InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Doofheid en Slechthorendheid bij volwassenen

Doofheid en Slechthorendheid bij volwassenen

Doofheid en Slechthorendheid bij volwassenen Doofheid en slechthorendheid bij volwassenen kan verschillende oorzaken hebben. Het kan voorkomen dat deze ontstaan is tijdens de geboorte of als kindzijnde, maar het kan ook pas op latere leeftijd voordoen.

De verschillende oorzaken

Lawaaislechthorendheid

Blootstelling aan lawaai geeft in het begin een tijdelijke slechthorendheid. Binnen 24 uur herstelt deze tijdelijke lawaaislechthorendheid zich. Het gehoorverlies dat nog bestaat nadat de berokkende gedurende 24 uur niet blootgesteld is geweest aan lawaai, is een blijvend gehoorverlies. Dit blijvende gehoorverlies herstelt zich niet meer. Behandeling is niet mogelijk. Het is daarom van groot belang dat dit wordt voorkomen.

Ziekte van Meniere

Bij deze ziekte hebben we te maken met klachten over duizeligheid gehoorverlies en oorsuizen. Juist door deze duizeligheid, wordt de slechthorendheid wel eens over het hoofd gezien. Aan het gehoorverlies en het oorsuizen is weinig te doen. Wel zijn er geneesmiddelen die een vermindering geven van de duizeligheid. Het gehoorverlies versterkt erg per persoon.

Ongevallen

De bloeding in de trommelholte die door een ongeval optreedt en die enig gehoorverlies ten gevolge heeft, wordt meestal spontaan opgelost waardoor het gehoor weer normaal wordt. Indien dit niet meer normaal wordt en er een geleidingsverlies overblijft, is er waarschijnlijk een afwijking van de gehoorbeentjesketen ontstaan. Deze afwijking dient operatief hersteld te worden. Wanneer er binnenoorslechthorendheid ontstaan is door een breuk in het bot, waarin het gehoororgaan zich bevindt, kan dit alleen behandeld worden met rust.

Vergiftigingen

Het gehoorverlies dat ontstaat door het gebruik van sommige geneesmiddelen blijkt vaak tijdelijk te zijn. Door bijvoorbeeld aspirine en kinine kan bij een hoge dosering en langdurig gebruik gehoorverlies ontstaan. Het stoppen van dit geneesmiddelgebruik leidt vaak tot een volledig herstel van de gehoorfunctie. Maar als slechthorendheid veroorzaakt is door onder andere antibiotica kan dit deze schade blijvend zijn.

Plotselinge slechthorendheid of doofheid

Soms kan er plotselinge verminderen van het gehoor plaatsvinden, zonder dat er een oorzaak aan te wijzen is. Dit wordt ook wel sudden deafness genoemd, ook al hoeft het niet algehele doofheid te zijn. Het gaat vaak om verslechtering van het gehoor. Mogelijke oorzaken kunnen infecties, stagnatie in de bloedvoorziening van het binnenoor of beperking van de gehoorzenuw zijn.

Het herkennen van slechthorendheid

Het grootste probleem bij beginnend slechthorendheid is de herkenning en ook de erkenning van het probleem. In het begin leg je al snel het probleem bij anderen of aan de omgeving. Andere mensen praten gewoon onduidelijk of te zacht of het is een lawaaiige omgeving. Pas als dit probleem veel vaker voorkomt en bij verschillende mensen, beseft iemand pas dat het wel eens aan henzelf kan liggen. Eerst wordt zelf gezocht naar oplossingen, zoals het harder zetten van de televisie en het ontwijken van groepsgesprekken. Gezien dit tijdelijke oplossingen en eigenlijk geen oplossingen zijn, is het erg verstandig om een gehoortest af te leggen. Deze laat op een makkelijke en snelle manier zien of er iets mis je met het gehoor. Tegenwoordig kun je deze tests zelfs ook doen via de telefoon of het internet, maar raadzaam is zeker om dit via een huisarts te regelen om er zeker van te zijn dat het goed wordt uitgevoerd.
© 2010 - 2019 Misterlak, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: Geen goed gehoor; wat nu? M. Rodenburg. ISBN 90-352-352-2321-x

Reageer op het artikel "Doofheid en Slechthorendheid bij volwassenen"

Infoteur: Misterlak
Laatste update: 13-03-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!