InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kniepijn symptomen verklaard

Kniepijn symptomen verklaard

Kniepijn symptomen verklaard Er zijn veel verschillende soorten kniepijn en veel verschillende soorten kniepijn. Hier een overzicht van soorten kniepijn en waar de oorzaak daarvan waarschijnlijk te vinden is.

Kniepijn

De knie is één van de makkelijkst te blesseren plekken van ons lichaam. Er zijn vele manieren waarop je een knie kan bezeren, wat er voor zorgt dat er ook vele verschillende soorten kniepijn bestaan. Soms is het makkelijk de oorzaak van je pijn te achterhalen, maar dat kan ook moeilijker gaan. Verschillende soorten pijn betekenen ook weer verschillende dingen. Sommige soorten pijn zijn enkel door een arts te behandelen, maar toch zijn er dingen waar je niet eens perse voor naar een arts hoeft. Bij sommige symptomen is makkelijk vast te stellen waar de pijn doorkomt en is vast te stellen waar het probleem in de knie zit.

Soorten pijn

Hieronder een overzicht van een aantal soorten kniepijn en daarbij waar mogelijk het probleem zit.

Pijn voorkant knie

Als je aan de voorkant van je knie pijn hebt, heeft dat waarschijnlijk te maken met je knieschijf. Je knieschijf heeft drie belangrijke functies. De belangrijkste is het beschermen van het binnenste kniegewricht. Ook zorgt de knieschijf voor het afremmen van een voorwaartse beweging en het makkelijk op en neer bewegen.

Pijn binnenkant knie

Als je de pijn echt in de knie voelt is er waarschijnlijk een scheur in een knieband of artritis. Artritis is een ontsteking in je kniegewricht. Bij pijn binnen in de knie is het verstandig het advies van een arts te raadplegen.

Pijn achterkant knie

Pijn aan de achterkant van de knie komt niet veel voor en zal waarschijnlijk een verzameling van vocht zijn. Ook hiervoor is het handig een arts te raadplegen.

Pijn bij trap af lopen

Als je vooral pijn voelt bij het naar beneden gaan en afdalen van trappen, is het hoogstwaarschijnlijk een probleem met de knieschijf. Zoals eerder vermeld is één van de functies van de knieschijf het bevorderen van het op en neer bewegen van de knie. Bij het afdalen van een trap is de knieschijf noodzakelijk, dus zal de pijn daar mee te maken hebben.

Pijn na het wakker worden

Het voelen van kniepijn na het ontwaken in de ochtend is een symptoom van artritis in een vroeg stadium.Pas in een later stadium zal de kniepijn niet meer alleen in de ochtend zijn, maar gedurende de hele dag.

Onstabiliteit

De ligamenten die het scheenbeen met het dijbeen verbinden zorgen voor stabiliteit in de knieën. Als zij ligamenten verstrekt of gescheurd zijn kan dat zorgen voor onstabiliteit. Instabiliteit kan zorgen voor het plosteling instorten of vallen en is erg vervelend. De oorzaak is dus bijna altijd te vinden bij problemen met de ligamenten.

Klikken

Veel mensen horen een soort klikkend of tikkend geluid als ze bijvoorbeeld door hun knieën gaan. Dit geluid is meestal geen teken van een blessure en gaat bijna altijd pijnloos. Als dit pijnloos is hoeft er verder geen aandacht aan besteed te worden. Gaat dit echter gepaard met geluid, dan moet er zeker een arts geraadpleegd worden.

Op slot gaan van de knie

Het gevoel dat de knie op slot gaat is erg pijnlijk en voelt meestal alsof de knie haast uit zijn kom vliegt. Het op slot gaan van de knie komt voor als iemand zijn knie kan strekken of buigen. Het kan plotseling opkomen en is nooit constant. Er zit iets in de knie wat het goed bewegen dwars zit. Vaak is dit een gescheurde meniscus, maar dit hoeft niet perse. Enkel een arts kan dit goed vaststellen.
© 2011 - 2019 Sfinx, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Pijn aan de knie door werk en sportPijn aan de knie door werk en sportPijn aan de knie is een veel voorkomende klacht. De pijn wordt vooral gevoeld bij het buigen of het draaien van de knie,…
Knieschijf gebroken, en nu?Een harde val op de knie kan er toe leiden dat de knieschijf breekt. Dit is erg pijnlijk en is niet zonder gevolgen. Men…
Pijn aan de knie? Oorzaken en behandeling van kniepijnPijn aan de knie? Oorzaken en behandeling van kniepijnPijn aan de knie is er in vele soorten en kan vele oorzaken hebben. Kniepijn kan optreden bij beweging, maar ook constan…
Pijn in de knieën bij trap af lopen of traplopen; kniepijnPijn in de knieën bij trap af lopen of traplopen; kniepijnPijn bij het lopen is erg vervelend, je mobiliteit gaat achteruit en je kunt soms niet meer doen wat je altijd hebt geda…
Triggerpoints - Patellofemorale knieklachtenTriggerpoints - Patellofemorale knieklachtenTriggerpoints (spierknopen) in het bovenbeen kunnen in veel gevallen de oorzaak zijn van patellofemorale kniepijn bij jo…

Reageer op het artikel "Kniepijn symptomen verklaard"

Reacties

Eric van de Zand, 22-02-2017 22:06 #13
Hallo, ik ben enkele jaren geleden, 2013 geopereerd aan de patellapees. Nu heb ik links van mijn linkerknie naast het litteken naarmate de tijd verstrijkt meer last van een stekende branderige pijn.

