InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Opgeblazen buik: wat veroorzaakt een opgeblazen gevoel?

Opgeblazen buik: wat veroorzaakt een opgeblazen gevoel?

Opgeblazen buik: wat veroorzaakt een opgeblazen gevoel? Een opgeblazen buik of opgeblazen gevoel is een veel voorkomend symptoom waar circa 10-30% van de mensen wel eens last van heeft. Het is vaak moeilijk om te beschrijven waar je precies last van hebt. Sommige mensen hebben het gevoel dat hun buik opzwelt, waarbij het losmaken van de bovenste broekknopen verlichting biedt. Weer anderen hebben meer een opgeblazen gevoel, zonder dat daarbij de buik zichtbaar opzwelt.

Oorzaken opgeblazen buik

Opgeblazen buik en buikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.comOpgeblazen buik en buikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.com

Opgeblazen buik

Overmatige winderigheid (flatulentie), frequente oprispingen (opboeren) en borrelingen in de darmen (borborygmi) zijn bij sommige mensen gerelateerde klachten bij een opgeblazen gevoel. Een opgeblazen gevoel komt veel vaker voor bij mensen met functionele gastro-intestinale stoornissen. Volgens bepaald onderzoek heeft ongeveer 96% van de patiënten met het prikkelbare darmsyndroom (PDS) wel eens een opgeblazen gevoel en 60% hunner meldde het als meest hinderlijke symptoom. In vergelijking, slechts 29% ervaart buikpijn als het meest hinderlijke symptoom. Een opgeblazen gevoel kan behoorlijk interfereren met je dagelijkse activiteiten zoals werk, huishouden en recreatieve activiteiten. Een opgeblazen gevoel kan ook zorgen voor meer ziekteverzuim, bezoeken aan de huisarts en medicijngebruik.

Welke factoren en medische aandoeningen kunnen een opgeblazen gevoel veroorzaken?

Veel voorkomende onschuldige factoren

Bij de overgrote meerderheid van de mensen met een opgeblazen buik of een opgeblazen gevoel, speelt één van de volgende (relatief) onschuldige factoren een rol:
  • Aërofagie oftewel lucht slikken. Dit gebeurt vaak onbewust, bijvoorbeeld bij nervositeit en angst, of door te drinken door een rietje, roken en door te kauwen op kauwgum;
  • Te veel, te snel, te vaak en/of te vet eten;
  • Door het eten van gasvormende voedselwaren;
  • Door het drinken van koolzuurhoudende dranken;
  • Moeizame stoelgang (obstipatie);
  • Overmatig alcoholgebruik.

Onderliggende medische aandoeningen

Medische aandoeningen die ten grondslag kunnen liggen aan een opgeblazen gevoel, zijn onder meer:

Huisarts raadplegen

Wanneer je regelmatig last hebt van een opgeblazen gevoel, ondanks leefstijlaanpassingen (niet te snel eten, niet te vaak op kauwgom kauwen, enz.), of wanneer het gepaard gaat met andere symptomen, is het verstandig je huisarts te raadplegen.

Wat kan er gedaan worden aan een opgeblazen buik of opgeblazen gevoel?

Allereerst is het van belang dat de onderliggende oorzaak wordt vastgesteld, maar dat is niet altijd gemakkelijk. De huisarts zal een anamnese afnemen en daarbij vragen naar de ernst van de klachten, wanneer de klachten optreden, of je ook last hebt van andere klachten enz. Ook zal de huisarts lichamelijk onderzoek verrichten. Meestal geven andere bijbehorende symptomen de (huis)arts een aanwijzing van wat er aan de hand is en waarom je last hebt van een opgeblazen gevoel, zoals een infectie met de parasiet Giardia lamblia, die gemakkelijk met antibiotica kan worden bestreden. Wanneer een voedselallergie wordt vermoed, kan de arts een test laten doen, zoals de huidpriktest. Hierbij worden druppels met bepaalde allergenen op de huid gelegd. Vervolgens wordt er door de druppel in de huid geprikt. Na 15-20 minuten kan er op de huid gekeken worden naar eventuele reacties. Een eliminatie-provocatie test behoort ook tot de mogelijkheden. Hierbij worden 'verdachte' voedingsmiddelen (voedingsmiddelen waarvan je denkt dat deze je klachten veroorzaken) gedurende vier tot zes weken uit je dieet gehaald. Wanneer de klachten verdwijnen, dan kun je deze voedingsmiddel weer in je dieet passen. Als de klachten echter terugkomen, kun je ervan uitgaan dat de klachten door dit voedingsmiddel worden veroorzaakt. Soms zal de huisarts je naar een specialist verwijzen, bijvoorbeeld bij vermoeden van kanker.

Leefstijlveranderingen verminderen de klachten / Bron: Istock.com/VisivasncLeefstijlveranderingen verminderen de klachten / Bron: Istock.com/Visivasnc
Opgeblazen buik verminderen door leefstijlaanpassingen
Vaak kan een opgeblazen gevoel effectief verminderd worden door leefstijlaanpassingen. Als je last hebt van een opgeblazen gevoel, kan het je helpen om je aan de volgende adviezen te houden:
  • Vermijd vetrijke maaltijden;
  • Wees voorzichtig met koolzuurhoudende dranken en voedingsmiddelen die extra gasvorming geven;
  • Eet rustig, kauw goed en praat niet te veel tijdens het eten;
  • Eet bij voorkeur kleine maaltijden verspreid over de dag;
  • Neem voldoende lichaamsbeweging, want dat is goed voor de darmbeweging;
  • Geen kauwgom gebruiken;
  • Stoppen met roken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Platte buik dieetPlatte buik dieetWat is een platte buik dieet? Is het een streng dieet of zijn het enkele voeding adviezen? Wat zijn de resultaten van he…
Esomeprazol: middel tegen maagklachtenEsomeprazol: middel tegen maagklachtenBrandend maagzuur, slokdarmklachten, misselijkheid en opgeblazen gevoel zijn vervelende maagklachten. Het geeft een bran…
Opgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDSOpgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDSEen opgezwollen buik na het eten. Heb je last van langdurige buikpijn met een opgeblazen gevoel in de buik (vooral een o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Leszek Glasner/Shutterstock.com
  • www.webmd.com/digestive-disorders/diarrhea-10/bloated-bloating
  • www.med.unc.edu/ibs/files/educational-gi-handouts/Abdominal%20Bloating.pdf
  • Afbeelding bron 1: Andrey Popov/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Yutaka Tsutsumi, Wikimedia Commons (CC0)
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/Wavebreakmedia
  • Afbeelding bron 4: Istock.com/Visivasnc

Reageer op het artikel "Opgeblazen buik: wat veroorzaakt een opgeblazen gevoel?"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 14-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Opgeblazen gevoel
Medische informatie…
Schrijf mee!