InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De Brughoektumor

De Brughoektumor

De Brughoektumor Brughoektumor Niet echt bekend maar wel zo vervelend is de brughoektumor. Een tumor die op de oorzenuw groeit en gehoorsproblemen, ruis en evenwichtsproblemen veroorzaakt. De tumor is lanzaamgroeiend maar er moet wel wat aan gedaan worden. Gelukkig kan er ook wat aangedaan worden.

Wat is een brughoektumor?

Een Brughoektumor is en goedaardig gezwel dat zich bevind tussen de pons of brug en de kleine hersenen. Meestal is de brughoektumor dus goedaardig. De tumor gaat uit van de achtste hersenzenuw. Dat is de gehoors- en evenwichtszenuw. Er zijn in Nederland 160 a 200 mensen waarbij deze tumor gediagnosteerd wordt. Dat zijn relatief weinig mensen.

Symptomen

Zoals bij iedere fysiek aandoening is er niet algemeen te stellen wat de symptomen zijn. Vaak begint het probleem met minder gehoor. De zenuw zorgt daarvoor. Meestal is dat eenzijdig gehoorverlies. Ook oorruis is een veelvoorkomend symptoom voor mensen met de brughoektumor. Omdat de 8ste zenuw dicht tegen de aangezichtszenuw ligt kunnen er ook probleem ontstaan met het aangezicht. Ook evenwichtsproblemen en hoofdpijn zijn factoren die een rol spelen.

Hoe te ontdekken?

Als je naar allerlei hoortesten onder de mri – scan terecht komt dan wordt de brughoektumor vaak snel gezien. Met behulp van contrast vloeistof zie je op de scan een “bolletje”. Iedere tumor heeft zijn eigen vorm. Als die ontdekking is gedaan dan moet er behandeld worden. De tumor is langzaam groeiend er is dus niet direct reden voor paniek.

Behandelmogelijkheden

Er zijn ruw gezegd drie behandelingsmethoden.
  1. Wait & scan. Omdat de brughoektumor langzaam groeit is het mogelijk te wachten en te kijken wat de groei doet. Er is dan ieder jaar een mri-scan. Deze 'bahandelmethode' wordt vaak gekozen omdat eht eht minst ingrijpend is. Maar kan alleen dan als het een relatie kleine tumor betrfet.
  2. Bestralen. Hier zijn diverse mogelijkheden. Meestal wordt de gammaknife bestraling toegepast. De gammaknife bestraling vindt plaats in Tilburg. Alleen in Tilburg bevindt zich een dergelijk hightech apparaat. Op de site www.gammaknife.nl krijgt u een uitgebreid beeld van de werking van de gammaknife bestraling. Het bestralen met gammaknife wordt ook voor andere tumor en 'zenuw' problemen ingezet. Het gaamaknife apparaat is specialistisch en alleen vor het hoofd/halsgebied. Met betrekking tot het bestralen van de brughoektumor wordt er veelal een positief resultaat geboekt.

Natuurlijk is uw eigen stem uiteindelijk het belangrijkst.

Zoals bij elk ziektebeeld is iedere situatie persoonlijk. Belangrijkste is rustig te blijven en je goed te laten informeren door de deskundige. Hieronder een link naar de site van de NVVS. Zij hebben uitgebreide informatie en goede doorverwijzingen. http://www.nvvs.nl/brughoektumor.

En nu.

Bij elke behandeling geldt dat de symptonen niet weg te nemen zijn. Als er sprake is van gehoorvlies dan blijft dat. Ook kunnen er problemen ontstaan met het aangezicht. Gelukkig is die kans maar klein. Omdat er sprake is van een aantasting van de zenuw zijn de problemen vaak blijvend. Er bestaan therapien waarbij de meeste mensen die al aagezichtsproblemen hebben weer goed geholpen worden.
Kortom ingrijpend, er moet iets gebeuren maar het positieve is dat er goede mogelijheden zijn.
© 2010 - 2019 Nwse, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Brughoektumor"

Infoteur: Nwse
Gepubliceerd: 26-01-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!