Niet diep in de knie maar het lijkt op huidpijn. Wat zou het kunnen zijn en valt er wat aan te doen? Verder is de knie niet pijn vrij met traplopen en lang lopen. De behandelende orthopeed zegt niets meer aan de knie te kunnen doen behalve een een injectie zetten.

Lisanne, 18-10-2016 04:25 #12
Ik ben 22. Ik kan niet meer bukken dan heb ik een helse pijn. Zitten doet zeer op de bank, trap lopen doet zeer, normaal lopen klein beetje. Gestrekt houden heb ik nergens last van. Ook als ik druk ofz voel ik er niks van qua pijn.

Huisarts zegt dat ik meer moet lopen "lol" ik werk in de horeca zit geen moment stil hahaha. Moest anders maar in therapie. Domme antwoorden, huisarts heeft voor mij geen zin zo. Zie wat er dan gebeurd ofzo. Kan zo ook niks anders doen. Als de arts die opmerkingen geeft.

Attacks9, 22-08-2015 23:44 #11
Ik zak soms door mijn linkerbeen tijdens het lopen en daarna doet mijn knie zeer ook vaak zonder dat ik door mijn been zak.

Larissa, 22-07-2015 12:17 #10
Hallo,
Ik ben een meisje van 14 jaar en ik denk dat ik de symptomen van artritis heb want alles wat ik heb gelezen wijst daar op maar ik weet niet of ik naar de dokter moet gaan want ik weet niet of ik bang word ofzo.

Louis Verdegem, 02-05-2015 09:58 #9
Heb mij wat pijn gedaan bij opgaan van een ladder die op een kleine opening stond zodoende dat mijn knien-en door het draaien wat pijn deden.Het nu reeds acht dagen geleden en heb nog pijn van uit zittende houding recht te staan?
Kan dit na een tijd zomaar verdwijnen en wat kan ik doen?

Remi, 01-09-2014 13:07 #8
Hallo ik heb nooit last gehad, maar na het wakker worden had ik opeens veel pijn in de binnenkant van mijn rechter knie. Ook de dag ervoor had ik nergens last van het is nu een week geleden en de pijn is minder maar is er nog wel, weet iemand wat dit kan zijn en hoelang het nog ongeveer kan duren?
Alvast bedankt!

Doreen, 28-06-2014 19:27 #7
Ging vorig jaar naar de dokter met knieklachten, ze hadden van mijn linkerknie de foto te laag genomen en stuitten op een tumor in mijn scheenbeenbot. Is inmiddels gelukkig verwijderd maar de klachten in mijn knieën blijven. Vooral nu mijn rechterknie, bovenop en soms iets meer naar de binnenkant, alsof er iemand met een hamer op heeft geslagen, HELP :(

Iris Stigter, 14-07-2013 20:56 #6
Ik loop een tijd met knie klachten voor alle mijn rechterknie doet heel veel zeer maar de laatste dag is de pijn meer geworden aan mijn rechterknie. Met het lopen doet het zeer en ik ga ook er zo doorheen en dan kan ik haast niet op lopen. Wat moet ik nu doen?

Iris Stigter

Dianne, 11-04-2013 21:37 #5
Goedendag!
Ik heb soms stekende pijn aan de binnenkant van mijn linkerknie, (rechterbovenkant)
Dit gebeurt hoofdzakelijk bij traplopen, zowel naar boven als beneden, vooral als ik mijn gewicht op mijn linkerbeen plaats. Ook 's nachts word ik soms wakker en heb dan ook stekende pijn. En vaak zak ik door mijn knie als ik de trap afloop, en u begrijpt dat dat erg lastig is. Wat kunt u mij aanraden? groeten, Dianne

Dianne, 08-04-2013 23:49 #4
Goedendag!
Dit gebeurt hoofdzakelijk bij traplopen, zowel naar boven als beneden, vooral als ik mijn gewicht op mijn linkerbeen plaats. Ook 's nachts wordt ik soms wakker en heb dan ook stekende pijn. En vaak zak ik door mijn knie als ik de trap afloop, en u begrijpt dat dat erg lastig is. Wat kunt u mij aanraden? Groeten, Dianne

Braamhaar, 30-03-2013 07:47 #3
Ik voel de pijn aan de linker zijkant van mijn recherknie. Vooral wanneer ik loop en tijdens het sporten. De knie wordt dan steeds stijver. Kunt u mij vertellen wat het probleem is en wat ik hieraan kan doen? Groeten marita

Martin, 12-03-2013 12:21 #2
Ik heb pijn in de binnenkant van mijn knie zowel links als rechts tijdens lopen valt het mee merk ik het soms helemaal niet, maar als ik draai in bed of op de grond ga zitten in de kleer- of schoenmakers houding is de pijn extreem wat kan dit zijn? De zit houding die ik hier boven beschrijf is zelf geheel onmogelijk!

Jo, 30-11-2012 11:22 #1
Geachte heer / mevr,

Mijn knie probleem zit helemaal aan bovenkant van de knieschijf, als mijn been gestrekt is gaat het goed als ik mijn onderbeen 5 a 10 graden wil buigen doet het vreselijk veel pijn. Kom deze klacht niet in rijtje tegen! kunt u mij vertellen wat het probleem mogelijk is.
Mvg Jo

Infoteur: Sfinx
Gepubliceerd: 15-08-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!