InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe voelt een TIA hersenbloeding aan, wat overkomt je?

Hoe voelt een TIA hersenbloeding aan, wat overkomt je?

Hoe voelt een TIA hersenbloeding aan, wat overkomt je? Het hebben van een aanval waarbij de bloeddoorstroming in de hersenen tijdelijk is geblokkeerd, wordt een TIA hersenbloeding genoemd. Het betreft een zeer ernstige omstandigheid, omdat er behoudens de tijdsfactor geen verschil is met een herseninfarct. Pas achteraf kan worden geconstateerd of het om een TIA of een beroerte ging. Hoe kan het worden herkend, wat is het verschil met een beroerte en waarom is het noodzakelijk om per direct medische hulp in te schakelen?

TIA hersenbloeding

Wanneer komt het voor?

Strikt genomen kan het iedereen op elk moment gebeuren. Toch hebben rokende mensen met een hoge bloeddruk en meer gezetten personen er meer kans op. Nicotine doet de aderen vernauwen, waarnaast vetten in het bloed aankoeken met aderverkalking tot gevolg. In die omstandigheid kan een trombose (bloedpropje) ervoor zorgen, dat de bloeddoorstroming wordt belemmerd met hartinfarct, longembolie of beroerte tot gevolg. Hoe kan het worden herkend door de omgeving en de persoon zelf worden herkend?

Kenmerken van TIA hersenbloeding

Voor de buitenwereld wordt de aandoening ervaren alsof de persoon plotsklaps anders reageert en gedraagt. Daarbij worden woorden als brabbeltaal uitgesproken en kijkt men wazig om zich heen. Het is noodzaak dat men de persoon laat zitten tot medische hulp is aangekomen. Meest belangrijke eigenschap is eveneens dat de persoon geen simultane bewegingen kan maken. Het betekent dat de armen of mondhoeken niet gelijktijdig kunnen worden bewogen. Het is noodzaak om direct 112 in te schakelen, omdat er sprake is van potentieel levensbedreigende situatie. Medische assistentie is essentieel.

Wat ervaart de persoon zelf?

Omdat de bloeddoorgang van het ene op het andere moment wordt belemmerd, kan de persoon een druk in de hersenen voelen en kan uitgroeien tot een stekende pijn. Het brein krijgt onvoldoende zuurstofrijk bloed, waardoor het functioneren van een deel van de hersenen wordt belemmerd met potentieel een herseninfarct tot gevolg. De tintelingen in het hoofd lijken erger te worden, waarbij meerdere functies direct worden beïnvloed. De persoon kan niet goed meer denken, of denkt juist wel helder maar de woorden lijken er niet goed uit te komen. Het gezichtsveld kan wazig worden tot het hebben van een afwezige vlek. Het lichaam is slechts met de noodsituatie op handen bezig, terwijl het aanvullend verder weinig meer kan doen. Heeft het bloedpropje de mogelijkheid om alsnog los te schieten, dan is mogelijk een tijdelijk stromend geluid te horen. Door overdruk van bloed kan het de normale weg vervolgen. De hersenen zullen geleidelijk aan herstellen, waarna alle lichaamsfuncties weer terugkomen. Is voorgaande je overkomen laat je direct medisch onderzoeken, waarnaast je bloedverdunners toegediend moet krijgen. Een transiënt ischemische attack kan een eerste waarschuwing zijn voor een komende beroerte.

Wat als je alleen bent?

Stress en werkdruk kunnen ervoor zorgen dat je mogelijk alleen aan het overwerken bent. Als enige op kantoor probeer je resultaten te boeken. Maar wat als het je overkomt, terwijl niemand jou kan assisteren of in de gaten houden? Dit is overduidelijk een lastig dilemma, aangezien de persoon minder goed spreekt en een aangetaste mobiliteit heeft. Om te voorkomen dat er teveel schade aan je lichaam ontstaat moet je op de ene of andere manier hulpdiensten inschakelen. Tracht 112 te bellen of schakel het brandalarm in indien je daartoe de gelegenheid hebt.

