InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ergotherapie helpt bij lichamelijke en psychische klachten

Ergotherapie helpt bij lichamelijke en psychische klachten

Ergotherapie helpt bij lichamelijke en psychische klachten Ergotherapie is, evenals fysiotherapie of logopedie, een vorm van paramedische zorg. Ergotherapie helpt bij uiteenlopende klachten. Als bijvoorbeeld je kind schrijfproblemen heeft, kan ergotherapie soms uitkomst bieden. Maar ook alzheimerpatiënten kunnen er baat bij hebben, of wanneer je overspannen bent geraakt op je werk. De ergotherapeut levert maatwerk en beperkt zich niet tot de behandelkamer, maar bezoekt de patiënt ook thuis indien nodig.

Wat is ergotherapie

Na een gebroken arm kan typen moeilijk zijn. Of door versleten knieën heb je moeite met naar het toilet gaan. De ergotherapeut zal in dit soort gevallen naar praktische oplossingen zoeken. Een spraakprogramma bijvoorbeeld, waardoor werken met een arm in het gips geen probleem meer is. Of een haak bij het toilet waardoor je makkelijker overeind kunt komen. Ergotherapie wordt onder andere ook ingezet bij reuma, alzheimer, of bij kinderen die moeite hebben met schrijven. Het blijkt dat ergotherapie in deze gevallen erg goed helpt.

Verschil tussen ergotherapie en fysiotherapie.

De fysiotherapeut richt zich tijdens de behandelingen vooral op het functioneren van het lichaam en waar dat fysiek verbeterd kan worden. Opnieuw leren lopen of bepaalde spieren weer leren gebruiken, bijvoorbeeld. De ergotherapeut richt zich met name op het verbeteren van de dagelijkse activiteiten door praktische tips "schrijf op wat u wilt doen vandaag" en oplossingen (bijvoorbeeld een speciale lepel).

Hoe gaat een ergotherapeut van start

De ergotherapeut zal bij een nieuwe cliënt een aantal gesprekken voeren om de doelen in kaart te brengen. Wat lukt tegenwoordig niet meer, wat kort daarvoor nog geen probleem was enz. Ook zullen de prioriteiten worden vastgesteld. Dan wordt er wellicht een hulpmiddel vastgesteld waarmee de handelingen weert als vanouds uit te voeren zijn. En tenslotte zal er ook geoefend worden met het hulpmiddel.

Vaak een goed idee

Ergotherapie kan op veel momenten worden ingezet: bij jonge kinderen met ontwikkelingsstoornissen maar ook bij ouderen met reuma. Wie na een ongeluk of langdurig ziekbed weer alles opnieuw moet leren, kan ook wel wat hulpmiddelen steun en tips gebruiken. Als je nog maar een hand volledig kunt gebruiken, heb je wel een aantal aanpassingen in je woning nodig. De hulp van een ergotherapeut is praktisch en doelgericht. De huisarts kan doorverwijzen en ook in een ziekenhuis zal zo nodig al gestart worden met de therapie. In geval van overspannenheid of een burnout is dikwijls het probleem dat alle privé werkzaamheden bij elkaar een te grote belasting zijn. De ergotherapeut kan dan helpen de verschillende taken in kleine stukjes op te delen waardoor de uitvoering overzichtelijker en makkelijker wordt.

Ook de omgeving heeft er baat bij

Ergotherapie is niet alleen van nut voor de cliënt zelf. Ook de omgeving zoals mantelzorgers kunnen er baat bij hebben. Ze kunnen meer aandacht besteden aan hetgeen dat nog wel lukt. Dat is zinvoller dan alleen maar te letten op de dingen die niet meer kunnen.

Zorgverzekering

Over het algemeen wordt via de basisverzekering een beperkt aantal behandelingen vergoed. Dus het kan verstandig zijn de aanvullende dekking te bestuderen en wellicht aan te passen.
Gerelateerde artikelen
Wat is 'Ergotherapie'?De term ergotherapie komt van het Griekse ‘ergos’ wat handeling, werk of daad betekent. Een inmiddels verouderde term vo…
Ergotherapie in uw eigen huisErgotherapie in uw eigen huisErgotherapie werd vroeger ook wel 'arbeidstherapie' genoemd. Een ergotherapeut helpt mensen die een beperking hebben in…
Dystrofie: herkennen en behandelenDystrofie is een aandoening die kan ontstaan na een letsel en/of breuk. Deze aandoening is in Nederland nog niet algemee…
Ergotherapie bij dementieErgotherapie bij dementieEr zijn meer dan 50 verschillende soorten dementie, waarvan de ziekte van Alzheimer het vaakst voorkomt en het meest bek…
Vergoedingen fysiotherapieHet is al meerdere malen veranderd en het zal ook niet onveranderd blijven. Maar wanneer u naar een fysiotherapeut moet…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ergotherapie helpt bij lichamelijke en psychische klachten"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 08-11-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!