InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorsuizen (tinnitis): oorzaken, symptomen en behandeling

Oorsuizen (tinnitis): oorzaken, symptomen en behandeling

Oorsuizen (tinnitis): oorzaken, symptomen en behandeling Tinnitis, oorsuizen of “tinnitus aurium” is een vervelende aandoening van het gehoororgaan. Oorsuizen kenmerkt zich door het horen van fluit-, sis- of pieptonen in één of beide oren. Het geluid wordt waargenomen wanneer er heel weinig omgevingsgeluid is. Het kan zelfs zo storend zijn dat je een ander persoon zelfs niet meer hoort. Opvallend is dat het geluid extern niet bestaat. Een ander persoon zal jouw oorsuizen dus niet horen. Oorsuizen kan tijdelijk maar evengoed permanent zijn. In vele gevallen kan tinnitis niet behandeld worden, en moet je er mee leren leven.

Wat is tinnitus?

Bij tinnitus of fantoomgeluid horen mensen een geluid in de oren dat anderen niet horen. Soms komt het geluid uit één of beide oren, en op een ander moment hoor je totaal geen geluid. Wetenschappers vermoeden bij oorsuizen dat er verkeerde impulsen worden overgedragen door de zenuwcellen van het oor naar de hersenen. De hersenen nemen dit signaal waar, hoewel dit signaal of geluid er in werkelijkheid niet is. Door de beschadiging van de cellen van het binnenoor treedt er ook vaak gehoorverlies op. Oorsuizen kan een tijdelijk fenomeen zijn, maar eveneens een permanent fenomeen dat nooit meer zal verdwijnen. Het is een vervelende aandoening en patiënten kunnen er erg door gehinderd worden in het verdere verloop van hun leven.

Symptomen

Tinnitus kan verschillende symptomen hebben, die kunnen verschillen van individu tot individu. Je kan een hoge toon horen die piept of eerder een lage toon die ruist. Daarnaast kan je ook brommende geluiden horen of een luide of stille toon, die al dan niet continu aanwezig is. Soms kan het oorsuizen plaatsvinden in het ene oor of soms in beide oren. Bij sommige mensen suist het oor bij activiteit en bij anderen weer als ze ’s avonds willen inslapen. Tinnitus kan zeer onaangenaam zijn. In erge gevallen kan het aanleiding geven tot problemen met de concentratie of algemene onrust en zenuwachtigheid. Als de oorzaak in het middenoor zou liggen, dan kunnen er ook symptomen zoals gehoorverlies of duizeligheid optreden.

Oorzaken van oorsuizen

Oorsuizen kan verschillende oorzaken hebben. In sommige gevallen kan er niet echt een oorzaak worden gevonden. Men onderscheidt de volgende oorzaken:
  • Blootstelling aan lawaai: oorsuizen kan ontstaan indien men te lang in een lawaaierige omgeving vertoeft (fuif of concert). Ook kan een plots geluid, zoals een bomexplosie, aanleiding geven tot oorsuizen.
  • Aandoeningen van het midden- of binnenoor: voorbeelden hiervan zijn de ziekte van Ménière, otosclerose (ongewone botvorming) of een gezwel van de gehoorzenuw (ook wel acusticus neurinoom genoemd).
  • Algemene oorzaken: oorsuizen kan veroorzaakt worden door een ontsteking van de oren of neus, een hoge bloeddruk, problemen met het kaakgewricht, slechthorendheid door ouderdom of fracturen van de schedel.
  • Geneesmiddelen als oorzaak: door ototoxiciteit kan het gehoor- of evenwichtsorgaan beschadigd worden.

Preventie of voorkomen

Ter voorkoming van oorsuizen kan je oordoppen of oorkappen gebruiken om je oren te beschermen. Dit kan zeer handig zijn tijdens concerten of wanneer je naar een discotheek gaat. Bij een lawaaierig beroep moet je ook je oren beschermen. Dit zal zo ook aanbevolen worden door de werkgever.

Bron: Clker-Free-Vector-Images, PixabayBron: Clker-Free-Vector-Images, Pixabay

Wat kan je zelf doen en wanneer bij de dokter langsgaan?

Oorsuizen is een onschuldige maar soms een erg vervelende aandoening. Heel vaak moeten patiënten oorsuizen aanvaarden en ermee leren omgaan. Zelf kan je activiteiten of manieren zoeken waardoor je minder last ervaart. Sporten kan bij sommigen helpen om de klachten te verminderen, bij anderen dan weer niet. Je kan ook een psycholoog aanspreken indien het oorsuizen zo hinderlijk is dat het je leven overheerst en je stemming beïnvloedt. Het kan ook bevrijdend werken als je ervaringen kan uitwisselen met andere patiënten. Dit kan helpen om oorsuizen gemakkelijker te aanvaarden. Een arts dien je te consulteren als oorsuizen plots optreedt, gepaard met duizeligheid en gehoorverlies, en dit zonder dat er een aanleiding zou moeten zijn. Je arts kan je dan voor verder onderzoek doorverwijzen naar een KNO-arts. Indien je niet meer functioneert, dan kan je arts je in contact brengen met een psycholoog om voor jou de beste manier te zoeken om met het oorsuizen om te gaan. Uiteraard kan je zelf ook een psycholoog aanstellen.

Behandeling

Tegen oorsuizen bestaan er geen doeltreffende geneesmiddelen. In sommige (maar heel weinige) gevallen kan de oorzaak van oorsuizen worden behandeld. Otosclerose of een vernauwing van een bloedvat zou operatief kunnen behandeld worden. Indien je midden- of binnenoor aangetast is, dan kan een hoorapparaat een oplossing zijn. Indien je beter hoort door het hoorapparaat, dan kan het oorsuizen naar de achtergrond verdwijnen. Indien de oorzaak zou voortkomen uit geneesmiddelen, dan kan er met de arts gekeken worden of er geen andere geneesmiddelen gebruikt kunnen worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tinnitus: oorzaken en behandelingTinnitus: oorzaken en behandelingIedereen heeft wel eens last van piepende oren of oorsuizingen. Als de klachten na een nacht slapen nog aanhouden is het…
Homeopathie bij oorsuizenHomeopathie bij oorsuizenDe kwaal oorsuizen komt vooral voor bij mensen ouder dan 50 jaar, maar kan ook bij jongere mensen spontaan ontstaan. Dez…
Doofheid en Slechthorendheid bij volwassenenDoofheid en Slechthorendheid bij volwassenenDoofheid en slechthorendheid bij volwassenen kan verschillende oorzaken hebben. Het kan voorkomen dat deze ontstaan is t…
Oorsuizen behandelen met implantaat in oorOorsuizen behandelen met implantaat in oorMensen met oorsuizen (tinnitus) horen de hele dag een onafgebroken uiterst irritant geluid in het oor. Voor veel lijders…
Oorsuizingen of tinnitus: ontstaan, symptomen & behandelingOorsuizingen of tinnitus: ontstaan, symptomen & behandelingJe hebt het ongetwijfeld wel eens meegemaakt dat je oren begonnen te suizen toen je van een concert kwam: de brommende e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mufidpwt, Pixabay
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Tinnitus, 24 november 2015
  • Optimalegezondheid.com, http://www.optimalegezondheid.com/oorsuizen-behandeling-tips/, 24 november 2015
  • Oorsuizen.be, http://www.oorsuizen.be/, 24 november 2015
  • Gezondheid.be, http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2511, 24 november 2015
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Clker-Free-Vector-Images, Pixabay

Reageer op het artikel "Oorsuizen (tinnitis): oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Menselijke aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!