Veranderde levensstijl kan je redden

Heb je een attack gehad zonder teveel nadelige gevolgen dan moet je je manier van leven aanpassen. Rook je en drink je veel dan moet je daarmee stoppen. Let op gezonde voeding bestaande uit onverzadigde vetten zoals vis en noten. Ook veel groente en fruit zijn daarbij van belang. Begin met sporten, trainen of beweeg meer. Het doel is om de kans op propjes in het bloed te verkleinen, zodat er geen tweede mogelijk meer ernstige attack voordoet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beroerte: Belangrijke doodsoorzaak in de Westerse wereldJaarlijks worden 50 000 landgenoten getroffen door een beroerte. Deze hersenaandoening is na hartinfarct en kanker de be…
Beroerte: Hoe herken je een hersenbloeding of infarct?Een beroerte of infarct kan iedereen overkomen. Hoe sneller je erbij bent als iemand in je omgeving een hersenbloeding o…
Een CVA of beroerte herkennenBij een beroerte of CVA (cerebro vasculair accident) is er sprake van een zuurstoftekort in de hersenen, vaak door een a…
Aandoening: BeroerteAandoening: BeroerteAls de toevoer naar de hersenen onderbroken wordt, dan spreekt men van een beroerte. In Nederland zijn er per jaar zo'n…
De oorzaken, symptomen en behandeling van een hersenbloedingDe oorzaken, symptomen en behandeling van een hersenbloedingPer dag worden ongeveer 25 mensen getroffen door een hersenbloeding. Wat is een hersenbloeding? Hoe ontstaat een hersenb…
Bronnen en referenties
  • http://www.hartstichting.nl/hart_en_vaten/beroerte/wat_is_tia/

Reageer op het artikel "Hoe voelt een TIA hersenbloeding aan, wat overkomt je?"

Reacties

Pieter Nouwens, 05-05-2018 08:49 #3
Drie dagen terug is mij een TIA overkomen. Ik ben begin zestig en heb het idee dat ik veel geluk heb gehad tot op heden. Dit gebeurde direct na het douchen in de ochtend, vooraf heb ik geen enkele waarschuwing gekregen. Over mijn hele lijf tintelingen, draaiduizeligheid met desoriëntatie. Gelukkig kon ik nog op een stoel gaan zitten. Vervolgens braakneigingen en geweldige transpiratie. Voorts heb ik om hulp geroepen en ben voor stabilisatie met mijn hoofd richting mijn knieën gegaan. Stapje voor stapje kwam er rust in mijn hoofd en lijf. Vervolgens stapvoets richting de slaapkamer (gelukkig is die op de begane grond evenals de douche). In bed heb ik languit verder gerust, wel 2 uur lang. Daarna met de huisarts gebeld. De artsassistentie dacht aan een evenwichtsstoornis, later onderzoek ging richting TIA. De dag daarop werd deze diagnose bevestigd in het ziekenhuis na allerlei onderzoeken (duplex-bloeddruk-bloedprik-CT-scan en ECG). Opgeteld: grote schrik, onbekendheid met symptomen, onbekend met TIA, preventief autorijverbod van minstens 2 weken, verder onderzoek met preventieve medicatie). Mijn ervaring is dubbel: ongeloof, opluchting en zeker angst voor de toekomst. Draaiduizeligheid bij evenwichtsstoornissen kunnen op een TIA lijken. Ik zit nu in een fase "hoe nu verder"

Pieter Hofman, 04-05-2017 12:37 #2
Een harde knal, een soort explosie in het hoofd op het moment, dat je bijna in slaap valt. Kan dat wijzen op een tia? Reactie infoteur, 05-05-2017
Er bestaat zoiets als het exploderend hoofd syndroom. Ik denk niet dat het gerelateerd is aan een TIA. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/121473-exploderend-hoofd-syndroom-hard-geluid-knal-wakker-worden.html

Hyrramail (infoteur), 31-03-2016 09:01 #1
Zelf heb ik tot twee keer een TIA gehad. De eerste keer was tijdens een vakantie. Ik kon niet meer uit m'n woorden komen, ik wilde iets zeggen maar het lukte niet. Het gebeurde tijdens het autorijden. Ik kon prima alles controleren, ook het autorijden, maar wilde iets zeggen maar lukte niet. Ik zei nog tegen mijn boze vriendin: "ik voel me heel vreemd, ik wil stoppen". En dat zeggende lukte opeens prima. We zijn gestopt en een tuincentra bezocht. Nadien ging het iets beter, maar het bleef allemaal een beetje vreemd. Dat gevoel en gebeurde heeft een paar dagen geduurd. Pas na de vakantie heb ik m'n huisarts bezocht die me gelijk heeft doorgestuurd naar het ziekenhuis en de specialisten. Zij hebben geconstateerd dat ik een TIA had gehad.

Sindsdien heb ik daarvoor diverse medicijnen, Aceno Coumarol en Digoxine. De tweede keer dat ik een TIA kreeg was vorig jaar. Zelfde symptomen maar veel korter, ongeveer een uur. Binnen een halfuur zat ik bij de huisarts en direct daarna in het ziekenhuis. Ben de volgende dag geopereerd aan de linker halsslagader, die is schoongespoeld en doorgespoten. Volgende dag weer thuis. Extra medicijnen gekregen voor dagelijks en langdurig gebruik:
Amlodipine Accord. Het gaat prima met mij, ben pas tachtig jaar geworden en werk zeer regelmatig en heb opdrachten. Ben grafisch ontwerper, illustrator, fotograaf en schrijver, en duizend andere dingen en zit zeker tien uur per dag achter de PC. Allemaal de groeten.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 10-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Trombose
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!