Wat is 'Ergotherapie'?

De term ergotherapie komt van het Griekse ‘ergos’ wat handeling, werk of daad betekent. Een inmiddels verouderde term voor ergotherapie is arbeidstherapie, welke vroeger vaak werd gebruikt. Zoals de naam al doet vermoeden helpt een ergotherapeut op een creatieve en holistische wijze mensen die problemen ondervinden bij dagelijkse activiteiten. Deze problemen kunnen ontstaan uit lichamelijke, geestelijke, zintuiglijke of emotionele problemen.

Opleiding

Ergotherapeuten hebben een vierjarige HBO opleiding gevolgd aan de Hogeschool van Amsterdam, de Hogeschool Arnhem Nijmegen, de Hogeschool Zuyd of de Hogeschool Rotterdam. Na het afstuderen waren zij Bachelor of Health.

Problemen

Bij een kennismakingsgesprek bepalen de ergotherapeut en de cliënt samen welke problemen de cliënt ondervind bij dagelijkse activiteiten. Een veel voorkomend probleem is de zelfredzaamheid. Denk dan aan wassen, aankleden en afdrogen. Alle activiteiten van het dagelijks leven vallen onder zelfredzaamheid. Ergotherapie wordt ook gebruikt als er problemen zijn met de productiviteit van de cliënt. Denk dan aan problemen die een negatieve invloed hebben op het werk of de schoolprestaties van de cliënt. Ook is het mogelijk dat er problemen zijn in de vrije tijd van de cliënt. Denk dan aan hobby’s of vakanties. Ergotherapie wordt ook vaak gebruikt om de mobiliteit van de cliënt te verbeteren, of om cliënten te trainen in het gebruik van bijvoorbeeld een rolstoel.

Doelen

Aan de hand van het kennismakingsgesprek en de wensen van de cliënt worden de doelen opgesteld. Er zijn twee verschillende soorten doelstellingen, de lange termijn doelstelling en de korte termijn doelstelling. Een lange termijn doelstelling beantwoordt meestal de vraag: wat moet de cliënt kunnen na 1 jaar? Denk dan bijvoorbeeld aan het vrij bewegen in huis, of gebruik maken van de rolstoeltrap. De korte termijn doelstelling beantwoordt meestal de vraag: welke vaardigheden moet een cliënt nog onder de knie krijgen voordat de lange termijn doelstelling wordt bereikt?

Behandeling

De ergotherapeut zoekt vervolgens in samenspraak met de cliënt en zijn/haar naaste omgeving naar mogelijkheden om de problemen op te lossen. De cliënt kan bijvoorbeeld activiteiten opnieuw aanleren, op een andere manier doen of met behulp van hulpmiddelen leren uitvoeren. Ook geeft de ergotherapeut advies over verplichte aanpassingen voor re-integratie in huis, op het werk en in openbare gebouwen. Sommige adviezen hoeven niet altijd opgevolgd te worden, maar het is meestal raadzaam voor de cliënt om dit wel te doen. Zo kan zijn/haar revalidatieperiode misschien aanzienlijk verkort worden.

Werkgebieden

Ergotherapeuten werken in principe met kinderen, ouderen, mensen die chronische aandoeningen hebben en mensen die last hebben van hun gezondheid en daarom niet goed kunnen werken.
© 2011 - 2020 Pimster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is 'Ergotherapie'?"

Infoteur: Pimster
Gepubliceerd: Augustus 2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!