InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wallenberg-syndroom: hangend ooglid en lastig spreken na TIA

Wallenberg-syndroom: hangend ooglid en lastig spreken na TIA

Wallenberg-syndroom: hangend ooglid en lastig spreken na TIA Het hebben van een TIA of beroerte kan zeer ingrijpende gevolgen hebben voor het functioneren van de mens. Toch hangt het er vanaf hoe ernstig de complicaties zijn voor de persoon, omdat de bloeddoorstromingsblokkade op verschillende plekken in de hersenen kan voorkomen. In het geval van het lateraal herstenstam-syndroom is het opgetreden aan de zijkant van het onderste deel van de hersenstam. Door de tijdelijke blokkade of bloeding wordt dat deel van het brein aangetast, waardoor lichaamsprocessen worden beïnvloed. Wat houdt het Wallenberg-syndroom na een beroerte in?

Wallenberg-syndroom

Gevolgen van TIA

Door toedoen van aderverkalking neemt plaatselijk de doorsnede van aderen en aorta’s af, waarna bloedpropjes een verstopping kunnen veroorzaken. In het geval van dit syndroom is er een blokkade in de arteria vertebralis (slagader in de nek) opgetreden, waardoor de lage hersenstam tijdelijk onvoldoende zuurstofrijk bloed ontvangt. Afhankelijk van hoe lang deze omstandigheid voordoet, kan de schade variëren. Een lichte variant betreft de TIA, terwijl een beroerte langer aanhoudt. Daarbij kan het zolang duren, dat een deel van de hersenen afsterft. De ernst van de schade vertaalt zich dan naar vermindert of compleet niet kunnen functioneren. Bij een beroerte aan de onderste hersenstam worden basisfuncties van het lichaam aangetast.

Herkennen van beroerte

Het hebben van een infarct (in lichte of zware vorm) dient altijd serieus te worden genomen. Het kan het functioneren van de persoon ernstig schaden. De persoon zal afwezig zijn en ongewoon gedrag vertonen. Daarbij geldt dat men de mondhoeken tijdens het lachen niet gelijktijdig omhoog kan trekken, als ook beide armen. Het gaat gepaard met brabbelen, waarnaast de tong naar één zijde krom trekt. Ook kan het leiden tot slapte in het lichaam, een gevoelloos gezicht, ernstige hoofdpijn en scheelzien. De combinatie van deze aspecten dient altijd aanleiding te zijn, om de hulpdiensten per direct in te schakelen. Bel dus 112!

Symptomen Wallenberg-syndroom

Is een beroerte voorgevallen dan moet men met spoed medische hulp krijgen. Dat houdt in de toediening van bloedverdunners, continu toezicht en eventueel ander chirurgisch ingrijpen. Na een beroerte zal de omstandigheid in het ziekenhuis snel verbeteren, echter er kunnen onherstelbare complicaties optreden. Bij het Wallenberg-syndroom kunnen de volgende symptomen aangaande basisfuncties van het lichaam voordoen:
  • motorieke bewegingsproblemen, slecht het evenwicht kunnen houden;
  • duizeligheid en misselijkheid kunnen plotsklaps tot braken leiden;
  • brok in de keelgevoel, problemen met slikken, het hebben van een ongewone smaak;
  • continu hees spreken en geregeld de hik hebben;
  • trillende of schichtig bewegende ogen, mogelijk gepaard gaande met dubbelzien;
  • enige mate van autisme, waarbij sociale vaardigheden afnemen en de mate van dwangmatig gedrag toeneemt;
  • ongewoon veel of weinig zweten en uit het niets moeten huilen;
  • problemen met de vertering van voedsel en plasregulatie;
  • onrustig en op ongeregelde momenten slapen of juist langdurig wakker blijven;
  • het hebben van een dof gevoel aan de ene kant van het gezicht en andere kant van de torso.
Let wel dat voorgaande symptomen in verschillende combinaties en ernst kunnen voordoen.

Syndroom van Horner

Een opvallen symptoom is het optreden van het syndroom van Horner. Het functioneren van de hersenen is aangetast, waarbij ook het zicht is aangetast. Naast voorgenoemde trillende bewegingen kan het ook tot spierzwakte leiden. Enerzijds kan het pupil kleiner zijn dan normaal en anderzijds kan een hangend ooglid voorkomen. Ook dit wordt rechtstreeks veroorzaakt door een verminderde werking van de onderste hersenstam.

Mate van herstel

Komt een beroerte voor door toedoen van een verstopte arteria vertebralis, dan zal daarna het Wallenberg syndroom optreden. De basisfuncties van het menselijk functioneren worden aangetast, terwijl de rest van het brein nog redelijk goed kan functioneren. Andere voorkomende beroerten in de grote hersenen of cerebrum kunnen veel grotere schade aanrichten. Het kan namelijk persoonlijkheidsproblemen opleveren, complete vergeetachtigheid of de uitschakeling van een groot deel van het lichaam. Herstel voor mensen met dit syndroom is daarom meer evident en verloopt het herstelproces sneller. Hoe snel het werkelijke herstel optreedt hangt per geval af. Laat u daarom als getroffene, familielid of naaste goed informeren naar de mogelijkheden. Volg daarbij altijd de voorgeschreven medicatie en voedingsadviezen om herhaling te vermijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Syndroom van Horner: oorzaken, symptomen en behandelingSyndroom van Horner: oorzaken, symptomen en behandelingEen afhangend ooglid en een rode huid zijn typische kenmerken van het syndroom van Horner. Het gaat bij deze aandoening…
Horner syndroom: hangend ooglid en pupilvernauwingHorner syndroom: hangend ooglid en pupilvernauwingHet syndroom van Horner wordt ook wel het syndroom van Claude Bernard, Bernard-Horner syndroom of oculosympathetic palsy…
Horner-syndroom: Neurologische aandoeningHorner-syndroom: Neurologische aandoeningHet Horner-syndroom is een relatief zeldzame neurologische aandoening gekenmerkt door een vernauwde pupil (miosis), een…
Hangend ooglid (Ptosis)Hangend ooglid (Ptosis)Ptosis, ook wel hangend ooglid genoemd is een aandoening die vaak in verwarring wordt gebracht met vermoeidheid. Lees hi…
Syndroom van HornerHet syndroom van Horner, ook wel het syndroom van Claude Bernard of oculopupillair syndroom genoemd, is een neurologisch…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rkirbycom, Rgbstock
  • http://www.atriummc.nl/index.php?id=22485&view=aandoening&nummer=5136
  • http://www.ntvg.nl/publicatie/oculomotorische-en-oculostatische-afwijkingen-bij-het-syndroom-van-wallenberg-bijdrage-to/pdf
  • http://www.gezondheidsnet.nl/ziekten/wallenberg-syndroom-lateraal-hersenstam-syndroom
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Arteria_vertebralis
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersenstam

Reageer op het artikel "Wallenberg-syndroom: hangend ooglid en lastig spreken na TIA"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 16-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Beroerte
Medische informatie…
Schrijf mee!