz/ziekten-a-z/premenstrueel-syndroom (voor de laatste keer geraadpleegd op 11 september 2015)

Reageer op het artikel "Pijn in buik en rug: oorzaken opgeblazen gevoel en rugpijn"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 09-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Opgeblazen gevoel
Medische informatie…
Schrijf mee!