InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gordelroos: rode huidvlekken met vocht gevulde blaasjes

Gordelroos: rode huidvlekken met vocht gevulde blaasjes

Gordelroos: rode huidvlekken met vocht gevulde blaasjes Rode huidvlekken met pijnlijke blaasjes op het lichaam kan gordelroos zijn. Heeft u als kind waterpokken gehad dan bent u namelijk de drager van het waterpokkenvirus. Op latere leeftijd resulteert het in gordelroos. Hoe herkent u deze aandoening en wat kunt u doen om snel van de pijn en irritatie af te komen?

Gordelroos, rode huidvlekken

Waterpokkenvirus

Heeft u overal op de huid rode huidplekken met vocht gevulde blaasjes dan heeft u gordelroos. Deze aandoening heeft zijn oorsprong bij het waterpokkenvirus en komt veelal slechts aan één zijde van het lichaam voor. De rode huidplekken kunnen zwaar irriterend en pijnlijk zijn, zeker als deze in het aangezicht voorkomen. De aandoening kan soms lang aanhouden, echter veelal neemt de aandoening met een paar weken reeds af. Hoe komt u aan gordelroos en wat kunt u ertegen doen?

Hoe ziet het eruit?

Bij gordelroos verschijnen rode huidvlekken gewoonlijk om de linker helft van uw borstkas in een gordel. Ook kan er jeuk of pijn voorkomen op een deel van het gezicht, torso, handen en voeten. Initieel vormen er binnen een paar dagen rode verkleuringen met daarop vloeistof gevulde blaasjes. De hoeveelheid blaasjes dat uitbreekt hangt per persoon af. Dit kan dus enkele zijn, tot tientallen per keer. Ook kan de hoeveelheid blaasjes met de tijd toenemen. Bijgevolg is dat de huidplekken voornamelijk ter plaatse van de blaasjes pijnlijk zijn, waarnaast u grieperig kunt zijn. In sommige gevallen is er slechts jeuk, zonder herkenbare rode vlekken of blaasjes. Let wel indien het gordelroos in het gezicht betreft dan kan dit diplopie veroorzaken, oftewel u gaat dubbel zien.

De veroorzaker gordelroos

Indien men in de jeugd in aanraking is gekomen met waterpokken dan is men levenslang de drager van het waterpokkenvirus. Het virus blijft namelijk achter in de huid en sluimert daar totdat het op latere leeftijd weer actief kan worden. In dat geval veroorzaakt het waterpokkenvirus de gordelroos. Heeft u dus als kind waterpokken gehad dan kunt u ook gordelroos krijgen. Zolang het virus niet actief is heeft u er ook geen last van. Normaal krijgt u deze aandoening op latere leeftijd.

Hoe hiermee om te gaan?

Het is van primair belang dat u de huid met rust laat, zodat het jeukend effect niet wordt vergroot. Zolang het vocht nog in de blaasjes zit en niet is opgedroogd, is de aandoening besmettelijk. Let wel, overdracht geeft bij kinderen waterpokken, echter vertaalt zich op die leeftijd niet in gordelroos. Blijf zoveel als mogelijk van de blaasjes af, zodat u het vocht niet aan uw handen heeft. Ontsmet uw handen altijd met desinfecterende zeep indien u de blaasjes heeft aangeraakt. Om irritatie te verminderen kunt u steriel gaasje op de blaasjes doen zodat het niet gaat schuren tegen uw kleding. Heeft u kennissen die zwanger zijn dan moet u het contact in de eerste maanden van de zwangerschap met hen mijden, omdat het schadelijk kan zijn voor de ongeboren vrucht.

Behandeling rode huidvlekken

Is de aandoening niet ernstig dan zal er veelal geen behandeling zijn. Doen de blaasjes veel pijn dan kunt u zinkzalf op de huid smeren. Zinkzalf zorgt er namelijk voor dat het vloeistof in de blaasjes versneld indampt, waardoor de besmettelijkheid ook versneld afneemt. Om de pijn verder te verminderen neemt u bij voorkeur paracetamol in. Heeft u de aandoening in het gezicht dan dient u Valaciclovir in te nemen. Daarmee kan het virus versneld worden behandeld waarbij pijnen minder lang aanhouden. Let wel dat u daardoor hoofdpijn krijgt en misselijk kunt worden. In de meeste gevallen neemt de aandoening na twee weken af en gaat het over. Soms kunnen de plekken wel blijven jeuken ook al is de aandoening verdwenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Aciclovir
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterpokken
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Gordelroos

Reageer op het artikel "Gordelroos: rode huidvlekken met vocht gevulde blaasjes"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidvlekken
Medische informatie…
Schrijf mee!